onderhoudsgeld betalen bij co-ouderschap verplicht ?

Leeuwke62
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

onderhoudsgeld betalen bij co-ouderschap verplicht ?

#1 , 20 apr 2016 10:07

hallo,

mag ik jullie advies vragen aub ?!

situatie :

we zijn gescheiden via een eot.

mn ex heeft het kunnen bekomen door ( mn laksheid, wou zo snel mogelijk dat alles geregeld werd ) dat zij de kinderen ten laste heeft + bijkomend gratis water, electriciteit ea

het kindergeld komt ook naar haar. Dat kindergeld wordt voor de helft op de kinderrekening gestort, de andere helft naar mijn rekening.

ik betaal sinds jaren braaf het onderhoudsgeld.

meer en meer hoor ik zeggen dat ik door alle voordelen die mn ex al heeft geen onderhoudsgeld moet betalen. We hebben co-ouderschap ( week om week ) over onze kinderen. Ik heb dus evenveel kosten als haar ( water, electriciteit ea ) waarvoor ik geen tegemoetkoming krijg.

via die kindrekening worden zo goed als alle kosten ( school, dokter, drinkgeld, kapper, kledij, hobby ... ) betaald.

vinden jullie het correct dat ik verder onderhoudsgeld betaal ?

moest dit onderwerp al eerder ergens bestaan wil ik me hiervoor excuseren... vond niet direct een item over hetzelfde onderwerp

mvg
Leeuwke62

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 apr 2016 11:00

Het principe bij co-ouderschap, waar de kinderen om de week bij de andere ouder verblijven, is dat er geen onderhoudsgeld betaald wordt - voor de kinderen. U kan fiscaal wel genieten van het co-ouderschap, waarbij de verhoogde aftrek wordt verdeeld. Maar dan kan u geen onderhoudsgeld inbrengen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Leeuwke62
Topic Starter

#3 , 20 apr 2016 12:42

dag Wanton,

bedankt voor je reactie !

fiscaal co-ouderschap is blijkbaar niet altijd voordelig voor de belastingen voor beide ouders.

ik neem aan om die eot aan te passen dat er best via een bemiddelaar gepasseerd wordt... ik weet niet of ik zomaar kan laten weten aan mn ex dat ik stop met het betalen van onderhoudsgeld zonder dat dat bekrachtigd wordt.

ik blijf natuurlijk wel bijspringen moesten er bijkomende rekeningen moeten betaald worden, is ergens logisch en het eerlijkst...

mvg
Leeuwke62

Reclame

Franciscus

#4 , 20 apr 2016 23:14

Een EOT is een vonnis en het is dus zeker niet aangewezen plots niet meer te betalen
Niet betalen onderhoudsgeld is strafbaar.
* Het is nu wel de familierechtbank ipv de vrederechter die bevoegd is voor de burgerlijke procedure
Het blijft de strafrechtbank die bevoegd is wegens het niet opvolgen van een vonnis.
Art. 391bis.<W 05-07-1963, art. 1> Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro] of met een van die straffen alleen, onverminderd de toepassing van strengere straffen, indien daartoe grond bestaat, wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(Met dezelfde straffen wordt gestraft hij die, in de omstandigheden omschreven in het eerste lid, niet voldoet aan de verplichtingen bepaald in de artikelen 203bis, 206, 207, 301, 303, (...) 336 (en 353-14 van het Burgerlijk Wetboek) en in de artikelen 1288, 3° en 4°, (...) van het Gerechtelijk Wetboek.) <W 31-03-1987, art. 93> <W 2003-04-24/32, art. 6, 045; Inwerkingtreding : 01-09-2005> <W 2007-04-27/00, art. 40, 1°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
Dezelfde straffen zijn van toepassing op de echtgenoot die zich vrijwillig geheel of ten dele onttrekt aan de gevolgen van de machtiging door de rechter verleend krachtens (de artikelen 203ter, 221 en (301, § 11) van het Burgerlijk Wetboek en [3 1253ter/5 en 6]3, (...) van het Gerechtelijk Wetboek) wanneer tegen die machtiging geen verzet of hoger beroep meer openstaat. <W 31-03-1987, art. 93> <W 2007-04-27/00, art. 40, 2° en 3°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
Hetzelfde geldt voor de echtgenoot die, na te zijn veroordeeld, hetzij tot een van de verplichtingen op de niet-nakoming waarvan door de eerste twee leden van dit artikel straf is gesteld, hetzij ingevolge (de artikelen 203ter, 221 en (301, § 11) van het Burgerlijk Wetboek en [3 1253ter/5 en 6]3, (...) van het Gerechtelijk Wetboek) zich vrijwillig ervan onthoudt de door de sociale wetgeving voorgeschreven formaliteiten te vervullen en zijn echtgenoot of zijn kinderen aldus berooft van de voordelen waarop zij aanspraak konden maken. <W 31-03-1987, art. 93> <W 2007-04-27/00, art. 40, 2 en 3°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
[1 Dezelfde straffen zijn van toepassing op elke bloedverwant in de rechte nederdalende lijn die veroordeeld is tot onderhoudsplicht, en die vrijwillig nalaat de door de sociale wetgeving voorgeschreven formaliteiten te vervullen en aldus een bloedverwant in de opgaande lijn berooft van de voordelen waarop deze aanspraak kon maken.]1
(Dezelfde straffen gelden voor eenieder die het toezicht op de gezinsbijslag of andere sociale uitkeringen vrijwillig belemmert, door na te laten de nodige documenten te bezorgen aan de instellingen belast met de vereffening van die uitkeringen, door valse of onvolledige aangiften te doen, of door de bestemming te wijzigen die de persoon of de overheid, aangewezen overeenkomstig artikel 29 van (de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade), eraan gegeven heeft.) <L 2005-08-10/62, art. 2, 054 ; Inwerkingtreding : 02-09-2005> <W 2006-05-15/35, art. 21; 056; Inwerkingtreding : 16-10-2006>
In geval van een tweede veroordeling wegens een van de in dit artikel omschreven misdrijven, gepleegd binnen een termijn van vijf jaar te rekenen van de eerste, kunnen de straffen worden verdubbeld.
[2 In geval van een veroordeling wegens een van de in dit artikel omschreven misdrijven, kan de rechter eveneens het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig uitspreken overeenkomstig de artikelen 38 tot 41 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.]2
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 9, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>
(2)<W 2014-05-12/07, art. 12, 107; Inwerkingtreding : 01-08-2014>
(3)<W 2013-07-30/23, art. 239, 108; Inwerkingtreding : 01-09-2014>

