nog geen omgangsregeling, wat nu?

ThinkPink12
Topic Starter

nog geen omgangsregeling, wat nu?

#1 , 26 nov 2015 19:24

hallo,

hier ben ik weer met een vraag.
We hebben nog niets op papier wat de regeling betreft over ons zoontje.
De papa wilt zijn zoontje graag zaterdag enkele uren bij hem, maar ik vertrouw hem niet.
Hij doet heel raar en is eerst vriendelijke en dan kort daarna kwaad..
Ben bang dat hij ons zoontje niet meer zal afgeven... als ik zeg dat hij zijn zoontje mag komen bezoeken wilt hij dit niet.

Als ik zelf een papier opstel dat hij van vb. 10u tot 18u ons zoontje heeft en we ondertekenen dat beide, ben ik daar iets mee als hij zich niet aan zijn woord houdt?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 26 nov 2015 20:34

Als je zelf een papier opstelt dan is dat iets waar - als er later problemen zouden zijn en het voor een rechtbank komt - een rechter rekening mee gaat houden, het is tenslotte overeengekomen.

Maar ik zou je aanraden van zo vlug mogelijk contact op te nemen met een erkende familiale bemiddelaar - die zal een volledige verblijfsregeling met jullie bespreken en eventueel kostenregeling - en dan ben je ook gerust dat ALLES in het papiertje staat - en doordat jullie het samen hebben beslist zal het ook langer stand houden!

eylis

#3 , 26 nov 2015 20:51

Beste think Pink, vergeet niet dat het contact tussen ouders en kinderne in de wetgeving niet meer bezoekrecht heet. dus de vader toestaan zijn kind te "bezoeken" is strikt genomen een devalorisatie van zijn rechten. De vader kan volkomen legitiem een 50/50 verblijfsregeling vragen én krijgen via de familierechtbank. Je zoontje enkel maar elke zaterdag een paar uurtjes meegeven is een zeer minieme omgangsregeling. Je bent bang dat je je zoontje niet "terugkrijgt". Maar in feite sta je momenteel de vader geen omgangsrecht toe? Sta die zaterdagnamiddagen toe. Zelfs al is jullie kind nog zeer jong. De papa moet kunnen groeien in zijn rol. En heeft hij stemmingswisselingen? Ik kan me indenken dat als ie al een hele tijd vraagt om die zaterdagregeling en het niet krijgt (en misschien al lang zijn zoontje niet meer gezien heeft?) dat ie dan inderdaad zeer gefrustreerd is....

Reclame

duma

#4 , 27 nov 2015 10:29

Thinkpink, zou je aub in 1 topic kunnen blijven. Daar heb je al dingen verteld en zijn al antwoorden gegeven en telkens een nieuwe openen, maakt het moeilijk voor mensen om te antwoorden.

@wilfied: Neen, een papier is niét waar als je het zelf opstelt. In dat papier kunnen namelijk bepalingen staan die rechtstreeks tegen de wet ingaan. Een onderlinge regeling ivm kinderen is niéts waard. Die staat maar zolang beide partijen er mee akkoord gaan. Je kan met zo'n papier ook niets afdwingen: Wil je ex het kind niet meegeven? Dan is dat zo, je kan zelfs geen klacht neerleggen. En ja, de rechter zal misschien wel luisteren naar de regeling die jullie onderling uitgedokterd hadden, maar zal nog steeds de wét moeten volgen en die zegt: bilocatie, tenzij niet in het belang van het kind. Een papier waar zo'n minieme verblijfsregeling opstaat, verdwijnt direct lachend in zijn prullenbak.

Om dus op de vraag van TS te antwoorden: Nee, daar ben je niets mee, want hij moet er zich maar aan houden zolang hij wil en dat dekt je ook niet in tegen hij die het kind niet zou meegeven.

