kinderbijslag verplicht op kindrekening

gerart
Topic Starter

kinderbijslag verplicht op kindrekening

#1 , 06 sep 2015 12:41

in oktober 2008 tekenden mijn ex en ik een ouderschapsovereenkomst die we nadien lieten bekrachtigen door de jeugdrechtbank (maart 2009). De kinderen zijn bij mij, de vader, gedomicilieerd.

in deze ouderschapsovereenkomst staat over de kinderbijslag het volgende:

"
De vader opent het recht op kinderbijslag en ontvangt het kindergeld. Het kinderbijslagfonds stort de kinderbijslag op de kinderrekening op naam van beide ouders, zijnde ....
."

Ben ik hierdoor verplicht om de kinderbijslag op de kindrekening te laten storten? of kan de volgende redenering aangehouden worden?

Ik ben de rechthebbende van de kinderbijslag, zoveel is duidelijk.
De wet geeft mij als rechthebbende een aantal rechten, waaronder het recht om de kinderbijslag op een rekening op mijn naam te laten storten.

Om te bekomen dat de kinderbijslag op de kindrekening moet gestort wordt, moet volgens mij dit recht om vrij een rekening op mijn naam door te geven, beperkt worden tot die ene specifieke rekening. een voorbeeld zou zijn: "de vader verbindt zich er toe de kinderbijslag op de kindrekening .... te laten storten."

Zoals het er nu staat zou het kinderbijslagfonds verplicht worden om op de kindrekening te storten, maar het gaat om overeenkomst tussen mij en mijn ex, waarbij het kinderbijslagfonds geen betrokken partij is. Hoe kan die dan gebonden zijn om dit uit te voeren?

Maakt het een verschil dat de jeugdrechtbank de overeenkomst bekrachtigd heeft? Wat primeert hier: de geest van de overeenkomst/het vonnis of de correcte formulering?

Waarom stel ik deze vraag?
Wij krijgen verhoogde kinderbijslag omdat ik een éénoudergezin vorm en langdurig werkloos ben; hierdoor krijgen we veel meer geld op de kindrekening dan dat we uitgeven (ondertussen staat er een aantal duizenden euro's op die rekening). Kinderbijslag dient om de maandelijkse kosten van kinderen mee te verlichten, niet om een spaarpot aan te leggen. Maandelijks wat extra geld zou mij echt helpen. En er worden extra toelagen toegekend om de kinderen in mijn specifieke situatie extra te helpen, maar die niet bij mij terecht komen. Ik heb geprobeerd met mijn ex hierover tot een akkoord te komen maar ze weigert hierin mee te werken.
Bovendien heeft zij 2 jaar geleden meer dan 1000 euro onterecht overgeschreven van de kindrekening, waarna ik een beperkte volmacht waarbij we nu telkens beide moeten tekenen ingesteld heb (dit is een andere vraag: kan het kinderbijslagfonds op de kindrekening storten als er een beperkte volmacht van kracht is; dit is in strijd met ar. 68 van de algemene kinderbijslagwet die stelt dat de kinderbijslag rechtstreeks aan de rechthebbende moet betaald worden)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 sep 2015 10:59

“...een ouderschapsovereenkomst die we nadien lieten bekrachtigen door de jeugdrechtbank...‘Het kinderbijslagfonds stort de kinderbijslag op de kinderrekening op naam van beide ouders, zijnde ...’ "

Het kinderbijslagfonds is geen partij in die bekrachtiging door de rechtbank en er dus ook niet door gebonden.

U bent evenwel door die bekrachtiging verplicht om de kinderbijslag op de kindrekening te laten storten.

“Art.69.§ 1. De kinderbijslag en het kraamgeld worden betaald aan de moeder. In geval van volle adoptie van het kind door twee personen van hetzelfde geslacht of in geval van volle adoptie door één persoon van het kind of het adoptiefkind van zijn echtgenoot of samenwonende van hetzelfde geslacht, wordt de kinderbijslag betaald aan de oudste van de verwanten in de eerste graad...
Wanneer de twee ouders van verschillend geslacht die niet samenwonen het ouderlijke gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek en het kind niet uitsluitend of hoofdzakelijk door een andere bijslagtrekkende wordt opgevoed, wordt de kinderbijslag volledig aan de moeder betaald. De kinderbijslag wordt echter volledig aan de vader betaald vanaf diens aanvraag, als het kind en hijzelf op die datum dezelfde hoofdverblijfplaats hebben in de zin van artikel 3, eerste lid, 5°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen...
Als een van de ouders de opportuniteit betwist van de betaling van de kinderbijslag op grond van de bepalingen van het derde en het vierde lid, kan hij de familierechtbank vragen hemzelf als bijslagtrekkende aan te wijzen, in het belang van het kind. Die aanwijzing heeft uitwerking de eerste dag van de maand na de maand waarin de beslissing van de rechtbank betekend is aan de bevoegde kinderbijslaginstelling. In de situaties bedoeld in het derde en het vierde lid kan de kinderbijslag op vraag van beide ouders gestort worden op een rekening waartoe ze beiden toegang hebben...(19 DECEMBER 1939. - Algemene kinderbijslagwet (AKBW).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

duma

#3 , 17 sep 2015 09:03

Wat j.demoor zegt.
Niemand kan het kinderbijslagfonds iets verplichten of verwijten, maar u wel. Dat is uw overeenkomst met uw ex en u moet dus zorgen dat dit langs uw kant uitgevoerd wordt.
Als dat in het EOT staat, zal u dat moeten volgen.

De meeste ouders zetten wel in hun EOT wat er met overschotten van de kindrekening moet gebeuren.
Meeste ouders sparen ook wel voor hun kind ...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”