alimentatie , hoger onderwijs en gebrek aan studieernst!!!!

anouck
Topic Starter

alimentatie , hoger onderwijs en gebrek aan studieernst!!!!

#1 , 28 sep 2009 13:42

mijn man en ik hebben beiden kinderen uit ons eerste huwelijk. samen hebben we één kind.
alle kinderen uit het eerste huwelijk studeren aan de hoge school of unief. de kinderen van mijn man komen niet meer naar ons sinds hun moeder ,naar aanleiding van de geboorte van ons kind, ons voortdurend tergt met processen.
mijn man betaald een hoge alimentatie. nu, het volgende, zijn kinderen ,beiden hoge school, blijven zitten, veranderen van richting , nemen vakken mee naar andere jaren, kortom, een opleiding van 3 jaar zal nu al" minstens" 5 jaar duren, als ze er door zijn want dat is ook nog niet zeker. we worden van NIETS op de hoogte gehouden. telefoons worden niet opgenomen, smsen nauwelijks beantwoord. als we dat uitrekenen zullen we in het beste geval moeten betalen tot hun 24/25 jaar (wachttijd) meegerekend. en dit allemaal wegens gebrek aan inzet en studieernst!! kan dat zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 28 sep 2009 16:45

Sorry hoor anouck, maar een opleiding van 3 jaar die uiteindelijk 5 jaar duurt lijkt me toch niet zo erg uitzonderlijk. Vanop afstand kan ik natuurlijk niet oordelen of het inderdaad komt door een gebrek aan inzet en/of studie-ernst, maar ik vrees toch dat dat 'zomaar kan'. Nu, 5 jaar... dan zijn ze nog steeds maar 23 bij afstuderen en geen 24/25...?

anouck
Topic Starter

#3 , 28 sep 2009 17:03

Er is al gedubbeld in het middelbaar. In het zesde middelbaar terug zwaar gedelibereerd. Eerste jaar hoge school voor geen enkele vak erdoor, dan andere richting. dan sommige vakken erdoor, andere vakken 2 de zit, nog een paar vakken meepakken naar het volgende jaar .Vorig jaar er zogezegd door, nu horen wij van een familielid dat dat niet waar is. Hem/ haar opgebeld maar neemt geen gsm op zoals gewoonlijk. Dan maar een sms gezonden en heeft het half toe, met een smoesje. Dus als alles goed gaat en hij/zij er dit jaar en volgend jaar erdoor is zal dat ('minimum) 5 jaar zijn. Wij hebben afspraken ,met mijn kinderen dat er moet gewerkt worden, zoniet moeten ze stoppen met studeren en gaan werken. neem dan nog die 9 maanden wachttijd erbij dan, zitten we inderdaad aan die 24/ 25 jaar. En ja, het is wegens gebrek aan studieernst. En neem dan nog eens gebrek aan respect naar de vader toe erbij , staat zwart op wit geschreven in het vonnis van de vrederechter (zowel van de moeder als van de kinderen.

Reclame

dieke

#4 , 28 sep 2009 19:53

Beste anouck

Ik poogde enkel je aan te geven hoeveel kans je volgens mij van slagen hebt als je dit wil aanklagen. Nog steeds vrees ik daarvoor.

anouck
Topic Starter

#5 , 28 sep 2009 22:05

in sommige vonissen staat dat beschreven, onder andere bij onze vrienden. dit geld uiteraard enkel bij hogere studies, dus volwassen kinderen. het is ook niet eerlijk tegenover mij kinderen, want hier verwachten wij deftige resultaten. als mijn man zijn kinderen er dus 7 jaar overdoen, omdat hun moeder hen niets van respect of waarden heeft bijgebracht dan moeten wij dat maar betalen. en het gaat hier over veel alimentatie. ik vind het maar heel normaal dat een vader betaald voor zijn kinderen, maar voor wat hoort wat! de oudste heeft trouwens zelf tegen zijn vader gezegd dat hij niet veel doet voor school wegens hobby's en vaak geen zin . waarom zou de mama hen aansporen, ze krijgt verhoogd kinderbijslag, een ferme studiebeurs en een smak alimentatie. wij zijn moegetergd door dat mens, en ze heeft van de rechter nog nooit gelijk gekregen in al haar processen. hij heeft haar opvoeding beschreven als hoogst onpedagogisch! in het onderste regeltje staat zelfs te lezen als de kinderen verder doen zoals ze bezig zijn en geen respect tonen , ze haar alimenatie kan verliezen.

Vandebos

#6 , 28 sep 2009 22:53

Eerst en vooral zal je duidelijkheid dienen te krijgen over hun studierresultaten. U heeft daar recht op als betalende ouder. Zoek eens onder de posts hier, de stappen die je dient te ondernemen zijn reeds beschreven door rebel-with-a-cause dacht ik.

j.demoor

#7 , 30 sep 2009 10:47

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Dat sommige opleidingsjaren moeten gedubbeld worden behoort, binnen redelijke grenzen desnoods te beoordelen door de rechter,tot de voltooiing van de opleiding.

‘In het raam van een normale en evolutieve interpretatie moeten onderhouds- en opleidingskosten met betrekking tot een bijkomend universitair diploma of een doctoraatsopleiding tot de ouderlijke plicht van art.203 B.W. worden gerekend,zeker als die studie in het verlengde ligt van de reeds gevolgde opleiding,’[Vred.Antwerpen 25 januari 2005(W./W.),R.W.2004-05,1357].

“Art.374....De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden.”(B.W.).

‘of bij derden’ omvat de schooloverheden van zijn kinderen en vereist niet de toestemming van de andere ouder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sperwer

#8 , 30 sep 2009 11:58

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Dat sommige opleidingsjaren moeten gedubbeld worden behoort, binnen redelijke grenzen desnoods te beoordelen door de rechter,tot de voltooiing van de opleiding.

‘In het raam van een normale en evolutieve interpretatie moeten onderhouds- en opleidingskosten met betrekking tot een bijkomend universitair diploma of een doctoraatsopleiding tot de ouderlijke plicht van art.203 B.W. worden gerekend,zeker als die studie in het verlengde ligt van de reeds gevolgde opleiding,’[Vred.Antwerpen 25 januari 2005(W./W.),R.W.2004-05,1357].

“Art.374....De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden.”(B.W.).

‘of bij derden’ omvat de schooloverheden van zijn kinderen en vereist niet de toestemming van de andere ouder.
Bij meerderjarige kinderen is WEL de toelating van het kind vereist in verband met de wet op de privé leefsfeer.
De school mag en kan dus geen informatie geven over een meerderjarig kind zonder de toelating van het meerderjarige kind.

De onderhoudsgeld betalende ouder kan wel via de rechtbank vragen om het onderhoudsgeld resultaat gebonden te maken en het doorgeven van de schoolresultaten te laten verplichten.

Daarnaast kunnen beide ouders steeds naar de rechter stappen om een herziening van het onderhoudsgeld te bekomen.

Terug naar “Echtscheiding”