Scheiding 10/12/2015, 'eigen woning' in belastingaangifte

BLJ
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Scheiding 10/12/2015, 'eigen woning' in belastingaangifte

#1 , 01 jun 2016 13:12

Mijn ex man en ik zijn sinds 10/12/2015 officieel gescheiden (datum van het inschrijven van de scheiding in 't register van de burgerlijke stand).
Hij kocht mij uit, ik betaalde tot oktober mee de lening van de woning en verhuisde op 20/10/2015.
KBC bezorge me een betalingsattest van de betaalde intresten.

We hebben een afzonderlijke belastingsaangifte voor inkomstenjaar 2015. Op de belastingsaangifte staat bij vak 1370 ook de vraag 'is de woning op 31.12.2015 uw eigen en enige woning'. Mag ik hier toch 'ja' invullen, aangezien ik de woning wel bijna het hele jaar mee afbetaalde?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NotHappy

#2 , 06 jun 2016 11:33

De aangifte voor AJ2016, inkomstenjaar 2015 is nog steeds gezamelijk. Beiden dienen een afzonderlijke aangift in die dan wordt samen gevoegd door de administratie! Tenzij jullie al feitelijk zouden gescheiden zijn in 2014.

BLJ
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2016 14:12

@Nothappy: dank je wel.

We zijn sinds 10/12 officieel gescheiden. De aangifte dienen we inderdaad ieders apart in en wordt dan samengevoegd.
De mijne is bijna klaar, ik twijfel alleen nog over die 'eigen woning'. Ik betaalde de woning wel zo goed als het hele jaar mee af, maar was er op 31/12 officieel geen eigenaar meer van..

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”