Beste mensen
Excusseer a.u.b. mijn taal fouten, maar Nederlands is niet mijn moedertaal. Ik heb een vraag over onderhoudsgeld tijdens de echtscheidings procedure. Ik vond de beslissing (C.12.0373.N) van de Hof van Cassatie op Internet. Hieruit krijg ik de indrukt dat de onderhoudsgeld tijdens de echtscheidings proceduren ook afhanklijk gesteld kunnen worden van de schuld van de onderhoudsgerechtigde aan het ontstaan van de feitelijke scheiding en het voortduren ervan. (vooral dan paragraaf 5 beneden). Ik vind geen ander publicaties over deze onderwerp. Alleen verwijsingen dat de onderhoudsbijdrage tussen echtgenoten voort vloeit uit de hulpplicht tussen echtgenoten volgens artikel 213 B.W. en de plicht tot bijdrage in de lasten van het huwelijk op basis van artikel 221, lid 1 B.W.
3. In geval de echtgenoten afzonderlijk wonen ingevolge een rechterlijke beslissing dan wel ingevolge een echtscheidingsprocedure die de voormelde samenwoningsverplichting automatisch opschort, moet de echtgenoot die een onderhoudsbijdrage vordert, niet bewijzen dat noch het ontstaan, noch het voortduren van de scheiding aan hem te wijten is. Evenwel staat het in een dergelijk geval de andere echtgenoot vrij het bewijs te
leveren dat het ontstaan dan wel het voortduren van de scheiding, al was het ten dele, te wijten is aan de echtgenoot die een onderhoudsbijdrage vordert.
4. De eiser voerde in zijn appelconclusie aan dat aan de verweerster geen persoonlijke onderhoudsbijdrage tijdens de echtscheidingsprocedure kan worden toegekend omdat zij schuld heeft aan het ontstaan van de feitelijke scheiding en het voortduren ervan.
5. Het arrest dat oordeelt dat op de gronden die aanleiding gaven tot de echtscheiding hier niet nader dient te worden ingegaan en beslist dat de eiser aan de verweerster gedurende de echtscheidingsprocedure een onderhoudsbijdrage van 300 euro per maand moet betalen, zonder na te gaan of het ontstaan dan wel het voortduren van de scheiding geheel of gedeeltelijk te wijten is aan de verweerster, is niet naar recht verantwoord.
Verdere toelichting van mijn eigen situatie:
1) De echtscheiding is reeds uitgesproken op grond van art 229§1 B.W. in eerste aanleg. (mijn ex had zelf erkent dat zij meerdere keren was vreemd gegaan)
2) Vonnis bepaalt dat ik €1300 per maand onderhoudsbijdrage tijdens echtscheidings procedure aan mijn ex moet betaal aangezien zij toen werkloos was. Ondertussen heeft zij wel een job.
3) Ik gaan momenteel in beroep tegen de vonnis van €1300 onderhouds bijdrage aangezien zij reeds tijdens de scheidings procedure begonnen was met een een job.
Dus mijn vragen:
1) Heeft iemand meer informatie over the Cassatie beslissing C.12.0373.N? Ik kon geen verdere informatie vinden over the eventuele uitspraak van de hof van beroep van Antwerpen.
2) Hoe moet ik de Cassatie beslissing zien in licht van artikel 213 B.W en artikel 221, lid 1 B.W?
3) Is daar een mogelijkheid dat ik geen onderhoudsbijdragen moeten betalen aangezien het reeds bewezen is dat zij zelf verantwoordelijk is voor de ontstaan van de feitelijke scheiding en het voortduren ervan?
4) Ik versta wel dat schuld op zich geen rol meer speelt in de voorlopige maatregelen. Maar de schuld is nu wel bewezen in eerste aanleg. Mag deze nu in bereking gebracht worden tijdens de beroeps proceduren?
Groeten