Situatie: Ex van mijn man is hertrouwt. Ze gaat er na verschillende jaren ook daar vandoor met een ander. Haar oudste dochter, welke ook de dochter is van mijn man, is 11 j. en ziet dit helemaal niet zitten om bij die "nieuwe" man te gaan wonen. Ze blijft dus bij haar stiefvader.
Vraag: Heeft dat kind het recht om te weigeren haar moeder te volgen? Het moet gezegd, ze is heel volwassen voor haar leeftijd en weet heel goed wat ze wil. Zou een jeugdrechter haar al horen? Ze speelt ook met het idee om bij ons, haar echte papa te komen wonen. Het enige wat haar hierin nog een beetje doet twijfelen is de praktische kant hoe ze naar haar school zou kunnen gaan. Maar daar hebben wij al een oplossing voor. Ikzelf zat met de vraag hoe het dan zit met het onderhoudsgeld. Mijn man was nooit getrouwd met haar en betaalt dus enkel voor zijn dochter. Zal hij, ook al blijft ze bij haar stiefvader wonen, nog moeten betalen aan haar moeder? In mijn ogen lijkt het niet logisch dat je betaalt voor de opvoeding van een kind aan iemand die niet meer instaat voor dat kind. Ze heeft zelf nooit 1 dag gewerkt en kijkt bijna niet om naar haar dochter. Een geluk dat de stiefvader er zo goed voor haar heeft gezorgd. Maar dat is bijzaak. De hoofdvraag is en blijft, welk recht heeft het kind? Wij willen haar vooral duidelijkheid en stabiliteit geven.