GDPR

woutersbrenda
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

GDPR

#1 , 02 mar 2019 09:57

Hallo,

Ik heb een vraag ivm GDPR. Ik ben gescheiden en heb 2 kindjes. Mijn nieuwe vriend zit in een vechtscheiding met zijn ex. Er loopt een rechtszaak tussen de 2. Hij heeft haar voor de rechter gedaagd ivm een woonstvergoeding en een schadevergoeding die beiden zou toekomen maar die zij geheel naar zichzelf heeft overgeschreven. Ze betwist dat ze hem deze vergoedingen moet betalen en staaft dit door te zeggen dat mijn vriend spullen 'gestolen' heeft uit hun gezamenlijke woning. Dit gaat over batterijen, tuinstoelen, een zaklamp, kortom prullaria. Ze kleeft op alles wat ze terug wil een bedrag, zonder bewijsmateriaal. Nu heeft ze als 'bewijsmateriaal' op onrechtmatige wijze foto's aangeleverd waar ik en mijn kinderen op sta. Laat ons duidelijk zijn dat ik niets met de gehele zaak te maken heb. Ik ben nieuwe vriendin van een van de partijen en daarmee is de kous af. Mijn kinderen zijn van mij en mijn ex-man. Op deze foto's staan wij dus met 3 en de zo gezegde gestolen goederen. De wandelstokken die hierop staan zijn trouwens van mij persoonlijk. De tent en de kampeertafel van mijn ouders. Het is een tent van Decatlon, er zijn dus veel mensen die deze tent kopen. Nu mijn punt is: Ik wil niet in dit dossier vermeld worden, ook mijn kinderen niet. Ik wil niet dat deze foto's gebruikt worden zonder mijn toestemming. De foto's komen van een privé instagram account, waar zij geen toegang tot heeft. We vermoeden dat ze deze beelden verkregen heeft door een gemeenschappelijke vriendin (die ondertussen al verwijderd is). 
Kan dit zo maar? Kan zij zomaar op onrechtmatige wijze foto's kopiëren en in een dossier gebruiken zonder mijn toestemming? 
Met de nieuwe wet op de privacy (GDPR) dacht ik van niet door portretrecht.
Wat kan ik hieraan doen en kan ik tegen haar een klacht neerleggen (proces verbaal opmaken bij de politie) en tegen haar advocaat en de gemeenschappelijke vriendin (indien zij deze foto's daadwerkelijk heeft aangeleverd).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2019 10:21

De foto's komen van een privé instagram account, waar zij geen toegang tot heeft. We vermoeden dat ze deze beelden verkregen heeft door een gemeenschappelijke vriendin (die ondertussen al verwijderd is).
Niks is privé op internet, tenzij beveiligde databasen, maar instagram, laat me niet lachen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BloodNight

#3 , 02 mar 2019 11:01

Indien u van mening bent dat er schending is of dergelijke kan u eventueel klacht indien bij https://www.gegevensbeschermingsautorit ... t-indienen

Die zullen eerst proberen te bemiddelen en indien zonder succes, vervolgen.

Klacht bij politie zou ik afraden aangezien parket hier niets mee zal doen en dit zeer specifieke materie betreft.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”