3 maanden niet correct alimentatie betaald: gevolgen?

Ebelgium
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

3 maanden niet correct alimentatie betaald: gevolgen?

#1 , 03 mar 2020 16:30

Mijn ex betaalt betaalt al jaren geen of niet het correcte bedrag alimentatie voor ons kind. Iemand vertelde mij dat hij na drie opeenvolgende maanden niet betalen met telkens aangifte, een gevangenisstraf riskeert, klopt dat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sofie1981

#2 , 03 mar 2020 22:30

Dit wordt gezegd. Toch nog een tip. Je kan altijd Davo contacteren. Zij eisen dan het geld op en indien je onder bepaald barema verdient schieten zij dit geld voor . Het kind moet wel bij u gedomicilieerd staan .

Franciscus

#3 , 04 mar 2020 00:41

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p420939
De aangifte bij politie na twee maanden niet betalen is maar een deel van de procedure. Na veroordeling kan het burgerlijk gedeelte nl het vonnis inzake omgangsrecht ook gewijzigd worden.
Dit wil zeggen dat er een dossier wordt opgebouwd waarmee men dan verder kan.
Davo is dan een volgende stap.

Reclame

Franciscus

#4 , 05 mar 2020 15:27

Om voor de familierechtbank de nodige bewijzen voor te brengen is het wel nodig dat er aangifte is gedaan.
Ook parketten dringen aan om de beide procedures te volgen zodat de familierechtbank over de valabele vonnissen en bewijzen beschikt om de omgangsregeling eventueel aan te passen.

Uiteraard zal gevangenisstraf zelden worden toegepast - ken echter wel meerdere cases waarin het gebeurd is ...maar dan spreken we over dossier van meerdere kartons en veel VOS situaties.

Ebelgium
Topic Starter

#5 , 10 mar 2020 12:26

Voor alle duidelijkheid, het is zeker niet mijn bedoeling dat dat zal gebeuren. Maar mijn advocate vertelt mij niks. Mijn klachten worden geseponeerd en dit sleept al heel veel jaren aan. Davo kan niks doen want het originele vonnis werd kwijtgespeeld door mijn vorige advocate. Een omgangsregeling is er niet, hij neemt geen enkele verantwoordelijkheid meer.

Terug naar “Echtscheiding”