Vakantieregeling co-ouderschap

Vifke1978
Topic Starter

Vakantieregeling co-ouderschap

#1 , 28 okt 2015 15:12

Het vonnis zegt : week om week regeling met overdracht elke zondag om 18u.
Nu komt het Allerheiligenverlof eraan en het vonnis zegt in de onpare jaren is het zoontje het volledige allerheiligenverlof bij de papa.
Ik weet nu niet goed hoe ik dit moet interpreteren, ik ben hier nieuw in, maar gaat de wissel dan gewoon door op zondag 1 november om 18u of al reeds van vrijdag 30 oktober 18u. Volgens mij blijft de wissel gewoon zoals het is...maar wil toch een beetje zekerheid.
Heeft er iemand een antwoord op mijn vraag?

Mvg Vifke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 28 okt 2015 16:32

Dag Vifke,

Als er staat "het volledige Allerheiligenverlof" dan is het alleszins niet vanaf zondagavond maar vrijdagavond of zaterdagochtend.

Maar het juiste overdrachtsmoment is voor interpretatie vatbaar. Begint de vakantie de avond van de laatste schooldag of de dag erop 's morgens. Normaal gesproken zouden de datums en uren van overdracht in de vakanties ook in het vonnis moeten staan. Als dit niet het geval is, en jullie kunnen het niet overeenkomen dan lijkt me het meest logische van vrijdagavond om 18 uur te nemen als 18 uur het overgangsmoment is tijdens de schoolperiode.

Vriendelijke groeten,
Wilfried

Vifke1978
Topic Starter

#3 , 29 okt 2015 08:42

Oke bedankt, dit is natuurlijk voor mij helemaal geen probleem, maar wil gewoon zeker zijn. Is het dan ook zo dat ik Senne terug mag gaan ophalen op vrijdag 6 november om 18u of telt het volgende weekend ook mee als volledig allerheiligenverlof?? Pfff moeilijk hoor...
Er staat dus niets van overdracht voor de vakanties in het vonnis en aangezien dit allemaal nieuw is voor mij wilde ik me toch even informeren.
Kan U mij dan ook even uitleggen hoe het juist zit als de vakantie 2 weken duurt. Het vonnis zegt in de onpare jaren bij de moeder de eerste week van de kerstvakantie en 2de week bij de vader. Hoe loopt dan juist die wissel? Als ik het goed begrijp zal iemand hem minder hebben dan de andere (ok dit wisselt wel elk jaar)

MVg Ann

Reclame

duma

#4 , 29 okt 2015 10:16

Ik denk dat jullie met een vonnis zitten dat weer overloop van onduidelijkheden. Spijtig genoeg komt dat veel voor en spijtig genoeg zijn er ook geen pasklare antwoorden voor, gezien er geïnterpreteerd moet worden en iedereen anders interpreteert.

Vraag: Waarom hebben jullie een vakantieregeling voor de krokus en Allerheiligenvakantie in een week/week systeem? Dat houdt in dat in een bepaald jaar iemand de kinderen drie weken aan een stuk kan hebben. Normaliter loopt de week/week regeling gewoon door in vakantie die slechts 1 week duren.

Bij de vakanties die twee weken duren en vooral de Kerst is het normaal dat er een wissel wordt gemaakt elk jaar, aangezien er anders 1 ouder de kinderen altijd met Kerst en de andere altijd met Nieuwjaar zal hebben.
Ik begrijp je vraag daaromtrent wel niet goed: er is niemand die de kinderen meer zal hebben? dat kan zin dat het ene jaar iemand de kinderen eens meer heeft, maar op de lange tijd zal dat gelijk uitkomen.

Best om eens met de vader af te spreken.
Mijn tip is om steeds een jaar op voorhand een keer alle vakantie te bekijken en een soort van kalendertje te maken en dat samen eens te bekijken (of eens mee te geven), zodat iedereen dezelfde verwachtingen heeft. Meestal komt er discussie omdat de ene zus en de andere zo denkt en er is (zoals hier) niet noodzakelijk iemand 'fout'. En uiteindelijk maakt het ook niet uit, want als dat nu voor hem zo zijn (vrijdag tot zondag) is dat voor jou volgend jaar zo ook. Vandaar dat je dat dus best samen eens bekijkt zodat jullie beiden weten waar jullie aan toe zijn.

