Recht tot inkopen woning?

albertmotar
Topic Starter

Recht tot inkopen woning?

#1 , 08 aug 2006 10:17

Ik stel mij de vraag of een van de partners het recht heeft de woning tijdens de scheiding in te kopen.
Graag zou ik een bod willen doen om die in te kopen na een schatting van de notaris.
Mijn vraag : wordt daar effectief rekening mee gehouden met dat bod of heeft de notaris meer invloedskracht.
Wel kan ik verstaan dat de tegenpartij moet akkoord zijn en waarschijnlijk de woning zo hoog mogelijk wil zien geschat worden.
Maar kan de notaris eventueel dat bod volgen en zijn schatting aanpassen?

AM

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Borniet

#2 , 08 aug 2006 10:31

Zelfs wanneer de notaris een bod doet moeten beide partijen akkoord gaan met de verkoop van het onroerend goed aan die prijs. Wanneer dat niet het geval is zal de notaris de vereffening verdeling (en dus de verkoop van het huis) doorsturen naar de rechtbank. Die zal tot een uiteindelijke uitspraak komen, en het onroerend goed wordt openbaar verkocht, waarbij beide partijen de eerste kans hebben om te kopen.
Dus als zij niet akkoord is komt er een rechtszaak, die jaren kan aanslepen, daarna een openbare verkoop.

Meer info of steun, kom naar www.v-echtscheiding.be
http://www.v-echtscheiding.be

albertmotar
Topic Starter

#3 , 08 aug 2006 10:37

Net wat ik wou horen (jaren)

Is het dan ook niet zo : de rechtbank deed volgende uitspraak:

zij mag blijven wonen en moet de bepaalde som x vlijven betalen voor hypotheek. Ik moet bepaalde som y bijleggen ook al woon ik daar niet meer.

Stel ik ga terug in die woning wonen want zij gaat verhuizen moet zij dan die som x verder betalen of vervalt dit van zodra ik terug in de woning ga?

Nu betaald zij echter niets en doet de bank mij voor alles opdraaien wat ik na de verkoop wellicht zal terug krijgen maar dat kan nog jaren aanslepen.....

Reclame

Borniet

#4 , 08 aug 2006 10:45

Ik veronderstel dat er tijdelijke maatregelen uitgesproken zijn door de kortgedingrechter.
Het hangt er een beetje van af:
Beide partijen moeten 50% vande hypotheek betalen op het einde van de rit, dus bij de vereffening verdeling wordt dat zo bepaald. Tot zolang moet elk betalen wat door de rechtbank uitgesproken is, dus zij haar deel, en jij het jouwe. Denk er wel aan dat bij de vereffening verdeling een woonstvergoeding gevraagd kan worden aan degene die in het huis woont. Dit is een soort van huurgeld. Dit recht vervalt wel wanneer de ene partij (de vragende) onderhoudsgeld moet betalen aan de andere partij (de inwonenende).
Dus concreet: wanneer zij in het huis woont, en jij moet voor haar persoonlijk onderhoudsgeld betalen (dus niet enkel voor de kinderen), dan heb je geen recht op die woonstvergoeding. Aan de 50% regel van de hypotheek verandert dit echter niets.

Groetjes

PS: ik voer deze gesprekken eigenlijk liever op mijn eigen forum op www.v-echtscheiding.be ;-)

albertmotar
Topic Starter

#5 , 08 aug 2006 10:56

Ik heb geen allimentatie tov haar te betalen alleen voor de kinderen.
Hoeveel moet zij mij dan als huurgeld betalen of staan daar geen bedragen op ?

en alvast bedankt voor uw snelle reactie !!

AM

Borniet

#6 , 08 aug 2006 11:01

Daar staan geen vaste bedragen op, maar dit wordt berekend aan de hand van de geschatte huurprijs.

albertmotar
Topic Starter

#7 , 08 aug 2006 11:01

borniet zie PB aub.

THX

AM

Terug naar “Echtscheiding”