Onderhoudsuitkering

Palavra
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsuitkering

#1 , 25 mei 2016 13:22

Beste,

reeds 30 jaar geleden ben ik uit het echt gescheiden. Tijdens die echtscheiding had ik beslist om geen onderhoudsgeld voor mezelf te vragen, daar mijn ex man werkloos was. Gedurende die 30 jaar heb ik met niemand meer samengewoond. Al die jaren heb ik ook veel tegenslag gekend en ben ik heel veel werkloos geweest, tot nu. Iedereen verklaart me knettergek en zegt dat ik alsnog onderhoudsgeld moet aanvragen.
Is dat eigenlijk wel mogelijk? Kan je na 30 jaar nog steeds onderhoudsgeld voor jezelf aanvragen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 25 mei 2016 16:54

De wet is ondertussen in ieder geval veranderd en men kan slechts onderhoudsgeld ontvangen voor de periode dat men gehuwd is geweest. Dus 10 jaar gehuwd = 10 jaar onderhoudsgeld.
Gezien U al 30 jaar gescheiden bent lijkt het me niet waarschijnlijk dat U langer getrouwd was.

Adriana

#3 , 25 mei 2016 19:10

Je kunt zeker niet na 30 jaar afkomen met onderhoudsgeld te vragen....

Reclame

asperger

#4 , 25 mei 2016 19:15

Onderhoudsgeld wordt enkel toegekend indien je in staat van behoefte bent wegens echtscheiding.
Na dertig jaar kunt u geen rechten meer uitoefenen op die basis aangezien u reeds dertig jaar zelf in je behoeften voorziet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Palavra
Topic Starter

#5 , 26 mei 2016 09:46

Bedankt voor de info Mariette.

Ik heb ondertussen nog wat opzoekingen gedaan en het blijkt dat je wel degelijk NA een echtscheiding nog steeds onderhoudsgeld kan aanvragen, mits voorlegging van bewijzen van de omstandigheden waarin je geleefd hebt.

http://www.elfri.be/rechtspraak/onderho ... -bij-wijze

Maar als de wet is aangepast zoals Mariette schreef en onderhoudsgeld enkel berekend is op het aantal jaren huwelijk, dan is het idd niet de moeite om verder te informeren.

Palavra
Topic Starter

#6 , 26 mei 2016 09:54

Ik wou toch nog even vermelden, dat ik geen onderhoudsgeld met terugwerkende kracht wou vragen. Dus niet voor 10 jaar getrouwd geweest ofzo.
Enkel een kleine toelage vanaf nu, per maand.
Tenslotte heeft meneer genoeg kunnen profiteren omdat ik in het verleden zelfs nog geen halve euro gevraagd heb, terwijl ik tijdens de echtscheiding werkloos was.
Zelfs voor mijn zoontje heb ik niet veel gevraagd.
Ik ben gewoon veel te goed en dom geweest.

wimx69

#7 , 29 mei 2016 13:10

Persoonlikk vind ik alimentatie voor de ex partner een schande, ok voor een overgangsperiode van 2j. In Nederland spreken ze van lotsverbondenheid màar blijkbaar is dit alleen maar voor de man om geld af te dokken.

Fons54

#8 , 29 mei 2016 13:14

Persoonlikk vind ik alimentatie voor de ex partner een schande, ok voor een overgangsperiode van 2j. In Nederland spreken ze van lotsverbondenheid màar blijkbaar is dit alleen maar voor de man om geld af te dokken.

Waarom een schande? Niet elke situatie is hetzelfde. Ik vind de huidige regeling goed, dat er een onderhoudsgeld voor de partner kan toegestaan worden, beperkt in de tijd ( 10 jaar getrouwd, 10 jaar alimentatie). Als je ex partner zijn/haar job heeft opgegeven om voltijds voor de kinderen te zorgen (waardoor er geen opvangkosten...enz moesten gemaakt worden), dan vind ik het niet meer dan normaal dat de ex partner in geval van scheiding gecompenseerd wordt voor de jaren "dienst".

wimx69

#9 , 29 mei 2016 13:24

En als ze gewoon niet werkte? Met de huwelijkscoeficient bracht dat ook een 250€ op van het loon van de man.

Precies alsof als de kinderen de nar het idelbar en noger gaan dat ze daarmee full time bezig was.

Want juridisch is het nu zo dat de vrouw weg kan gaan en dan de man maa moet afdokken.

De nederlandse wet is roch al wat beter max de helft van de duur van huwelijk

JPV
Juridisch actief: Ja

#10 , 29 mei 2016 13:43

En als ze gewoon niet werkte? Met de huwelijkscoeficient bracht dat ook een 250€ op van het loon van de man.

Precies alsof als de kinderen de nar het idelbar en noger gaan dat ze daarmee full time bezig was.

Want juridisch is het nu zo dat de vrouw weg kan gaan en dan de man maa moet afdokken.

De nederlandse wet is roch al wat beter max de helft van de duur van huwelijk
wim, als je wetgeving wil becritiseren, gebruik daarvoor niet gelijk welke topic om dat te doen. Als je gefundeerde kritiek met oplossingen wil geven, kan je altijd in "actuele thema's" terecht.

Los daarvan is er geen juridisch verschil tussen man en vrouw. Als de man thuisbleef voor vrouw en kinderen, zal die ook alimentatie kunnen krijgen volgens de huidige wetgeving.

Terug naar “Echtscheiding”