Beste allemaal,
Mijn vriend (Belg) en ik (Belg) zijn 3 jaar geleden naar Amerika verhuisd omdat hij daar een jobaanbieding kreeg. Ik heb zelf loopbaanonderbreking aangevraagd van mijn vaste job in België om hem te volgen in zijn droom. Terwijl we in Amerika woonden hebben we in België een bouwgrond gekocht (we waren namelijk van plan na een paar jaar samen terug te komen) en ik heb daar 50.000€ van betaald, hij 15.000, de rest hebben we samen geleend bij een bank. Na een paar maanden Amerika zijn we daar getrouwd (maar ook volgens het gemengd huwelijksstelsel onder Belgisch recht) en ondertussen zijn we van tafel en bed gescheiden omdat hij op eenzijdig initiatief wil scheiden (hij heeft een nieuwe vrienden en gaat volgende maand met haar samenwonen).
Hij heeft me onder dwang (vliegticket geboekt en koffers op straat) terug naar België gestuurd en ik was genoodzaakt om in België een appartement te huren, ik had namelijk mijn eigendom verkocht zodat we samen de bouwgrond konden kopen en daar ons droomhuis op konden bouwen (die bouw is inmiddels van start gegaan). Aangezien ik nog in loopbaanonderbreking zat mocht ik niet gaan werken en was het financieel héél zwaar voor mij. Na mijn loopbaanonderbreking ben ik onmiddellijk terug gaan werken, maar omdat ik 50% van de lening van onze bouw afbetaal ben ik genoodzaakt bij mijn broer in te trekken, financieel is het anders niet haalbaar voor mij. Maar goed, dat is nu eenmaal zo.
Ik wil heel graag het huis dat we aan het bouwen zijn van hem kopen. We kwamen mondeling (en via whatsapp-berichten) overeen dat hij 50% van de maandelijkse hypotheekaflossing door ons samen aangegaan zal voldoen tot ik financieel sterk genoeg sta om hem uit te kopen (max 5 jaar). Hij bevestigde reeds dat zijn huidige financiële situatie dit ruimschoots toelaat. Ik heb hem meermaals gevraagd dit officieel te maken maar hij bleef dit weigeren. Ondertussen komt hij terug op zijn belofte en geeft hij me tijd tot februari 2017 om hem uit te kopen.
Mijn wensen zijn
* Dat hij nog 3 jaar 50% van onze lening afbetaalt nadat de scheiding officieel is zodat ik de kans krijg om alles financieel op orde te hebben waarna ik het huis dat we samen aan het bouwen zijn van hem kan kopen (hij wil dat huis niet want hij blijft in Amerika)
* Dat mijn eigen inbreng van 50.000 in mindering gebracht wordt
* De huur die ik betaald heb de voorbije maanden in mindering gebracht wordt (bescheiden appartement van 550€/maand)
* Ik betaal hem zijn startkapitaal van 15.000€ terug
Kan ik dat eisen?
Ook nog dit: Wij hebben een gemeenschappelijke rekening in België waar mijn loon op gestort wordt. Hij verdient ongeveer het dubbele van mij en zijn loon wordt op zijn Amerikaanse rekening gestort (waar ik niet aankan). Aangezien we nog getrouwd zijn en hij overspel pleegt, heb ik dan recht op een deel van zijn inkomsten?
Alvast bedankt voor jullie antwoord(en).