Wie best fiscaal ten laste

Emmetje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wie best fiscaal ten laste

#1 , 29 jun 2017 12:34

Wij hebben drie kinderen, en gaan voor co-ouderschap en co-fiscaliteit (om discussies te vermijden)
Maar de vraag is wie er best de kinderen ten laste neemt? Als getrouwd koppel is dat de meestverdienende, maar is dit bij een scheiding ook het geval?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
laryge

#2 , 29 jun 2017 15:16

Bij fiscaal co-ouderschap stelt die vraag zich niet. Beiden krijgen de helft van de belastingvrije som.
Maar: bij 3 kinderen is dit nooit de voordeligste optie. Ik zou u grondig informeren bij iemand die de berekeningen kan maken.

wanton

#3 , 29 jun 2017 16:52

Is wel een goede oplossing. De kinderen zijn ten laste bij de ouder bij wie de kinderen gedomicilieerd zijn. Deze vult in dat hij de helft van het belastingvoordeel afstaat (3 invullen bij code 1034) , terwijl de andere oudere dat aanvaardt(3 bij code 1036). De helft van de som voor drie kinderen is meer dan welke combinatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

laryge

#4 , 29 jun 2017 18:42

Fiscaal co-ouderschap is soms voordelig bij 1 kind, nog minder vaak voor 2 kinderen. Nooit voor 3 kinderen of meer.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/fisca ... 06931.html
https://www.gezinsbond.be/Gezinspolitie ... schap.aspx

wanton

#5 , 29 jun 2017 18:48

Als het in de scheidingsakte staat, kan men moeilijk anders dan co-ouderschap.
Soms en zeker bij slechte relatie tussen de ex-partners, opteert men zeker en vast voor fiscaal co-ouderschap. Kan u voorbeelden geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”