Art. 391ter. <W 05-07-1963, art. 2> Wanneer een persoon meer dan twee maanden in gebreke is gebleven te voldoen aan een van de verplichtingen op de niet-nakoming waarvan door artikel 391bis straf is gesteld, kan hij voor de vrederechter* worden opgeroepen op verzoek van belanghebbenden of van het openbaar ministerie. De oproeping geschiedt door middel van een aangetekende brief, door de griffier getekend en verzonden met een bericht van ontvangst.
De vrederechter neemt de verklaringen van de partijen af en maakt van een en ander een proces-verbaal op, dat hij aan de procureur des Konings doet toekomen.

Mariette

#5 , 21 apr 2016 10:15

het kindergeld komt ook naar haar. Dat kindergeld wordt voor de helft op de kinderrekening gestort, de andere helft naar mijn rekening.
Waarom ontvangt U de helft van het kindergeld? Moet dat ook niet op de kinderrekening blijven?
Of betaalt U dat kindergeld gewoon terug en noemt U het onderhoudsgeld?

Leeuwke62
Topic Starter

#6 , 21 apr 2016 10:28

hallo Franciscus,

hartelijk dank voor dat artikel !

had wel zoiets verwacht...

zal best via een bemiddelaar gaan zeker ...

mvg
Leeuwke62

Leeuwke62
Topic Starter

#7 , 21 apr 2016 10:33

hallo Mariette,

dit was ergens een soort toegave van mn ex om onze 4 kinderen ten laste te kunnen/mogen nemen.

je zou inderdaad ergens kunnen stellen dat ik dit deel van het kindergeld kon gebruiken, aangevuld met een stuk van eigen rekening, om de kinderrekening genoeg aan te vullen...

mvg
Leeuwke62

Mariette

#8 , 21 apr 2016 11:01

Dat uw ex-vrouw gratis elektriciteit en water krijgt heeft toch niks met U te maken, maar alles met het feit dat zij een zeer laag inkomen zal hebben.
U kan toch niet willen meegenieten van sociale voordelen terwijl U wel voldoende inkomen heeft?

Leeuwke62
Topic Starter

#9 , 21 apr 2016 11:22

Beste Mariette,

'k zou je eigelijk bijna willen bedanken voor de bezorgdheid over mn mn ex... echter,

ik kan je verzekeren dat mn ex minstens evenveel, ben er zelfs zeker van, meer verdient dan mezelf....

daarom vind ik het discriminerend dat ik geen recht heb op een beetje extra gratis electriciteit en water... Ik heb geen afgunst tegenover mn ex, we komen zelfs redelijk goed overeen... het is haar zelfs gegund want zorgt ook voor onze kinderen maar toch ...

welk idee heb jij er zelf over ? Misschien kan je me een tip geven over hoe ik het best aanpak ?

mvg
Leeuwke62

Madeliefje35

#10 , 21 apr 2016 12:32

Als er in het vonnis/EOT vermeld staat dat u onderhoudsgeld betaald voor de kinderen, kan dit alleen maar aangepast worden via familierechtbank.

Als u de belastingbrief invult kan u kiezen om het betaalde onderhoudsgeld in te brengen of u brengt de 4 kinderen in.
Ook zijn zij ten last bij uw ex, u kan bij co-ouderschap uw 4 kinderen ook ten laste inbrengen. Bij berekening kan u dan kiezen wat u het meest opbrengt : onderhoudsgeld of ten laste. Je kan maar één van de twee gebruiken.
Zolang jij en je ex niet hertrouwen of wettelijk samenwonen met iemand anders, zal dit zelfs voor alle twee de personen 100% zijn, bij fiscaal co-ouderschap.

