Alimentatie stiefkind

PaelinckB
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Alimentatie stiefkind

#1 , 05 jul 2017 04:11

Besten,

Ik ben reeds 8 jaar samen met mijn partner waarmee ik wettelijk samenwonende ben. Mijn partner heeft een zoontje van 11 jaar waarbij het hoederrecht momenteel met co-ouderschap wordt geregeld.

De vader van het kind probeert al enkele jaren het kind te manipuleren in het verkiezen van het volledige hoederrecht bij zijn vader te plaatsen. Tot voor kort hebben we dit altijd voor onmogelijk geacht, maar daar blijk misschien verandering in te komen. Buiten de horror dat ons gezin misschien uiteen getrokken gaat worden, maken we ons ook zorgen over de financiële gevolgen. De vader is een alleenstaande zelfstandige die zo weinig mogelijk aangeeft en zodoende een zeer laag (officieel) loon heeft. Terwijl wij tezamen best wel een goed loon hebben. We hebben echter wel nog een stevige afbetaling van ons huis, nog goed wat verbouwingswerken in het verschiet en nog een kindje van ons beiden. Moeten wij ons zorgen maken voor onze financiële toekomst?

Op volgende vragen hadden we graag een antwoord gevonden:

Wordt de alimentatie berekend enkel en alleen op het loon van de mama van het kind of op ons gezamenlijk loon?

Zou het misschien beter zijn als we ons statuut te veranderen naar feitelijk samenwonend, of maakt dit helemaal niets uit?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 05 jul 2017 10:35

De term hoederecht is uit de wetgeving geschrapt. Beide ouders hebben samen co-ouderschap bij wet. Het is de verblijfsregeling die kan verschillen. Een kind kan nooit de verblijfsregeling kiezen. Het is de rechter die hierover uitspraak doet als de ouders het hier niet over eens raken. De gelijke verblijfsregeling (of het verblijfsco-ouderschap) is wel de standaard regeling als één van de ouders er om vraagt. Een kind kan wel gehoord worden door de rechter en daar zijn/haar voorkeur meedelen. Maar vaak probeert de rechter zo te horen of het kind door één van de ouders beïnvloed wordt. Indien er toch alimentatie gevraagd zal worden omdat er toch een ongelijk verdeeld verblijf wordt uitgesproken, mag het loon van de partner niet mee in overweging genomen worden. Het is in feit zeer eenvoudig: als de advocaat van de tegenpartij of de rechter zou vragen om uw loonbriefje kenbaar te maken antwoordt u eenvoudig: ik ben géén betrokken partij in deze zaak en deze informatie is privé. Wat wettelijk ook klopt: men màg u géén verantwoording vragen over uw inkomen, want u bent in deze zaak géén betrokken partij. Dus enkel het loon van de beide ouders mogen afgewogen worden om de alimentatie-grootte te bepalen. En licht de inspectie maar in over deze zelfstandige die niet alles aangeeft: voor zover ik weet is dat nog altijd fraude.

PaelinckB
Topic Starter

#3 , 05 jul 2017 14:28

Alvast bedankt voor uw reactie!

De rede van onze bezorgdheid is een verloren rechtszaak ivm de middelbare schoolkeuze van het kind. Om reden die wij maar niet kunnen vatten, heeft de rechter beslist dat het een school wordt dicht bij de papa ipv een school gelegen tussen de 2 verblijfplaatsen. Dit houdt in dat het kind 3 bussen moet nemen om van zijn thuis bij ons, naar het school te geraken. De rechter concludeerde dat wij hem dan maar moeten afzetten zonder enige rekening te houden met de mogelijkheid hiervan gezien onze eigen werksituaties en het schoolvervoer ons ander kindje, dat nog niet op eigen houtje naar school kan geraken. Indien mijn stiefkind regelmatig te laat zou komen, wat toch redelijk waarschijnlijk lijkt, zou volgens onze advocate de verblijfsregeling in opspraak kunnen komen.

Heb deze morgen de advocate toch eens gebeld ivm deze problematiek en volgens haar wordt er toch ook rekening gehouden met de financiële draagkracht van de personen die op hetzelfde adres wonen. Los van feitelijk of wettelijk samenwonenden. Onze advocate is echter nog piepjong en het zou misschien kunnen dat ze hier nog te weinig praktijkervaring mee heeft.

Spreekt u hier uit eigen ervaring? Wordt er effectief gevraagd om een loonbriefje kenbaar te maken? Ik was van de veronderstelling dat men hier onze belastingaangiften voor zouden raadplegen. Vandaar de vraag of wettelijk of feitelijk samenwonen een verschil kan maken... Kan het misschien nuttig zijn om een andere advocaat bij de hand te nemen?

