Kan ik mijn eigen werkuren..

albertmotar
Topic Starter

Kan ik mijn eigen werkuren..

#1 , 02 apr 2006 18:38

Kan ik mijn eigen werkuren inbrengen in mijn scheiding.
Maw zijn mijn gepresteerde (en geregistreerde uren BTW) bruikbaar bij een scheiding om het huis in te kopen.
Kan ik die dus in vermindering brengen voor mijn vrouw haar deel.
Heb dus een volledige tabel en agenda's met zo'n 4500 gepresteerde uren goedzijnde voor ongeveer 100000 Euro.
De woning is geschat op 300000 euro.
Wat kan ik hiermee aanvangen.
Alvast bedankt
Een hopeloze man.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2006 10:12

Dit kan volgens mij niet. Ik zie niet in op welke juridische grond dit kan verantwoord worden. Er zijn mij ook geen gevallen bekend waarin dit toegelaten werd door de rechtbank.

scorpioen

albertmotar
Topic Starter

#3 , 04 apr 2006 12:48

Ooit heb ik van iemand vernomen dat dit wel zou mogelijk zijn en eventueel in vermindering wordt gebracht voor haar deel maar juridisch gezien bestaat er dus geen enkele wet of regel ????
Zijn er nog mensen die dit kunnen beamen of eventueel een uitleg voor hebben?
Niet dat ik uw antwoord ga betwijfelen maar misschien zijn er toch mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en dit wel hebben kunnen aanvoeren.

Mvg

Reclame

gescheiden vaders

#4 , 06 apr 2006 23:14

de meerwaarde die het huis door jouw arbeid heeft gekregen, behoort toe aan de "gemeenschap van goederen". Aan beiden dus, 50/50, tenzij het huwelijkscontract anders vermeldt. Bij de vereffening en verdeling (= als het huis verkocht wordt) zal je dus de helft van je investering recupereren.

met juridisch/financi?le spitstechnologie is het misschien mogelijk om de andere 50.000 euro ook te verhalen op je ex, maar dan ga je bijna alles moeten afgeven aan de minister van Financi?n: als je je uren faktureert moet je de BTW afdragen, en bovendien heb je dan een uitgaande faktuur gemaakt die je omzet verhoogt - en dus ook je winst zodat je meer belastingen moet betalen. Controle Belastingen dankt je nu al. Als je die 50.000 euro open laat in je boekhouding gaat je boekhouder het op je eigen rekening-courant moeten zetten: weer bingo voor de minister van Financi?n.

besluit : neem vrede met de gedachte dat de helft van de meerwaarde naar jou gaat, en troost je met de gedachte dat de andere helft nu naar je ex gaat, maar dat je kinderen het later zullen erven.

Lex

#5 , 07 apr 2006 00:41

Art.4.?1.Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit GEREGELD en zelfstandig,met of zonder winstoogmerk,hoofdzakelijk of aanvullend,leveringen van goederen of diensten verricht...(Wetboek BTW).

gescheiden vaders

#6 , 07 apr 2006 11:50

Art.4.?1.Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit GEREGELD en zelfstandig,met of zonder winstoogmerk,hoofdzakelijk of aanvullend,leveringen van goederen of diensten verricht...(Wetboek BTW).
Lex, wat is de relevantie voor dit dossier?

Lex

#7 , 07 apr 2006 12:35

Lex, wat is de relevantie voor dit dossier?
GEEN IDEE!
U begon over facturen en BTW...

gescheiden vaders

#8 , 07 apr 2006 12:58

ja, ik had inderdaad over facturen en BTW geschreven, want in de eerste post van dit topic heb ik gelezen: Kan ik mijn eigen werkuren inbrengen in mijn scheiding. M.a.w. zijn mijn gepresteerde (en geregistreerde uren BTW) bruikbaar bij een scheiding om het huis in te kopen?

"Geregistreerde uren BTW" kan volgens mij enkel afkomstig zijn van iemand die in de bouw werkt, en daarom antwoord ik navenant.

albertmotar
Topic Starter

#9 , 10 apr 2006 09:26

Mag ik nog even,
Het zit zo ik heb mijn woning volledig zelf opgetrokken en heb daarbij 4500 uren aan de BTW aangegeven. Dit wil zeggen dat je aan de hand van de betaalde facturen een bepaald aantal uren moet kunnen verantwoorden. Dit ook na een schatting van de woning lening enz.
M.a.w alles moet kloppen in het totaal.
Ik heb dus 4500 uren in mijn agenda's van die twee jaar bouwen ingeschreven en wil die dus natuurlijk een klein beetje terug.

Maar het antwoord is al gevallen alvast bedankt.

Albertmotar.

Terug naar “Echtscheiding”