Hallo,
we zitten met een erg nare situatie en hopen hier wat antwoorden te vinden.
Ik schets even de voorgeschiedenis:
Mijn vriendin heeft een dochtertje (x) van bijna 5 jaar. De vader heeft omgangsrecht gevraagd een maand voordat ze 2 jaar werd, daarvoor heeft hij niet naar haar gevraagd en ook totaal niets bijgedragen. x is geboren toen mijn vriendin en haar ex geen relatie meer hadden maar er wel nog niets geregeld was ivm het huis en dergelijke. Daar mijn vriendin haar deel wou om verder te gaan met haar leven is de bal aan het rollen gegaan en heeft de vader de zaak voor de rechtbank gebracht.
In eerste instantie, toen x 2 jaar en 4 maanden was, kreeg hij enkele uren bezoekrecht op zaterdag onder toezicht van mijn vriendin. Elk half jaar is dit uitgebreid/veranderd naar "elke week dinsdag, woensdag en donderdag"!!, " om de twee weken vrijdag, zaterdag en zondag", om de twee weken van woensdag tot zondag", vakantie's half half. Mede door een heel hard spel door de ex die een assisenpleiter onder de arm nam en door 2 maal een sociaal onderzoek dat toch wel elke keer aangaf dat alles veel te veel te veel is voor de draagkracht van x is het al 2,5 jaar constant leven in onrust.
x gaat momenteel haar laatste dagen naar de tweede kleuterklas en de verblijfsregeling is momenteel vastgelegd op 9 dagen bij mama en 5 dagen bij papa. Met x gaat het beter maar ze blijft erg lijden onder deze strijd. Ze blijft ook aangeven dat ze gewoon thuis bij mama wil zijn.
Toen x naar het kleuterklasje ging op 2,5 jaar schreef mijn vriendin haar in op de school in onze stad. Mijn vriendin had toen nog geen vaste school als leerkracht. Sinds vorig jaar heeft ze een vaste lagere school waar ze ook volgend schooljaar mag lesgeven. Het spreekt voor zich dat ze x wil meenemen naar haar school waar er ook een kleuterschool is, dit is een dorpsschool in afstand even ver als de huidige school van x.
In de huidige school van x heeft de zorgcoördinator ook een verslag opgesteld halverwege het schooljaar waarin ze vaststelde dat het niet zo goed ging met x en dat ze merkten dat x lijdt onder huidige omgangsregeling. Hierop heeft de vader furieus gereageerd, zelfs met advocaat, en er is uiteindelijk een nieuw "aangepast" verslag gekomen van de zorgcoördinator. De vader blijft hameren op zijn rechten maar er zijn toch enkele dingen gebeurd de afgelopen 2,5 jaar die onze wenkbrauwen doen fronsen...
Dus. De vader heeft een papier getekend op school dat hij niet wil dat x van school veranderd. Op het hof van beroep in Antwerpen wreekt zijn advocaat de rechter, zodat deze geen uitspraak hierover mag doen. Ondertussen wachten we het vonnis af maar zitten we toch met de handen in het haar. Het kan toch niet dat mijn vriendin verplicht wordt om haar dochter naar een andere school te laten gaan dan de school waar ze werkt. Het vertrouwen in de huidige school van x is door de gang van zaken met de zorgcoördinator ook volledig weg.
*de ex begrijpt onze vraag voor verandering van school heel goed zegt hij in een gesprek na de laatste zitting in het hof van beroep, maar hij doet het niet omwille van mijn vriendin. x mag naar eender welke school maar niet naar de school waar mijn vriendin werkt.