Alimentatie bij volledige scheiding van goederen

wimx69
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Alimentatie bij volledige scheiding van goederen

#1 , 17 apr 2016 23:13

Stel dat bij een huwelijk met volledige scheiding van goederen de partner geen inkomen en niets heeft.
De ene partner heeft het huis in volledige eigendom en verdient 3000€.

Bij volledige scheiding moet elke partner bijdragen in de kosten van het huishouden.

Stel dat de partner met het huis en de 3000€ elke maand bij 2000€ stort in het gezinsinkomen en de 1000€ buiten het gezin houdt.

Stel dat er later een scheiding komt en de andere partner heeft dan recht op een leefloon van 900€. Strict genomen had elke partner maar 1000€ ter beschikking. Gaat de rechter bij een scheiding dan een alimentatie van slechts 100€, want als het 1/3 wordt van 3000€ dan heeft die partner na de scheiding 2000€ ter beschikking terwijl in het huwelijk slechts 1000€
,
Om het beschikbare inkomen te verkleinen kan de vermogende partner een lening nemen voor een appartement ( als investering) om zodoende zijn inkomen te verlagen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen

#2 , 20 apr 2016 23:23

De rechter zal veroordelen tot betaling van een onderhoudsgeld van 1.000 euro. Hij zal geen rekening houden met het leefloon. De partner die die onderhoudsgeld krijgt zal geen recht meer hebben op leefloon. Waarom zou de maatschappij (u en ik) leefloon betalen als de partner onderhoudsgeld kan betalen?

Als de vermogende partner doelbewust zij beschikbaar inkomen zomaar verlaagd, zal de rechter daar geen rekening mee houden. Het hangt er dus van af hou dringend en belangrijk die investering is. Als dat is om gouden kranen te plaatsen zal met die lening geen rekening worden gehouden.

wimx69
Topic Starter

#3 , 21 apr 2016 21:45

Dus als ze ooit wil scheiden dan best in overeenstemming want ik denk niet dat ze verplicht is om onderhoudsgeld te vragen?
Dan krijgt ze 900€ leefloon en als je dan bijv 300€ extra geeft onofficieel dan heeft ze 1200€ per maand. En dit bespaard de man dan 700€,

Aangezien ik 2500€ belasting per jaar betaal hab ik er geen probleem mee om een stuk daarvan terug te krijgen van de staat.

Alhoewel de 1000€ dan zo'n 400€ belastingsvoordeel geeft, zou de kost van 1000€ zo'n 600€ bedragen.

Heel dat systeem van alimentatie zou beperkt moeten zijn tot hooguit 2j. Als je nu veroordeeld wordt tot 1000€ per maand en ze doet een eenvoudig job dan gaat ze meer netto hebben dan de man met het hoge inkomen.

Reclame

wanton

#4 , 22 apr 2016 19:29

Huwelijk met scheiding van goederen, waarbij één partner geen inkomen heeft? Bestaat zoiets nog? Ik doe niet mee, hoor! Langs geen enkele kant.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”