Indien je opnieuw naar de rechtbank zou gaan, zou je ook kunnen vragen om de kinderen te splitsen, je ex 2 kinderen ten last en jij 2 kinderen ten laste.

Leeuwke62
Topic Starter

#11 , 21 apr 2016 12:57

hallo Madeliefje,

bedankt voor je antwoord !

sinds het begin van onze scheiding heb ruw geschat ondertussen tussen de 15.000 en 20.000 euro onderhoudsgeld betaald en kunnen inbrengen in de belastingen en dus gedeeltelijk gerecupereerd.

ondertussen is mn ex hertrouwt en woon ik feitelijk samen met mn vriendin.

Mn vriendin eist eigenlijk dat ik stop met het betalen van onderhoudsgeld aangezien de kinderen ( ondertussen nog 2 thuis, de anderen zijn getrouwd en weg van huis ) gelijk gehuisvestigd zijn ( week om week )...

ze heeft natuurlijk wel ergens gelijk dat de verdeling niet optimaal opgemaakt was op t moment van het opmaken van de eot... het onderste uit de kan wil ik bewust niet halen maar het zou toch aangenaam zijn dat wij ook ergens een tegemoetkoming zouden kunnen krijgen kwestie van electriciteit ed... heb onlangs de afrekening gekregen en neem gerust aan, het is om achterover te vallen !

fiscaal co-ouderschap is naar het schijnt niet de allerbeste financiële oplossing...

indien tips, altijd welkom :)

mvg
Leeuwke62

chantika

#12 , 21 apr 2016 13:12

4 kinderen, die zou je kunnen verdelen. Niet de kinderen natuurlijk, maar wel de voordelen. Als je nu eens elk 2 kinderen op je adres inschrijft heb je beiden enkele voordelen. Elk voordeel stort je op de kinderrekening. Van de Vlaamse overheid krijgt iedereen (ook huurders) een korting op de onroerende voorheffing van af 2 kinderen ingeschreven. Die korting was aanslagjaar 2015 € 281.18. (dit kan wel verschillen van gemeente tot gemeente ) (Gemeente opcentiemen 1.450) (Provincie 295)

Op deze korting heb je natuurlijk geen recht indien je een sociale woning huurt.

Zie ook

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... oorheffing

Er komt ooit nog wel eens een dag dat dit niet meer nodig zal zijn en dat elke co ouder een deel van de korting zal krijgen. 2 x 50 korting zal dan natuurlijk minder zijn dan 2x 100%.

Ik hoop maar dat de forum lezers en de belastingen dit niet als aanzetten tot fraude gaan beschouwen.

Kindergeld laat je toekomen bij 1 persoon. ( Ook volledig op de kinderrekening)

Mariette

#13 , 21 apr 2016 19:21

Als alleenstaande moeder van twee kinderen (volledige hoederecht in die tijd) heb ik in feite nooit gratis elektriciteit en water gekregen. Ook geen onderhoudsgeld trouwens, maar dat is een ander paar mouwen: van een kei kan je niks afstropen.
Als het zo gemakkelijk was om gratis voorzieningen te verkrijgen had ik dat graag geweten.

chantika

#14 , 21 apr 2016 19:55

Kijk eens je rekeningen na. Vroeger kreeg je per persoon ingeschreven op de woning een hoeveelheid gratis. Niet alleen voor kinderen, iedereen gedomicilieerd in de woning kreeg dat zonder aanvragen. Of dit nu nog zo is weet ik niet.

Wat die onroerende voorheffing betreft is dit het eerste jaar dat het om een vast bedrag gaat. Vroeger was het 10% per kind. Dit enkel als je er 2 of meer had. (niet als je een sociale woning huurt)

Sinds enkele jaren moet een eigenaar dit niet meer aanvragen. Als de huurder er van wil genieten moet hij dit 1 keer aanvragen.

Natuurlijk kon je dit weten. Verminderingen belastingkrediet staan vermeld op de achterzijde van het aanslag biljet.
Ook de verhuurder kan dit aanvragen voor de huurder.

Voetbal, bus, enz geven korting als er meerdere kinderen van het zelfde gezin zich aansluiten of een abonnement nemen. Voor die voordelen is het soms niet nodig dat de kinderen van een samengesteld gezin allemaal het zelfde domicilie adders hebben.

Franciscus

#15 , 21 apr 2016 20:00

Er zijn idd verschillende kanten aan het verhaal en zoals reeds geschreven
-een strafrechtelijke zie mijn uitleg.
-een burgerlijke het vonnis dat kracht van wet heeft tussen de partijen en afdwingbaar is tgo derden ( dus let op een GDW kan uitvoering eisen)
Om een EOT te wijzigen zal u naar de familierechtbank moeten als er geen overeenkomst is best via schikkingskamer van familierechtbank.

Aan beide zijn er financiële gevolgen. Zo zijn alimentatiegelden voor 80% aftrekbaar van uw belastingen.

http://financien.belgium.be/nl/particul ... d/betaald/

Terug naar “Echtscheiding”