Hallo, onze zaak bij familierechtbank (inleidende zitting net geweest - we proberen eerst KMS ...):
Ik, papa, 48jr, Belg. nation., maatsch. werker van opleiding, werk late ploeg 14u - 22u.
domicilie prov. Antwerpen
Ons kindje, 5jr, dubbelnationaliteit, 2de kleuterklas, domicilie bij papa.
Mama, 28jr, free-lance werk in theater/kunstsector, nationaliteit Gr. Hdom Luxemburg.
woont samen met papa en kind, domicilie in Luxemburg.
Ik ben gedagvaard. Mama wil met kind naar Lux, wil exclusief ouderlijk gezag en ik zou ons kind tijdens schoolvakanties kunnen zien, d.w.z. mijn 20 vakantiedagen, that's it.
Haar stukken bestaan uit 12 schriftelijke getuigenissen: Eén van hen heb ik de laatste 5jr 3 keer ontmoet, anderen 1 of 2 keer en 6 getuigen heb ik nog nooit ontmoet. Getuigenissen schilderen mij af als een altijd afwezige papa die weinig hielp...
Qua vorm zijn deze getuigenissen niet zoals het moet.
Ook vermeld ze dat ons kind slecht Nederlands praat. Volgens kleuterjuf is het ok en als ik met hem op stap ben is onze communicatie redelijk goed. Sinds oktober 2015 heb ik haar betrapt op flink wat leugens en bedrog, ik heb een geschreven tekst van haar aan een 'vriend', niet gedateerd, en heb die laten vertalen, niet officieel, door iemand, via e-mail verzonden en vertaling ook via e-mail terug gekregen. Daarnaast een getypte brief enkel met naam van 'vriend' op. Heb ik ook laten vertalen zoals de geschreven brief.
In die brieven staat iets wat me verontrust, namelijk: ze zou enkele jaren naar Lux. gaan en daarna naar Frankrijk of Italië, mogelijk met die 'vriend'.
Ik heb bij dit alles sterk het gevoel dat zij mij uit haar leven wil en ons kind van mij wil wegtrekken/vervreemden.
Ze wil domicilie kind absoluut in Lux hebben.
Ik wil sluitende afspraken i.v.m. Nederlandse lessen in Lux en in het slechtste geval ons kind om de twee weekends bij mij hebben.
Min zwakke punten zijn mijn late ploegwerk. Geen omringing met familie die kan helpen bij opvang.
Vragen:
1.
Heeft er iemand ervaring met een ex-partner die met kind naar nabije buitenland vertrok? Zo ja, wat was het resultaat i.v.m. verblijfsregeling, ouderlijk gezag, ...?
2.
Is het mogelijk te eisen dat ons kind hier nog een jaar blijft en dat ze dan naar Lux. kunnen mits duidelijk, gedetailleerde afspraken?
3.
Indien ze binnen enkele jaren verder weg zou gaan, kan ik dat via de familierechtbank hier dan nog aanvechten (blijvende saisinne?)?
Is dat realistisch?
4.
Of zal ik dat in Lux. moeten aanvechten? (Lux. waar advocaten een flink pak duurder zijn)
5.
Kan ik de afspraak afdwingen dat ze b.v. de eerste 5jr niet verder met ons kind kan weggaan dan Lux.?
6.
Als ik op korte of lange termijn een dagjob zou kunnen krijgen, is het realistisch om dan ons kind terug bij mij te krijgen? Of maak ik er best snel werk van om die dagjob te vinden? (Eens ze weg zijn lijkt het me minder evident.)
Wil u indien u reageert vermelden of u 'ervaringsdeskundige' bent, of u gewoon heel veel interesse en kennis in dit soort van juridische zaken hebt, of u 'juridisch geschoold' bent.
Dank bij voorbaat.
Mvg,
P D Chardon