Mijn (moeilijke) situatie gaat als volgt:
Een aantal jaren geleden zijn mijn man en ik getrouwd volgens het wettelijke stelsel, hoewel wij hier nooit echt naar geleefd hebben. Mijn centjes staan op mijn rekening, de zijne op zijn rekening. Maandelijks storten wij een bedrag op de gemeenschappelijke rekening om onze kosten (internet, water, ertoe, inkopen,...) te betalen.
Al voor het huwelijk is hij ingetrokken in mijn woning. Na het huwelijk werd dit uiteraard de gezinswoning. De lening is steeds door mezelf betaald, alsook ALLE kosten van de verbouwingen (en dat is ook gemakkelijk te bewijzen adhv de facturen).
Pre-huwelijk werd hem geen huur gevraagd, of enige andere vorm van compensatie voor het "gratis" wonen. Na het huwelijk kon dit al zeker niet, aangezien gehuwden elkaar geen huur mogen aanrekenen.
Ondertussen hebben wij een dochtertje <1 jaar en gaan wij scheiden. Dit door zowel financiële twistpunten (zie boven) als familiale bemoeienissen (moederskindje).
Hij zou (voorlopig) terug intrekken bij zijn moeder, maar wenst mijn woning niet te verlaten zolang we niet tot een akkoord komen over de verblijfsregeling van onze dochter. We zijn al bij een bemiddelaar langsgeweest, maar ook daar geraken we er niet uit. Ik heb er het grootste deel van het voorbije jaar alleen voor gestaan aangezien trainingen/ hobby / extra studie/ uitslapen/... voor hem heeeeel erg belangrijk zijn. Ik vind het dus bijzonder moeilijk om onze dochter veel te moeten missen, wetende dat het mijn schoonmoeder zal zijn die alles op zich neemt.
De laatste bemiddeling leverde het volgende op:
- van zondagochtend tot maandagavond bij de papa/grootmoeder met overnachting
- woensdag na het werk contact tot 's avonds
- vrijdag na het werk contact tot 's avonds
- om de week ook een overnachting op woensdag.
Ik voelde mij hier echt niet goed bij, maar was bereid om te tekenen zodat we er eindelijk een punt achter kunnen zetten. Mijn echtgenoot was tevreden met de regeling.
Een dagje later liet zijn moeder weten dat zij er niet akkoord mee gaat en dat het voorstel opnieuw van de tafel is (moederskindje, familiale bemoeienissen, zie boven).
En nu staan we nergens. Hij woont hier, we komen niet overeen, hij wil niet verhuizen.
Wat nu?
Neem ik een advocaat onder de arm? Wat kan ik afdwingen mbt verhuizen?
Een paar pittige details:
Er is sprake van "bedrog": online datingprofielen van hem.
Het is een zeer invloedrijke familie met een zeer lange arm (advocaten).
Groetjes,
Hannelore