Mijn vrouw en ik hadden samen een GCV opgestart, met mezelf als stille vennoot. Ons huwelijk is teneinde en nu is mijn vraag :waar hebt ik als stille vennoot recht op ?
Eerst en vooral hoeveel aandelen heeft u, en hoeveel aandelen heeft je vrouw?
Je vrouw is werkend vennoot dus zij moet betaald worden voor haar werk, en u zal volgens je aandelen een deel van de winst krijgen, maar alles hangt af van het aantal aandelen dat u heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.
Het zit toch allemaal wat complexer in elkaar dan hierboven gesteld.
De eerste vraag is: welk huwelijksstelsel hebben u en uw vrouw ?
* Indien u geen huwelijkscontract liet opstellen, dan valt u onder 'het wettelijk stelsel' en vallen de aandelen (zelfs al staan ze op uw naam) meestal binnen het gemeenschappelijk vermogen (= vermogen van zowel u als uw vrouw).
In deze situatie zal diegene die de vennootschap wil behouden de andere moeten uitkopen.
Beiden jullie aandelen verkopen is wellicht geen optie.
* Indien u bvb onder het stelsel van scheiding van goederen valt, dan bent u effectief eigenaar van de aandelen die op uw naam staan. Er moet dan in principe niets meer verdeeld worden (elk is immers eigenaar van zijn aandelen).
Het probleem dat zich hier stelt is dat je zo in een patstelling terecht komt (aandelen zijn verdeeld, maar de ene kan de andere blokkeren waardoor heel de vennootschap geblokkeerd zit).
Om die patstelling te doorbreken heeft de wetgever procedures voorzien om de ene aandeelhouder te dwingen om de aandelen van de andere aandeelhouder over te nemen.
Conclusie: eerst kijken naar jullie huwelijksstelsel.
Dank u voor jullie reactie.
Dus aks ik het gied begrijp heb ik Eigenliijk recht op 50 % van de vennootschap?
Ter info ik heb 10% van de aandelen en wij zijn getrouwd zonder huwelijkscontract.