onderhoudsgeld

behzadtofighi42
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

onderhoudsgeld

#1 , 01 jan 2019 10:02

Ik heb een vonnis van jeugdrechtbank dat ik een onderhoudgeld van 125euros maandelijk aan mijn ex moet betalen .
Vanaf 2016 met akkord van mijn ex heb ik het berdraag aan rekening van mijn zoon gestort ,(zonder schrijftelijke akkord van mijn ex).
Nu mijn ex vraagt na drie jaar, zwegen alimentatie van 3 voorbij jaren ( wat ik op rekening van onze zoon gestort heb) .
Mijn zoon is op 2017 achttien jaar geworden .
Mijn vraag is besluit van jeugdrechtbank tot welke leeftijd van het kind geldig is?
Mijn tweede vraag ;Was zij niet akkord? waarom eerste maand van 2016 niet gereklamerd heeft ,en drie jaar heeft gewacht!
Ik weet niet welke actie moet ik ondernemen,ik heb geen probleem als vanaf 2019 het bedraag aan mijn ex moet betalen,maar ik moet het zeker weten.
Derde vraag ;bij niet ontvangen van onderhoudsgeld ;over welke wetelijke termijn men beschikt om te reageren.
Moest het blijken dat ik onderhoudsgeld van voorbij drie jaar nog aan mijn ex moet betalen (een som van 5000euros).
Voor mij is onmogelijk een grotte som van 5000 euros in een keer te betalen.
Ik zou heel dankbaar zijn als iemand mij een goede raad kan geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 jan 2019 14:59

Dat onderhoudsgeld dat u moet betalen is waarschijnlijk voor uw zoon bedoeld. Normaal moet men dat idd aan de ouder betalen waar het kind verblijft. Maar het moet voor hem gebruikt worden. Dus in principe heeft hij dat geld steeds kunnen gebruiken voor onkosten van hemzelf. Als u kan bewijzen dat u aan hem betaald heeft, kan zij geen aanspraak maken op dat geld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ghentian
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 jan 2019 15:36

M.i. zijn er twee kanten aan het verhaal.

Enerzijds legt het vonnis u de verbintenis op het onderhoudsgeld te storten aan uw ex. Het storten aan het kind werkt dus niet bevrijdend: de begunstigde is nu eenmaal uw ex. Het geld dient ter onderhoud van het kind, het kind onderhoudt zichzelf niet. Zij onderhoudt het kind dus zij heeft de kosten waaraan u dient bij te dragen.

Anderzijds is het al die jaren niet protesteren en nu plots de hele bedrag eisen een duidelijke vorm van rechtsmisbruik. Hoewel daar dus wel een juridische grond toe bestaat, is de wijze waarop manifest schadelijk. Die vordering zal voor de rechtbank allicht niet pakken.

Een onderhoudsschuld verjaart na 5 jaar, dus de schulden zijn hier nog niet verjaard. (ze verjaren overigens per schijf).

Heeft u een dagvaarding ontvangen of een brief of hoe is de bal aan het rollen geraakt?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

behzadtofighi42
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jan 2019 14:07

Twee maand geleden deurvarder bij mij geweest om vonnis van jeugdrechtbank van 2008 laten tekenen en daarna heb ik een brief van FOD Financiën gehad met brekening van dirie jaar onderhoudsgeld.

Terug naar “Echtscheiding”