Betalen onderhoudsgeld van beslagvrij gedeelte ?

Oumie
Topic Starter

Betalen onderhoudsgeld van beslagvrij gedeelte ?

#1 , 09 jan 2016 13:24

Er ligt een uitvoerend beslag op mijn pensioen dat 2100 Euro bedraagt. Gelet op mijn kinderlast ( 5 kinderen ) is mijn beslagvrij gedeelte berekend op 1595 Euro. Sedert 1996 ben ik gescheiden middels een EOT met een te betalen onderhoudsgeld van momenteel 355 Euro. Dit onderhoudsgeld werd voor het beslag op mijn vraag ingehouden op het pensioen en doorbetaald aan mijn ex. Vanaf het beslag op 1/3/2015 stelt de gemeente die mijn pensioen betaalt en tevens beslaglegger is dat dit onderhoudsgeld moet betaald worden van het beslagvrij gedeelte van 1595 Euro waardoor mijn inkomen wordt herleid tot 1240 Euro. Volgens mij druist dit in tegen art 23 van de grondwet ( recht op menselijke waardigheid ) zoals dit wordt ingevuld door het voorrecht verleend aan onderhoudsgeld enerzijds en art 1409 van het Gerechtelijk Wetboek anderzijds. Ik meen dat van het netto pensioen eerst het verschuldigde onderhoudsgeld van 355 Euro dient betaald te worden en dat er dan uitvoerend beslag kan gelegd worden op wat rest tot aan het beslagvrij gedeelte van 1595 Euro. Hoe kan ik dat best duidelijk maken aan de beslaglegger die stelt dat zij handelen conform de richtlijnen van de deurwaarder.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2016 15:54

Er werd geen beslag gelegd voor het onderhoudsgeld. Het werd door uw werkgever op uw aanvraag ingehouden. Dan kan er bij de verdeling van het in beslag genomen loon geen rekening gehouden worden met dit onderhoudsgeld. U zou de schuldeiser van dit onderhoudsgeld wel kunnen vragen om voor dit onderhoudsgeld beslag te leggen op uw loon. Dan gaat eerst het onderhoudsgeld van uw loon en pas daarna, als er nog iets beschikbaar is, het andere beslag en behoudt u het niet voor beslag vatbaar gedeelte.

Oumie
Topic Starter

#3 , 09 jan 2016 16:54

De EOT notariele akte van 1996 is een overeenkomst tussen mijzelf en mijn ex dat ik voor de rest van mijn leven een onderhoudsgeld schuldig ben van actuele waarde 355 Euro. Mijn ex is in deze een prioritaire schuldeiser wiens maandelijkse schuld voorrang heeft op alle andere schulden. Ik zie niet in waarom zij een beslagprocedure hiervoor moet starten terwijl er al een akte bestaat,

Reclame

roharro

#4 , 09 jan 2016 16:59

Het is toch zo dat voor onderhoudsgeld er geen enkele rekening wordt gehouden met het al of niet beslagvrij zijn van het loon?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon

#5 , 09 jan 2016 17:38

@roharro, neen, er is geen grens voor onderhoudsgeld maar loonbeslag voor onderhoudsgelden is bevoorrecht en wordt eerst ingehouden en toegerekend op het loon, daarna volgen de andere beslagen. Dat heeft als gevolg dat de andere schuldeisers sneller op de beslagvrije limiet zullen stuiten.

@TS: het punt is dat u blijkbaar zelf heeft gevraagd om loon in te houden en dan door te betalen aan uw ex. Er is geen gedwongen uitvoering, dus ook geen beslag, dus gelden de voorrangsregels ook niet.

Cf wat scorpioen zei. Enfin, zelfs indien u het zo speelt, uw andere schuldeisers kunnen nog op andere manieren aan uw geld raken, er is meer mogelijk dan alleen loonbeslag. Indien men beslag legt op uw bankrekening is het loon weliswaar 'safe' onder de limiet maar die bescherming duurt 1 maand en vervalt à rato van 1/30e per dag.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

scorpioen

#6 , 09 jan 2016 18:04

Ik dien op mijn vorig antwoord terug te komen en dit bij te stellen.

