zonnepanelen en echtscheiding

Anna Walker
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

zonnepanelen en echtscheiding

#1 , 18 jul 2016 11:50

Hallo dit is Anna terug,

weet er hier iemand hoe dat zit met zonnepanelen en echtscheiding, de panelen liggen op mijn eigendom en ik ben nu reeds officieel gescheiden.
Mijn ex zegt dat hij recht heeft op de helft van de certificaten voor de rest van de looptijd. Wat met de prosumenten taks.

groeten

Anna Walker

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 18 jul 2016 11:54

Wie is eigenaar van de panelen? Op wiens naam komen de certificaten? Wie betaalt de taks?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Anna Walker
Topic Starter

#3 , 23 jul 2016 14:24

Hier Anna,
de panelen zijn met gemeenschappelijk geld aangekocht, maar zoals alles staan ze op naam van ex, de certificaten zijn bij de Vreg geblokkeerd tot het financiele plaatje bekend is. Volgens ex heeft hij recht op alle certificaten du nog zullen volgen, maar wie betaald dan de "prosumententaks"?
Hij de lusten en ik de lasten? Ze liggen in ieder geval op mijn dak, huur vragen dan maar? groetjes Anna

Reclame

giserke

#4 , 23 jul 2016 15:13

Dit wordt toch verdeeld zoals de rest van het onroerend goed?
Zonnepanelen brengen op, dus moet dit verrekend worden bij de rest van de boedelscheiding.
Die certificaten en die prosumententaks moeten tot 20 jaar ver worden verrekend.

Sirkii

#5 , 23 jul 2016 18:04

De VREG schrijft : Let wel als de zonnepanelen niet vermeld zijn in de koop- of echtscheidingsakte, dan worden zij aanzien als een onroerend goed en behoren ze tot de woning.

Dus imho heeft hij enkel recht op de helft van de toekomstige opbrengsten (min de lasten en kosten) indien de zonnepanelen in de gemeenschap zaten en indien dit in de echtscheidingsakte genotuleerd werd. Als de overeenkomst nog in onderhandeling is zou k aansturen op betaling gespreid in de tijd met een clausule van afkoopsom mocht het huis verkocht worden voor de 20-jarige einddatum.

Gebruiker21

#6 , 23 jul 2016 23:25

Als ik het goed lees in de eerste post ("mijn eigendom"), is de TS alleen eigenaar van de woning, en moet deze dus niet verdeeld worden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”