Verder treed ik eylis helemaal bij: Weet wat de rechten en plichten zijn van élke ouder. De vader maar 8 uur toelaten een kind te zien? Het is helemaal niet aan jou om dat te beslissen. Jullie zijn SAMEN ouders en moeten dat dus SAMEN beslissen. Jij hebt niet meer te zeggen, omdat de de mama bent. jullie hebben sowieso co-ouderschap. wat wil zeggen dat jullie steeds samen moeten beslissen over de belangrijke zaken in het leven van jullie kind: onderwijs, religie, opvoeding, verblijf, medische zaken, hobby .... Lukt dat niet, dan beslist de familierechter in jullie plaats en die moet qua verblijf bilocatie uitspreken. (tenzij tegenargumenten)
En dingen als 'je mag je kind bezoeken'? Stel jezelf eens in zijn plaats. Wat zou jij er van vinden als hij het kind meenam en tegen jou zei dat je het mag 'bezoeken'? Doe zo'n uitspreken ook niet in de rechtbank, want dan zal de rechter je die vraag ook stellen en wat zal dan je antwoord zijn?

Kom dus eerst eens te weten wat de papa wil? Wil die wel bilocatie? Of wil die misschien de conservatieve regeling (weekend op 2)?

En zorg voor een regeling, desnoods dringende en voorlopige maatregelen, zodat er een regeling is die gevolgd moet worden. Zo'n regeling is maar voor een beperkte periode en zorgt ervoor dat er een wettelijk afdwingbare regeling is, terwijl er eventueel ook een zaak ten gronde loopt, waarbij wel alles op de lange termijn geregeld wordt.

Je bent het jezelf nu moeilijk aan het maken door geen afdwingbare regeling te hebben (dus geen klacht te kunnen neerleggen als je je kind niet zou terugkrijgen) en door tegelijk je kind weg te houden van zijn vader. Maak zo snel mogelijk werk van contact tussen kind en vader, om jezelf niet meer in de problemen te brengen.

ThinkPink12
Topic Starter

#5 , 27 nov 2015 13:56

we zijn pas uit elkaar sinds zaterdag.
Ben vandaag alles gaan halen van ons gerief.
En hij heeft zijn zoon al meermaals kunnen zien. Ben ondertussen al naar de advocaat geweest, maar er staat nog niets op papier.
Ik neem zijn zoon niet af, want we moesten BEIDE vertrekken. Hij wil niets meer in zijn huis van ons, tot het eten van onze zoon! Zonder een woord uitleg!
Hij wilt in de toekomst om de 14 dagen en dat is geen probleem... ik spreek enkel voor nu.
In plaats van mij aan te vallen precies of ik ben meer dan de papa... ik heb dat nooit gezegd!
En van dat bezoeken heb ik gezegd omdat er nu nog niets op papier staat en dat hij haar elke dag mag komen bezoeken als hij wil.
Heb zelfs voorgesteld om zaterdag iets samen te doen met zoon zodat hij hem ziet... ik probeer alleen een middenweg te zoeken om ondertussen te maken dat hij zijn kind kan zien nu.

Bedankt om direct zulke conclusies te trekken...

duma

#6 , 27 nov 2015 14:09

Niemand trekt conclusies, maar als u beperkte info geeft in uw originele post, is dat het enige waar wij vanuit kunnen gaan en bijgevolg u ook waarschuwen voor handelingen die het u in de toekomst moeilijk kunnen maken.

Als de vader akkoord gaat met de conservatieve regeling laat dit dan ook homologeren door de rechtbank. Maak een onderling akkoord waarin de verblijfsregeling gestipuleerd staat, alsook de financiële kant (alimentatie, verhoging elke x jaar, indexatie, duidelijke omschrijving van de bijzondere kosten), alsook een eventuele vakantieregeling. Met een onderling akkoord kan je dan naar de rechtbank om te laten homologeren. Dat kan snel en kost niet veel en je hebt dan een wettelijke regeling.

Voorlopig, tot er een regeling is, hebt u en uw ex evenveel rechten. Het is dus niet aan u om te bepalen wanneer, hoeveel en waar hij zijn kind ziet. Dat moeten jullie in onderling overleg doen. Het stomste wat je nu kan doen, is zijn kind van hem weghouden. Dat is moeilijk en lastig, gezien de situatie, maar probeer afspraken te maken, zodat jij steeds kan aantonen dat je:
- zijn kind niet van hem hebt proberen weg te houden.
- steeds geprobeerd hebt om onderling overeen te kolen.
- de band tussen vader en kind belangrijk vindt.
3 dingen die belangrijk zijn, moest het ooit tot een rechtszaak komen.

Terug naar “Echtscheiding”