Rechten vader pasgeboren kind

Carelesswisper
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Rechten vader pasgeboren kind

#1 , 07 dec 2024 22:29

Volgende situatie:
Nog niet lang samen met papa. Ongepland zwanger geraakt. Getwijfeld maar kind gehouden want vader was enthousiast en wou altijd al papa worden. Gebrek aan communicatie, papa laat dagenlang niets van zich horen. Meermaals aangekaart en geen reactie. Viel nog binnen abortusperiode en getwijfeld hierover. Plots mail van advocaat van de papa, totaal onverwacht. Beweert betrokken vader te willen zijn maar hele zwangerschap geen enkel sein van betrokkenheid gezien. Advocaat zegt dat er niets op papier kan gezet worden over ongeboren kinderen, maar adviseert 2x per week 30min na bevalling en dan langzaam opbouwen. Samen naam kiezen van lijst die was opgesteld en lijst sturen met overzicht kosten tot nu toe. Vader negeerde mij volledig. Niets gehoord over naam na hem de lijst te sturen, deel kosten pas week voor geplande keizersnede ontvangen. Gezegd dat hij niet welkom is bij bevalling zelf en ook niet meer bij echo's. Gynaecoloog en vroedvrouwen gevraagd, om geen info meer door te spelen over mij en data. Meneer heeft dit via zijn advocaat toch laten losweken bij het ziekenhuispersoneel, hoewel ik dit verboden had. Ziekenhuis heeft hem op de dag van de keizersnede gebeld dat dochter geboren was. Ik heb via whatsapp een bericht gestuurd dat hij kon langskomen. Meneer heeft hier niet op gereageerd. Plots stond er een vpk in mijn kamer dat meneer er was en haar wou zien en of ik dit oke vond. Dus weer geen communicatie van zijn kant. Dan probeert meneer binnen te komen waarop ik zei dat hij de kamer niet binnen mag. De volgende dagen stond hij vervolgens alle dagen in het ziekenhuis zonder aankondiging en telkens door de vpk naar mijn kamer te sturen. Probeerde ook elke keer binnen te komen. Vpk en vroedvrouwen gevraagd om dit af te blokken en de tijd die hij met dochter heeft ook te beperken. En meneer te adviseren dat hij hun moet bellen alvorens hij langskomt. Meneer negeert dit volledig. Mijn vragen:
- kan ik weigeren dat hij dochter ziet als hij blijft onaangekondigd opdagen in het ziekenhuis?
- wat moet ik doen als hij plots alle dagen aan mijn deur komt staan eens ik uit het ziekenhuis ben?

Meneer beweert ook dat ik degene ben die hem negeert ondanks bewijs van whatsappgesprekken etc en draait het verhaal volledig om. Ik ben al heel de zwangerschap gestresst dankzij hem en zijn gedrag en nu weer na de bevalling. Hij staat hier totaal niet bij stil. Ik ben volledig kapot. Dit is niet waar mee ik bezig zou moeten zijn na een bevalling. Heeft iemand aub advies. Wat zijn de praktijken in zulke situaties? Ziekenhuis beweerde ook dat ze nog nooit een dergelijke situatie hadden meegemaakt wat ik moeilijk te geloven vind.
Dus wat is gangbaar bij een pasgeborene die borstvoeding krijgt en indien ouders niet overeenkomen?

Alvast bedankt

basejumper

#2 , 08 dec 2024 13:26

Beste

Eerst algemeen : het is niet alleen jouw kind maar jullie kind. En de juridische filosofie is dat een kind een zo normaal mogelijke relatie moet kunnen opbouwen met beide ouders. Beide ouders moeten dus beiden inspanningen dien om een overeenkomst te bereiken. Het is NIET zo dat u daar autonoom in beslist. Het feit dat hij elke dag naar de materniteit komt en u hem blijkbaar nooit toelaat is - ook al blijft hij in gebreke om een afspraak te maken - mogelijk niet de beste beslissing.
Gezien er al een advocaat betrokken is kan u best alle communicatie ook naar advocaat sturen. Let wel : indien u juridisch niet geschoold bent is het in de hand nemen van een eigen advocaat aangewezen. U zou immers dingen op papier kunnen zetten die juridisch nonsens zijn en tegen u gebruikt kunnen worden. Samengevat : laat hem
Eens binnen. Klaag hem zijn kind verwelkomen. En probeer onder 2 volwassen mensen real live afspraken te maken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2024 18:29

Als u aan personeel ziekenhuis gevraagd hebt persoon niet bij u binnen te laten moeten ze dat ook uitvoeren.
Het is uw kamer en uw privacy. Enkel een rechter kan beslissen dat een onbekende ( want dat is hij in principe) bij u mag binnen komen en dat na een vellen van een vonnis.

Zolang de persoon (man) het kind niet erkend als zijn dochter of zoon is het niet zijn kind en heeft hij helemaal niet te bepalen wat hij zou mogen zoals binnenkomen in uw kamer of bezoeken va het vaderloze kind zelfs niet achter glas mocht het niet op uw kamer liggen.

Maar u hebt al wel zaken et die persoon gedeeld en blijkbaar wel toegelaten? Tja hoe weet verpleegkundige en vroedvrouw dan wat u wel wil . Warm en koud blazen is niet bevorderlijk .
Eens dat persoon kind erkend heeft (dat kan volgens mij tegenwoordig al via dienst ziekenhuis) is die persoon de wettelijke* vader met alle juridische gevolgen van dien.

Zolang er door de rechter niets is afgesproken in een overeenkomst of een vonnis dat anders zegt hebben beide ouders dezelfde rechten en plichten.

*wettelijke ouders kunnen beiden voor zich bepalen waar kind is en wie er voor zorgt en waar het kind verblijft ... hou daar rekening mee.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”