adreswijziging na echtscheiding

chrisje7
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

adreswijziging na echtscheiding

#1 , 26 feb 2016 15:59

Mijn ex-echtgenoot en ik zijn gescheiden in EOT,uitgesproken door de Rechtbank op 5 januari,
het vonnis werd vandaag verstuurd naar de gemeente om over te schrijven in het bevolkingsregister,dit zal in de loop van volgende week zijn.

In de EOT staat dat de huurwoning met inbegrip van de huurwaarborg,alle plichten en rechten aan mij toegewezen zijn,ik betaal ook alle rekeningen,
en dat mijn man het recht heeft om tijdens de proefperiode in de woning te verblijven,die allang voorbij is,
hij weigert echter zijn adres te veranderen,als de echtscheiding is overgeschreven in het bevolkingsregister,en zijn adres is nog steeds hier,wat kan ik dan doen,kan ik hem dan de toegang ontzeggen en ander slot steken of welke stappen moet ik nog zetten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 feb 2016 16:51

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.

‘hij weigert echter zijn adres te veranderen’

“Art.8.Het gemeentebestuur spoort de personen op die zonder aangifte te doen in de vorm en binnen de termijn die in artikel 7 voorgeschreven wordt, hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd. Als het onmogelijk blijkt de nieuwe hoofdverblijfplaats op te sporen gelast het college van burgemeester en schepenen de afvoering van ambtswege uit de registers op basis van een verslag van het onderzoek van de ambtenaar van de burgerlijke stand, waarin hij vaststelt dat het onmogelijk is de nieuwe hoofdverblijfplaats te bepalen...Als uit het onderzoek blijkt dat de betrokken persoon zijn hoofdverblijf gevestigd heeft in een andere gemeente van het Rijk wordt het bestuur van deze gemeente ervan op de hoogte gebracht.”
“Art.9. Het gemeentebestuur spoort ook personen op die hun hoofdverblijfplaats gevestigd hebben in de gemeente zonder ingeschreven te zijn in de registers...Als deze personen verzuimd hebben de aangifte te doen die is voorgeschreven bij artikel 7, worden ze bij het gemeentebestuur ontboden om deze aangifte te doen. Wanneer de voormelde personen geen gevolg geven aan de oproep, schrijft het college van burgemeester en schepenen hen van ambtswege in op de datum van de beslissing van het college. Van deze gemotiveerde beslissing wordt hen kennis gegeven.””(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd euro...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Indien de politie zou weigeren proces-verbaal op te stellen voor dit misdrijf,stuur dan CC(=kopie) van uw schrijven aan het gemeentebestuur naar de procureur des Konings;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#3 , 27 feb 2016 19:27

Politie zal wachten in de grote steden tot er een vraag van de gemeente komt om nazicht te doen.
Dus verwittig in uw gemeente de dienst bevolking/inschrijvingen dat uw ex daar niet meer woont en dat u dadelijk een woonstonderzoek vraagt.
Tevens dat gemeente in hun systeem vermeld dat er een opstart is van een procedure Ambtelijke Afschrijving Collegiaal Besluit.
Uiteraard ook uw kwartier of wijkinspecteur in kennis stellen. Deze starten dan het door de gemeente gevorderde woonstonderzoek en zullen in principe op zijn minst drie controles bij u moeten doen om vast te stellen dat hij daar niet meer woont.

Als u weet waar hij werkelijk woont kan u dat ook direct aan de politie zeggen - dat heeft wel het perverse gevolg dat er eerst op die plaats moet nagekeken worden of de persoon daar wel woont en dat vertraagt de procedure met 4 tot 8 maanden al naargelang de gemeente.
"Off the record"kan het mogelijk wel.

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 feb 2016 19:39

Eerste vraag is eigenlijk: woont hij nog steeds bij u?

chrisje7
Topic Starter

#5 , 01 mar 2016 15:51

Zijn adres is nog hier,hij weigert dit te veranderen,er is nog een matras met beddegoed,waar hij soms nog komt slapen.Er zijn geen bezittingen niet meer van hem,ook geen kleding,geen schoenen,geen toiletgerief,niets.Dus officieel woont hij hier nog omwille van zijn adres,maar eigenlijk verblijft hij elders,met uitzondering dat hij hier nog kan binnenwandelen,te pas en te onpas.Ondertussen heeft hij een aangetekend schrijven ontvangen van mijn advocaat waarbij hij aangemaand word om de woning te verlaten,definitief,binnen de 5 dagen,omdat in het vonnis staat dat de huurwoning aan mij toegewezen word,en hij hier mag verblijven tijdens de proefperiode,deze is voorbij.Ook hier weigert hij op in te gaan,de scheiding is uitgesproken op 6 januari en word deze week nog overgeschreven in het bevolkingsregister.Ambtshalve inschrijving op z'n verblijfplaats word geweigerd omdat hij dat niet wil.Dus ik zal naar de rechtbank moeten stappen en een uithuiszetting vragen?

Franciscus

#6 , 04 mar 2016 21:41

Ambtshalve inschrijving wordt door hem geweigerd...
Wel een ambtelijke inschrijving wordt uitgevoerd door de inspectiedienst bevolking ( is meestal politie) als de wijkinspecteur vaststelt om eender welke wijze dat hij daar verblijft is hij daar ingeschreven.

Zoals reeds gezegd uw wijkinspecteur en uw gemeentebestuur hem ambtelijk laten schrappen op uw adres.
Indien de 5 dagen voorbij zijn ook sloten veranderen. Bij aantreffen aan woning 101 bellen - wegens verdachte persoon aan voordeur.

Terug naar “Echtscheiding”