Beste,
Ik ben een uit de echt gescheiden man, Klaas, met ene nieuwe partner. Ik was getrouwd in gemeenschap v goederen en heb tijdens het huwelijk mijn 1-mansbvba opgericht.
chronologisch:
2002: getrouwd in gemeenschap van goederen
2003 ik richt bvba op (dus mijn ex heeft recht op helft vd waarde bvba en overwaarde woning)
juli 2013: gescheiden van tafel en bed, ex-vrouw woont in gezinswoning, ik bij mijn ouders
oktober 2013: ex-vrouw stopt met meebetalen hypotheek, vanaf dit moment draag ik enkel de hypotheek, terwijl ik er niet woon
januari 2014: ex-vrouw verhuist en ik neem intrede in gezinswoning
januari 2015: echtscheiding uitgesproken (EOT)
maart 2015: verdeling start bij notaris, maar deze begint eerst met bvba te verdelen, gevolg: expertise voor waarde bvba, veel tijd en geldverlies.
maart 2016: waardebepaling door expert is gebeurd, partijen hebben geen opmerking, maar wachten is op definitief akkoord van tegenpartij, hetgeen aansleept sinds december.
Vraag 1:
aangezien mijn ex een woonstvergoeding kan vragen vanaf januari 2014 en dit blijft aanslepen, maar ik de hele hypotheek alleen betaal sinds oktober 2013 en de verdeling van de woning nog moet aanvangen, voel ik dat ik hier nadelig uitkom.
Zij zal aan de gemeenschap dan nog de achterstallige hypotheek moeten betalen, maar ondertussen is de woning al jaren meer afbetaald en kan zij genieten van een hogere uitkering ivm woning, die ik de laatste jaren alleen afbetaal., terwijl zij op de koop nog een woonstvergoeding kan vragen.
Het lijkt mij dat zij alle belang heeft bij het rekken en trekken van het hele verdelingsproces of kunnen we de verdeling van de woning bijvoorbeeld retroactief laten gebeuren vanaf datum echtscheiding, aangezien zij al direct weigerde te betalen aan de hypotheek?
Vraag 2
Het huis is direct geschat door de notaris in oktober 2013. De notaris die ook de verdeling doet overigens. Aangezien dit nu al meer dan 2,5 jaar aansleept, zou het misschien denkbaar zijn dat mijn ex eist het huis opnieuw te schatten, omdat ze weet dat ik er ondertussen al wat verbeteringswerken aan heb verricht, die best veel geld hebben gekost.
Kan zij aansprak maken op een eventuele meerwaarde bij een nieuwe schattig van die verbeteringen (die verbeteringen zijn na echtscheiding gedaan en bekostigd door mij en mijn nieuwe partner), als ik kan aantonen dat ik de kosten alleen heb betaald?
Het gaat om ene bijgebouw voor mij nieuwe partner, die een werkplek nodig heeft gezien zij thuiskantoor heeft. Zij heeft deze kosten zelf gemaakt, dus stel dat mijn ex een nieuwe schatting eist en de waarde is bijvoorbeeld 30.000 hoger, kan zij dan aanspraak maken op deze hoger schatting dan gedaan in 2013?
Alvast bedankt voor de reacties.
Klaas