Partneralimentatie & boedelverdeling

MKlopper
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Partneralimentatie & boedelverdeling

#1 , 09 nov 2018 11:59

Hallo,

Ik heb twee vragen. Mijn (toekomstig ex-)echtgenote en ik zijn een scheidingsprocedure gestart. Wij zijn beide Nederlander, maar wonen in België. Voor de scheiding hebben we een Nederlandse familierecht-advocaat ingeschakeld. Samen met hem hebben we een Echtscheidingsconvenant opgesteld. Daarin staan twee punten waarvan wij noch de advocaat precies weet hoe dat hier in België werkt:

1. Partneralimentatie.

In het convenant staat nu dat ik maandelijks bij vooruitbetaling voor de eerste van de maand aan mijn ex-partner een bedrag zal voldoen van € 1.150,- netto, als bijdrage in levensonderhoud. Gezien het feit dat de bijdrage vrijwel zeker als een bruto betaling zal worden aangemerkt door de Belgische fiscus, moeten we op korte termijn laten bepalen welk bruto bedrag dient te worden betaald om voor mijn ex-partner te komen tot een netto-alimentatie van € 1.150,-. Ik zal vervolgens het bruto-bedrag overmaken (tenzij zou blijken dat een netto-bijdrage wel toegestaan is).

Mijn vraag: is een netto bedrag toegestaan, of wordt dit bedrag als zodanig inderdaad als bruto bedrag gezien? En indien het laatste het geval is, wat is dan het bruto bedrag (volgens de belastingdienst) dat ik zou moeten betalen om tot het netto bedrag te komen dat in het convenant is opgesteld?

2. Boedelverdeling

Onder boedel worden niet enkel roerende goederen gerekend, maar ook leningen, schulden, etc. Nu heb ik helaas door mijn eigen stommiteit een schuld bij de belastingdienst die ik moet gaan afbetalen. Ook al waren we nog getrouwd toen ik de schuld heb veroorzaakt (mijn ex-partner wist hier niet van af), ik wil onder geen beding dat mijn ex-partner de helft van deze schuld op zich moet nemen. Ik wil dus deze schuld volledig op mij nemen en afbetalen. In Nederland wordt dat gezien als 'scheve boedelverdeling' en belast als 'schenking'. Is dat in België ook zo, en zo ja, wat zijn de fiscale en financiële consequenties hiervan?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en adviezen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 09 nov 2018 14:48

In Belgïe mag je als je in onderlinge overeenstemming scheidt voor een Belgische rechtbank, je goederen en schulden onder mekaar verdelen zoals je wil. Als jullie het zelf OK vinden een schuld aan de ene partner toe te wijzen en bepaalde gelden en roerende goederen aan de andere, is dat totaal jullie beslissing en niemand heeft daar zaken mee. Ook de rechtbank niet. Het moet wel duidelijk in het EOT omschreven worden (het echtscheidingsconvenant) hoe jullie alle verdelen, zodat er later niemand zomaar op kan terug komen. Wat de partneralimentatie betreft: dat is een toelage ,waar geen sociale rechten op betaald moeten worden, maar die na elk jaar wel in aanmerking genomen worden voor fiscale deductie (voor de betalende partner) of voor verhoging van de belastingsschijf van de ontvangende partner en kan dat dus een globale belastingsverhoging geven. Dat preceis berekenen wordt wat moeilijk, want alles hangt er van af in welke globale belastingsschijf uw partner zou zitten als alleenstaande. Al deze redenen gelden uiteraard als u in België zou scheiden voor een Belgische rechtbank. Als één of beiden naar Nederland zouden terugkeren, moet u wel opnieuw berekenen hoe dan de belastingen ginder bekeken worden als een persoon een partneralimentatie krijgt.

MKlopper
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2018 12:08

Beste Eylis,

Excuses voor de late reactie, maar bedankt voor uw (snelle) reactie!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”