scheiding met huwelijkscontract en schoolgaand volwassen kind van de partner

kellyn7
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

scheiding met huwelijkscontract en schoolgaand volwassen kind van de partner

#1 , 26 apr 2018 13:04

Beste,
ik (voltijds werkend) ben gehuwd sinds 2011 met scheiding van goederen, woonachtig in Vl-Br., mijn partner (voltijds werkend) heeft nog 1 schoolgaande inwonende zoon van 20j., ik was reeds eigenaar van mijn huis. Mijn salaris ligt iets hoger. Ik betaal al de onkosten (internet, gas, elec, leningen, verzekeringen, tv, telefoon, enz...) Mijn echtgenoot betaald enkel de helft van het watergebruik en de totale kosten voor het eten en voor haar zoon.

Zij wou eerst scheiden na een kort avontuur. Nu wil ik scheiden maar zij niet meer.
Welke zijn mijn rechten ? Wat gaat dit kosten ? Moet ik alimentatie betalen ? hoe wordt dit berekend ? Moet ik een woning zoeken voor mijn partner equivalent aan mijn huis ? Mag ik mijn huis verkopen tijdens de procedure en een nieuw kopen ? Mag ik haar verplichten om te verhuizen (deurwaarder)? Wat is de kortste duur voor de scheiding in mijn geval ? Wij komen niet overeen over de scheiding van meubilair ? enz .....

Bij voorbaat dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 26 apr 2018 17:59

Stel het je partner voor op de volgende manier: ofwel scheiden jullie zonder advocaat met EOT (onderlinge toestemming) dat kost jullie zo'n 100 euro aan attesten en rolrecht. Dat zal ook makkelijk zijn, want geen woning en bankrekeningen te verdelen, geen gezamenlijke kinderen. Het enige wat gemeenschappelijk is is de inboedel die vanaf de huwelijksdatum gekocht is. Laat een officiele schatter de gezamenlijke inboedel (dus niet de spullen die u al had) schatten en stel haar voor dat je de helft van die som aan haar betaalt. Leg haar uit dat als je de scheiding éénzijdig moet aanvatten bij de rechtbank dit geld zal kosten aan beide partijen (advocaat) en dat is al minstens een 1000 euro per partij. In deze zaak wint of verliest niemand: er wordt gescheiden en de inboedel net in twee verdeeld. Dus een rechter zal eigenlijk hetzelfde uitspreken, maar het kost meer en het duurt langer. Jij moet géén nieuwe woning zoeken voor je partner. Dat moet ze zelf doen. Jij moet geen alimentatie betalen aan je partner: ze werkt voltijds en het huwelijk duurde 6 jaar. Dat kleine inkomensverschil zal geen recht op alimentatie doen ontstaan. en haar zoon is ook jouw verantwoordelijkheid niet. Er is tussen hem en u totaal geen wettelijke onderhoudsverplichting. U mag het huis momenteel niet verkopen (denk ik) omdat die nog de bescherming geniet van gezinswoning (door uw huwelijk) maar uw partner kan haar toestemming geven als je dat zou wensen. Indien je partner nog niet overtuigd is van de wenselijkheid om via EOT in der minne te scheiden, kan je haar ook melden dat als je de zaak voor de rechtbank aanvat, je meteen dringende maatregelen kan vragen, gezien de onleefbaarheid van de situatie en dan kan de rechter toestaan (gezien de woning van u is en er geen gezamenlijke kinderen zijn) dat je echtgenote binnen de 3 maanden de woning moet verlaten. Maar u mag haar nu niet zomaar de deur uitzetten.

laryge

#3 , 26 apr 2018 18:45

Een tussenoplossing tussen alles volledig zelf regelen en de rechtbank, is de hulp inschakelen van een bemiddelaar. Dan krijg je deskundig advies op basis waarvan je beslissingen kan nemen, het is een stuk goedkoper dan een advocaat en het gaat veel sneller.

Reclame

eylis

#4 , 26 apr 2018 19:52

2laryge, in Nederland komt men al terug van het werken met alleen een bemiddelaar. Want vaak werkt de bemiddelaar naar één doel toe: en dat is het bereiken van een "gemiddelde uitkomst voor de lieve vrede"; De ervaring wijst uit dat bemiddelaars dan wel eens de rechten van de ene of de andere partij benadeelt. Dat hangt er natuurlijk van af of de bemiddelaar advocaat of notaris is en bijgestudeerd heeft voor bemiddelaar (die doen het vaak zeer goed) of het een bemiddelaar is met een socio-maatschappelijk diploma en bijgestudeerd heeft in de familie/jeugdrechten. In Nederland is daarom een nieuwe formule ontstaan waar zowel de rechten up-to-date én de bemiddeling centraal staan: Dat is bemiddeling met rechtskundige ondersteuning. een bemiddelaar die samenwerkt met een neutrale rechtskundige; Maar ook dat kost alweer geld. In geval van poster is het eenvoudig: bepaal de waarde van de gemeenschappelijke inboedel en betaal de andere partner daar de helft van uit. Bemiddeling inschakelen voor meubels en huisgerief...dan is de sop het kool waarschijnlijk echt niet waard. Ik zie het zo voor me: urenlang palaver met de bemiddelaar en als besluit: dus mijnheer neemt het bed en de wasmachine en mevrouw de ijskast en de eetkamer.....

Franciscus

#5 , 26 apr 2018 23:17

In ons huwelijkscontract staat al in wie wat mag meenemen bij scheiding - wit goed - bruin goed - keuken - eetkamer - boeken ( waar de naam instaat en of onderwerp)
Wij hebben nooit enige gemene rekening gehad.... notaris vond dat overdreven edoch toen partner zaak begon was huwelijkscontract al perfect in orde.
Familieleden die ook in zaken waren hebben moeten wachten tot de wetgeving was aangepast om hun contract aan te passen.
Voor de rest zie @eylis ..samen notaris samen zelfde advocaat is de beste regeling na samen een akkoord maken.
De te verdelen zaken zijn te weinig om zoals @eylis heeft geschreven er veel anderen bij te betrekken.
https://www.jubel.be/scheiden-wordt-mak ... -183727533
https://www.startpuntscheiden.be/

Terug naar “Echtscheiding”