vraag ivm feitelijke scheiding en echtscheiding

secondlife
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vraag ivm feitelijke scheiding en echtscheiding

#1 , 26 aug 2016 14:17

Wij zijn meer dat 30 jaar gehuwd, zonder contract, dus gemeenschap van goederen. De relatie loopt sinds jaren slecht. Ik overweeg een feitelijke scheiding of echtscheiding. Ingeval een feitelijke scheiding , wat met toekomstige erfenis bv van mijn vader, valt deze tijdens de feitelijke scheiding in de gemeenschap?
Bij echtscheiding : mijn man is vennoot in een firma, daar is destijds een kleine som van ons gemeenschappelijk budget ingestoken, kan ik daar deel van recupereren en zo ja in welke orde ( destijds nog in Belgische franken 400.000, dus 10.000 euro ongeveer ), in de firmawagen van mijn man werd ook een gedeelte betaald van het gemeenschappelijk kapitaal; kan ik na de scheiding recht hebben op een deel van zijn groepsverzekering? en vice versa.
Wij hebben een buitenlands verblijf dat al en toe wordt verhuurd, hoe zit het met kosten en opbrengsten hiervan?

Heeft een feitelijke scheiding voordelen, als er 90% kans toe is dat deze uitloopt in een echtscheiding?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2016 17:07

Ingeval een feitelijke scheiding , wat met toekomstige erfenis bv van mijn vader, valt deze tijdens de feitelijke scheiding in de gemeenschap?

Neen die blijft eigendom van de erfgenaam, dus van u.
De gemeenschap wordt enkel gevormd door de inkomsten van de echtgenoten tijdens het huwelijk.
Erfenissen horen daar niet bij.
Zolang u getrouwd blijft erft uw echtgenoot wel het vruchtgebruik bij uw overlijden.

Indien uw echtgenoot vennoot is geworden tijdens het huwelijk met gelden afkomstig uit de gemeenschap (dus van inkomsten die ofwel uzelf, ofwel uw echtgenoot heeft verdiend tijdens het huwelijk) dan hebt u bij scheiding recht op de helft van zijn aandeel in die vennootschap.

De netto-inkomsten van het tweede verblijf zijn gemeenschappelijke inkomsten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”