Reclame

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 jul 2017 14:50

Formeel bestaat geen enkele onderhoudsplicht voor de stiefouder tegenover het stiefkind. U bent dus geen partij. Strikt gezien is uw inkomen bijgevolg volledig irrelevant en kan u inderdaad weigeren het bekend te maken, niemand kan u dwingen. (advocaat van de tegenpartij kan ernaar vragen, vragen staat vrij).

Maar dat geldt niet voor de netto financiële toestand van uw partner, die is uitermate relevant. Dus moet gekeken worden naar haar inkomen en vaste kosten. Stel dat uw partner zou argumenteren dat er heel hoge maandelijkse vaste kosten zijn voor stroom, water, gas, onderhoud....en dat zij het grootste deel van de hypotheek betaalt (ik zeg maar wat) en om die reden niet bij machte is om veel onderhoudsgeld te betalen. Dan zal de tegenpartij erop wijzen dat er kostendelend samengeleefd wordt (en dat u als wettelijk samenlevenden ertoe gehouden bent om naar vermogen bij te dragen in de kosten van de gemeenschap) en dan zal ze toch met iets moeten komen aanzetten.

Verander niet te snel van advocaat. Jong wil niet zeggen dom. Vraag uitleg.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

eylis

#5 , 05 jul 2017 14:58

ik kan formeel zijn: de rechter of een advocaat kan u wel vràgen om uw loon kenbaar te maken, maar u bent niet verplicht dat effectief te doen (vragen staat altijd vrij). Ik heb het in mijn nabije omgeving meegemaakt; De persoon in kwestie meldde dat ze géén betrokken partij was in deze zaak en de rechter is daar niet verder meer op ingegaan omdat hij van rechtswege aan deze partner géén eis kàn stellen. De belastingsaangifte moet je ook niet voorleggen: de jaarlijkse loonfiche van de ouder volstaat. als de andere partij zou eisen dat de ouder haar belastingsaangifte moet voorleggen, dan antwoordt ze eenvoudig: Dit is gemeenschappelijke administratie en ik heb daarvoor niet het akkoord van mijn partner. En daar stopt het.

Ik heb inderdaad de indruk dat je advocaat "piepjong" is. Al gezien het feit dat de rechter niet vonniste dat de school best in het midden tussen de 2 ouders ligt. Dat is dus waarschijnlijk niet goed toegelicht en verdedigd. Je kan aan je advocate vertellen dat ze best recente literatuur (mbt verdediging) hierover eens doorneemt: één van de argumenten is: (kostendelend) samenwonen is géén inkomensfactor: een job is dat wel. Niemand belet de andere ouder om binnen afzienbare tijd ook met een nieuwe partner samen te gaan leven (wat zeer waarschijnlijk is) wat moet er dan gebeuren? Alweer de alimentatie herzien omdat deze ouder nu ook kostendelend woont? en wat als jouw relatie afloopt (wat ik je niet toewens) moet het dan wéér voor de rechtbank om herzien te worden?

Je advocate beroept zich op stokoude cases van de jaren stillekens waar men inderdaad het kostendelend samenleven wel eens als inkomensfactor probeerde te verdedigen. en wat zelfs ook lukte. Maar een advocaat die bij de pinken is, kan die constructie efficient wegredeneneren.

PaelinckB
Topic Starter

#6 , 06 jul 2017 03:38

Ik had teruggevonden dat het effectief mogelijk is om de alimentatie te laten herzien bij een verandering van de financiële situatie van een van de partijen. Vandaar dat ik mezelf zorgen maakte over de impact van de grootte mijn salaris op de alimentatie.

Maar ik volg jullie hoor, het lijkt mij ook meer logisch dat mijn impact beperkt blijft tot het mede lastendrager zijn van de helft van de kosten waar rekening mee gehouden wordt bij de berekening. Ik zal dit ook eens toetsen bij onze advocate.

Bedankt voor jullie raad!

eylis

#7 , 06 jul 2017 14:58

en toch kàn men het kostendelend wonen niet laten meetellen in de berekening van de alimentatie. Dat is een spel waar veel advocaten zich toe laten verleiden. In mijn eigen ervaring heb ik eenvoudigweg aan de eigen advocaat van mijn partner het volgende gezegd: u heeft géén inzicht in ons financiele huishouden. U heeft géén inzicht in de lasten of de personen die ik ten laste heb. U heeft geen inzicht in de afspraken die gemaakt zijn binnen ons huishouden en wie de werkelijke financiele kosten draagt van ons gezin. Het is best mogelijk dat ik een zodanig klein inkomen heb, dat mijn financieele input in de gemeenschappelijke lasten van dit gezin totaal verwaarloosbaar zijn. U kan dus zelfs niet berekenen of wij kostendelend samenwonen. en ik hoef hierover geen verantwoording af te leggen, want dit is privé inforamtie. De advocate heeft mijn pleidooi letterlijk meegenomen in de conclusies en daar is met geen woord meer over gerept. :-) enkel het inkomen van mijn partner is in rekening genomen voor de alimentatiebereking tov de expartner

Terug naar “Echtscheiding”