Schoolkeuze

PeterGenen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schoolkeuze

#1 , 28 nov 2016 08:22

Beste,

Mijn vrouw wil scheiden en wenst een EOT overeen te komen.
Zij is 10 maanden geleden reeds verhuisd. We hebben met een relatietherapeut nog geprobeerd de meubelen te redden. Daar zij niet genoeg vordering zag heeft ze besloten om met de therapie te stoppen en wil nu scheiden.

Om de situatie te schetsen:
- ons kindje van 3 (1ste kleuterklas) gaat nu naar school in de gemeente waar we samen woonden. Ik ga in de gezinswoning blijven wonen
- mijn vrouw is 20km verder gaan wonen, terug naar waar zij opgegroeid is. Zij werkt halverwege tussen haar nieuw adres en mijn adres.
De afstand van haar werk en de school bedraagt 10 km.
- we gaan voor co-ouderschap, 50/50 verdeling qua verblijf.

Over alle mogelijke punten voor een EOT komen we volledig overeen, behalve de keuze voor de school.
Mijn wens is dat ons zoontje in dezelfde school kan blijven gaan. Het is er nu aangepast aan het ritme, de juffen de routines, hij ziet dezelfde kindjes waar hij in de creche mee opgegroeid is. Het is ook een hele goede school, met een goede reputatie en de school biedt onderwijs aan tot het 6 de middelbaar. En er is een hog er dan gemiddeld slaagpercentage van studenten die eventueel hogere studies aanvangen.

Gedurende die 10 maanden heeft mijn vrouw tijdens "haar" dagen ons zoontje wel degelijk naar school kunnen brengen.
Maar ik heb wel begrip dat het niet gemakkelijk is voor haar. Het is organisatorisch wat moeilijk, wat vroeger opstaan, vroeger vertrekken om die 10km naar school extra te doen.

Mijn vrouw zou ons kind liever inschrijven in een school die halvrwege onze beide ligt. Ze wil niet de enige zijn die de extra kilometers moet doen.
Ik wil wel meedenken over ene oplossing en tegemoet te komen, zoals ons kind tijdens "haar" week halverwege de rit op te pikken en zelf naar school te brengen bijvoorbeeld. Of ik wil wel ene vergoeding betalen voor de extra kosten zoals brandstof e.d.
Maar voor mijn vrouw is dat geen oplossing. Ze wil niet mee nadenken over ene oplossing waarbij dezelfde school behouden blijft.

Wat zijn mijn rechten? Wat gebeurd er als we niet tot een vergelijk komen? Kan haar schoolkeuze mij opgelegt worden?
Zien jullie nog zaken die ik kan aanbieden om haar tegemoet te komen en zo dezelfde school te kunnen behouden?
Hoe kan ik dit zo constructief mogelijk aanbrengen om tot een vergelijk te komen.

Ik zou echt een vechtscheiding willen vermijden. Maar als we hier niet uitgeraken zie ik geen alternatief.
Ik zie een verandering van school echt niet zitten. Dat is het enige waar ik voor wil strijden omdat ik het zo belangrijk vind voor ons zoontje.
Als een verandering van school mij door de strot wordt geramd zie ik het echt niet zitten om na de scheiding nog overeen te komen of vriendelijk te blijven.

Dank bij voorbaat voor al jullie input.

Peter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 29 nov 2016 19:35

Als er een schoolkeuze opgelegd wordt, dan gebeurt dat door een rechter en niet door uw ex. En een rechter zal (normaal gezien) handelen uit het belang van het kind. Ik vind uw voorstellen om bijvoorbeeld extra tussen te komen in de kilometervergoeding al zeer clement. Ik zou al die voorstellen nog eens in een aangetekend schrijven gieten en die naar uw ex sturen, zodat u bij een eventuele zitting op de rechtbank een argument hebt dat er van uw kant uit zeker geen onwil is.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”