Om verschillende redenen botert het al jaren niet meer tussen mijn echtgenote en mijzelf. Zo ver dat ze aanstuurt op een echtscheiding wegens slecht gedrag van mijzelf, althans zo beweert ze. De moeilijkheden begonnen toen ze stopte met werken en "niks meer om handen" had en prompt veranderde in een vrouw enkel en alleen er op uit mij bij het minste foutje uitgebreid te vernederen, jaren aan stuk.
Uiteindelijk draaide ze de rollen om en ben ik de boeman geworden. Dit deed ze wellicht in het kader van haar plan : woning verkopen, relatief hoge pensioenpremie opstrijken volgend jaar, echtgenoot er uit gooien aangezien die sukkelt met een hartkwaal en zij nog heel wat bijval heeft gelet op haar jong uiterlijk. De klassieke onhebbelijkheden zijn reeds een tijd aan de gang, zoals daar zijn : weigering alle fysieke contacten, geen knuffel, geen kus, totaal frigide maar intussen lekker flirten met andere kerels. Eens thuis speelt ze dan weer glansrijk de rol van een non.
Een emotionele veldslag die ze glansrijk aan het winnen is.
Nu lijkt ze klaar voor het grote werk : advocaat onder de arm genomen, reeds adres geregeld voor nieuwe woonst (bij schoonzus van mij notabene), koper gezocht voor de auto, zelfs mogelijkheden tot aankoop woning of flat in Spanje bekeken).
Mijn vraag : hoelang kan ik de scheiding tegenhouden en het belangrijkste, hoe lang kan ik blijven in in de gemeenschappelijke woning als zij het eerste ons adres verlaat ? Ik meen sterk te staan gelet op mijn wankele gezondheidstoestand ?
Wij hadden ooit plannen de woning aan onze enige zoon te schenken en ikzelf heb nog steeds dat voornemen, maar mijn vrouw heeft duidelijk andere inzichten sedert ze gestoken werd door de geldmicrobe en zoveel als mogelijk voor haarzelf wil binnenrijven.
Komt daarbij dat ze stiekem rekent op een erfenis van haar ouders met wie ze reeds meer dan 40 jaar in onmin leeft. Daar houdt ze echter een mistgordijn rond en doet alsof ze niks weet over haar toch wel hoogbejaarde ouders, die ze veracht.
Een onmogelijke toestand, die ze handig weet te camoufleren door haar charme en sociale vaardigheden, zodat ze er steeds weer in slaagt om als de sympathiekste door te gaan, totdat men ze ietwat grondig kent.