Er is beslag gelegd onder derden. De werkgever is verplicht het voor beslag vatbaar gedeelte van uw loon over de te maken aan de gerechtsdeurwaarder. Daar kan u dus niet buiten. Als u wil dat uw werkgever het onderhoudsgeld aan uw ex overmaakt kan uw werkgever dit maar doen met het geld dat nog over is, dus het niet voor beslag vatbaar gedeelte.

Maar ....
De gerechtsdeurwaarder moet dan het geld verdelen tussen de verschillende schuldeisers. Dit is niet alleen tussen de schuldeisers die beslag gelegd hebben. Uw ex kan haar schuldvordering indienen bij de gerechtsdeurwaarder, en die zal haar als eerste moeten uitbetalen, wat er dan nog over is gaat naar de andere schuldeisers.

Milo72

#7 , 13 jan 2016 14:43

Misschien vertel ik juridische nonsens, maar ik heb toch een vraagje ...

heb je 5 kinderen NAAST die kinderen waarvoor je alimentatie betaalt ? Indien niet, zou het me eigenlijk wel logisch lijken dat dat beslagvrije gedeelte ook dient om de kosten voor je kinderen (en dus ook de alimentatie) te betalen ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Oumie
Topic Starter

#8 , 13 jan 2016 21:26

Beste,

Misschien heb ik mij onduidelijk of onvolledig uitgedrukt. Ik heb een beslagvrij gedeelte van 1595 Euro omdat ik 5 kinderen ten laste heb die deel uitmaken van mijn gezin en waarvoor ik alle kosten dien te dragen. Dat dien je te bewijzen met een attest gezinssamenstelling. Het onderhoudsgeld waarvan sprake is voor de ex-echtgenote waarvan ik gescheiden ben in 1996 met een EOT en notariele akte. Als de wetgever mij een bedrag toekent van 1595 Euro heeft dat zijn reden. Volgens art 23 van de GW is dat bedrag zo bepaald om menswaardig te kunnen leven. Als ik daar dan nog 355 Euro onderhoudsgels van moet betalen wordt er inbreuk gepleegd op art 23 van de GW omdat ik geen menswaardig bestaan kan leiden.
Ondertussen heb ik een bericht ontvangen van een advokatenkantoor die stellen dat de overheid die mijn pensioen uitbetaalt verkeerd is en dat ongeacht of er een beslag is gelegd of niet ik schuldenaar blijf van het onderhoudsgeld aan mijn ex op basis van de notariele akte. Daar onderhoudsgeld prioriteit heeft op alle andere schulden, moet dat eerst betaald worden en dan komt het uitvoerend beslag in beeld tot aan het beslagvrij gedeelte. Het advokatenkantoor adviseert mij zelfs om op basis van hun mail de vakbond of de ombudsman in te schakelen.

scorpioen

#9 , 13 jan 2016 21:59

En moet uw werkgever dan aan uw ex betalen gewoon omdat u dat vraagt? Ik zie niet in op basis van welke wettelijke bepaling dit voorrang zou hebben op het gelegde beslag. Het gelegde loonbeslag is in het voordeel van alle schuldeisers, ook uw ex. Waarom zou uw ex niet gewoon haar schuldvordering indienen bij de gerechtsdeurwaarder? Het resultaat is dan toch hetzelfde als wat u beoogt?

Ik ben echt benieuwd op welke wettelijke basis dit advocatenkantoor een andere oplossing zou voorstellen. Het advies om dat maar de vakbond of de ombudsman in te schakelen is wel heel zwak. Wat hebben die nu te zeggen over de juridische gevolgen van een beslag onder derden? Uw werkgever moet de wet toepassen en aan de gerechtsdeurwaarder betalen, en als u daarmee niet akkoord gaat moet u naar de beslagrechter stappen.

Xenophon

#10 , 14 jan 2016 06:31

Ik hoop dat het beslagvrije deel van uw inkomsten/uw recht op een menswaardig bestaan niet te zeer bezwaard wordt door het ereloon van uw advocaten, cf hierboven. Indien uw ex gewoon naar een deurwaarder stapt bekomt u inderdaad wat wordt beoogd en volgt men de correcte procedure.

Art. 23 GW heeft geen rechtstreekse werking en in concreto zal u er niet ver mee springen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Echtscheiding”