Scheiding ouders

hulpnodig1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Scheiding ouders

#1 , 02 mei 2016 12:16

Dag allemaal

Ik heb een account aangemaakt omdat ik graag wat advies zou willen van jullie. Ik heb een heel aantal vragen en hoop dat iemand mij hiermee kan/wil helpen.

Mijn moeder en haar man staan op het punt om te scheiden. Situatie : moeder werkloos, stiefvader gepensioneerd. Hij heeft een huis dat op zijn naam staat. Nu zijn ze overeengekomen dat ze met onderling akkoord uit elkaar gaan. Mijn stiefvader gaat zijn huis verkopen en wanneer dit gebeurd is zal hij €50.000 aan mijn moeder uitkeren. Hier heb ik een paar vragen over.

- wij dachten eerst om op papier te laten zetten bij een notaris dat wanneer het huis verkocht is, er €50.000 uitbetaald wordt aan mijn moeder. Sommige mensen zeggen mij echter dat hij hier onderuit zou kunnen. Stel bijvoorbeeld dat hij onmiddelijk een ander huis zou kopen en geen cash geld meer heeft, zou het een heel juridisch getouwtrek worden om die som alsnog te ontvangen. Men heeft mij voorgesteld om een hypothecair mandaat te laten maken voor mijn moeder. Op deze manier zou mijn moeder onmiddelijk bij verkoop de som ontvangen. Wat vinden jullie hiervan ? Is dit inderdaad nodig ? Het zou toch redelijk wat geld kosten.

- stel dat mijn moeder komt te overlijden voordat het huis verkocht wordt. Zal die overeenkomst voor mij dan ook nog gelden indien er gewoon iets op papier gezet wordt ?

- zelfde vraag als hierboven, maar dan met een hypothecair mandaat ? Kan je dat 'erven' ?

- stel dat niet mijn moeder maar mijn stiefvader komt te overlijden voordat het huis verkocht wordt ... ?

- wij zouden graag iets in de overeenkomst zetten dat het huis binnen X aantal tijd verkocht moet zijn. Mijn stiefvader wil dit echter niet en dit begrijp ik ergens ook. Toch willen wij voorkomen dat hij het huis bijvoorbeeld zou verhuren en we nog 20 jaar op ons geld moeten wachten. Heeft iemand suggesties om dit op een democratische manier voor beide aan te pakken ?

Alvast heel hard bedankt voor jullie antwoorden !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 02 mei 2016 16:36

Als dit huis eigendom is van uw stiefvader, kan je hem (wat dat betreft) tot niets verplichten. Als hij het huis wil verkopen en dan een som aan uw moeder schenken, is dit volledig uit vrije wil. Niemand kan hem daartoe verplichten. Als hij hier niets van op papier wil zetten, moet je je daarbij neerleggen, vrees ik.

Dit neemt uiteraard niet weg dat uw stiefvader geen andere verplichtingen heeft naar uw moeder als ze uit elkaar gaan. Mogelijk heeft uw moeder recht op een alimentatie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hulpnodig1
Topic Starter

#3 , 04 mei 2016 15:14

Bedankt voor uw antwoord. Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.

Mijn stiefvader is wel degelijk bereid om mijn moeder een bedrag uit te keren. Mijn vraag is echter de volgende :

Indien wij bij een notaris op papier laten zetten dat bij de verkoop van het huis er €50.000 uitgekeerd zal worden, is dit 100% bindend ? Ik hoor van sommige mensen van niet. Men zegt mij dat hij bijvoorbeeld onmiddelijk een ander huis zou kunnen kopen of het geld zou kunnen schenken aan zijn kinderen. Dan heeft hij geen geld meer en moet hij dus ook niets meer uitkeren, of zou het toch een heel juridisch getouwtrek worden. Zij zeggen dat mijn moeder best een hypothecaire inschrijving kan aanvragen. Klopt dit ? En bestaat er dan inderdaad geen enkele manier om dit te voorkomen ?

Ik hoor ook dat zo'n inschrijving veel geld kost. Bij voorkeur zouden we dit dus niet willen doen, maar dan zouden we natuurlijk wel zeker willen zijn dat we het geld gaan krijgen ... mijn vraag is dus eigenlijk hoe zeker wij kunnen zijn over dingen die op papier gezet worden bij een notaris/advocaat in het kader van een echtscheiding.

Reclame

hulpnodig1
Topic Starter

#4 , 10 mei 2016 11:41

Is er niemand die deze vraag kan beantwoorden?

Wij moeten van mijn stiefvader tegen vrijdag een beslissing maken ...

Terug naar “Echtscheiding”