PS: Logischerwijs volg je de week/week regeling, dus zo-avond tot zo-avond.

Vifke1978
Topic Starter

#5 , 29 okt 2015 12:04

Ik was ook van mening logischerwijs volgen van zondag tot zondag, maar blijkbaar is dit dus niet zo!! en om discussies te vermijden zal ik me aan deze wijziging houden, maar dat geldt dan ook als de vakantie aan mij is!
Inderdaad wij zitten met een vonnis waar veel geïnterpreteerd moet worden en het loopt niet op wieltjes met de vader.
Communicatie zit echt nog heel stroef op dat vlak!
Nu is het inderdaad zo dat hij Senne meerdere keren 3 weken achter elkaar heeft en ik niet. Heb dit al nagekeken voor de komende 3 jaar...dus daar hebt U gelijk in. De vakantieregeling tijdens een week/weekregeling is zo gevraagd door hem en gekregen.
Wat ik bedoel met mijn vraag zal de kinderen meer hebben is de volgende : idd is het zo dat alk jaar de vakantie wisselt, ik heb hem nu met kerst en volgend jaar heb ik hem met nieuwjaar, maar hoe verloopt de wissel dan??? Ik kan senne bij hem gaan ophalen op vrijdag 18/12 omdat hij dat nu ook mag doen met Allerheiligen, maar wanneer mag hij dan senne bij mij komen ophalen...loppt het dan tot vrijdag 25/12 op tot zondag 27/12, eender hoe je dit bekijkt iemand heeft senne 2 dagen minder???? of ben ik verkeerd!!!

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 29 okt 2015 12:59

Het lijkt me logisch om voor vakantieperiodes te verwijzen naar de vakantieperiodes zoals gedefinieerd door het ministerie van onderwijs.

http://onderwijs.vlaanderen.be/schoolvakanties

Zij rekenen van maandag tot zondag. Dat betekent effectief van maandag tot zondag, niet vanaf de vrijdagavond ervoor, omdat de zaterdag in bepaalde scholen (uitzonderlijk in leerplichtonderwijs, regelmatig in andere scholen) wel nog een lesdag is.

duma

#7 , 29 okt 2015 13:04

Ik zou aanraden om da naam van u zoon hier niet te schrijven, hoewel ik vermoed dat u ook al aan uw gebruikersnaam herkenbaar bent.

Zie JPV dan inderdaad voor de vakantieperiodes. Logischerwijs steeds van zondag tot zondag!
Maar sowieso: Kom op VOORHAND overeen. Je wil echt niet meemaken dat je daar voor de deur staat, omdat je denkt dat je hem mag komen halen en je ex niet thuis is of hem niet meegeeft omdat hij iets anders denkt. Of andersom: dat je ex er staat, terwijl jij dacht dat je hem nog 2 dagen extra had.

Zeer vreemd dat die vakantieperiodes er zo zijn doorgekomen, tenzij u geen tegeneis had?

Vifke1978
Topic Starter

#8 , 29 okt 2015 15:40

Ja dat had ik ook al geopteerd om de vakanties van het onderwijs te volgen, maar zonder succes...
Mijn gebruikersnaam is onbekend....fictief dus :-)
Ik heb een mail verzonden om toch maar zoals U zegt toestanden te vermijden (die zijn er in het verleden al genoeg geweest) en waar ik erg vanaf zie, hopelijk komt hier een zinnig antwoord op en gaat hij ermee akkoord.
Een tegeneis is er niet geweest, ik ben nog nooit in zo'n situatie terecht gekomen dus was me er eigenlijk op dat moment niet echt bewust van...mijn advocaat heeft me daar ook nooit iets over gezegd!! Tja alles komt pas achteraf aan het licht he.
Ik hoop dat het allemaal goed komt. Bedankt voor alle informatie!!

Terug naar “Echtscheiding”