Uitkoopsom, hoe omgaan met renovaties

AardbeiDM
Topic Starter

Uitkoopsom, hoe omgaan met renovaties

#1 , 02 jan 2025 23:24

Hoi! Mijn ex zou me willen uitkopen. Dit zijn de gegevens:

Huidige waarde huis: 500.000 euro (aankoopwaarde: 460.000)
Nog af te lossen lening: 100.000
Inbreng aankoop huis: 50/50
Feitelijk samenwonend

Dus lijkt eenvoudig te zijn: 500.000 - 100.000 = 400.000 / 2 = 200.000

Nu na de aankoop heeft mijn ex wat renovaties betaald nieuwe ramen, verwarmingsketel, airco en isolatie zolder. Dit komt samen op een bedrag van ongeveer 50.000 euro. Nu lijkt het me iets te kort door de bocht om 25.000 van de uitkoopsom af te trekken omdat:

1. Hij blijft er wonen dus hij geniet van de voordelen hiervan. Hij had die renovaties ook gedaan had hij er alleen gewoond

2. De huidige ramen en ketel hadden een waarde en die zijn weg en nieuwe in de plaats (dus enkel de netto meerwaarde moet verrekend worden denk ik)…

3. Hoe bepaal je hoeveel die dingen meegespeeld hebben in de meerwaarde van het huis? Of maakt dit niet uit?

Ik zit dus een beetje vast met hoe met die 25.000 euro om te gaan in de berekening. Mensen die enige ervaring mee hebben of ideeen hebben?

Alvast bedankt!

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2025 16:04

Oude uirgebroken ramen hebben praktisch GEEN ENKELE waarde meer. Daar kan je dus geen rekening mee houeden. Hadden waarschijnlijk nog enkel glas, en geen isoleerdende profielen. Waarde dus 00 ,00€.

Sirkii

#3 , 03 jan 2025 16:59

Hoe lang geleden zijn die renovaties gedaan? Indien recent volg ik uw redenering. Indien lang geleden niet omdat je r ook lang van genoten hebt.

Reclame

basejumper

#4 , 03 jan 2025 22:28

Oude ramen en een oude niet energiezuinige verwarmingsketel hadden de EPC waarde en ook de actuele verkoopprijs nadelig beïnvloed. Dus die 50.000 zit ongetwijfeld ook in de huidige waarde. Hoe dan ook : als hij kan bewijzen dat het gemeenschappelijk vermogen zich verrijkt heeft met die 50.000 die hij heeft ingebracht uit eigen vermogen, zal het gemeenschappelijk vermogen dat moeten terugbetalen aan het eigen vermogen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jan 2025 15:55

Er is geen gemeenschappelijk vermogen want feitelijk samenwonend.
De overnemer kan mits bewijs een voorafname doen op de verkoopprijs tbv wat hij heeft betaald.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

basejumper

#6 , 04 jan 2025 21:58

Foute uitdrukking. Het gaat hier om een onverdeeldheid ipv gemeenschappelijk vermogen. De consequentie blijft identiek.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

AardbeiDM
Topic Starter

#7 , 12 jan 2025 11:33

De ramen hadden reeds dubbel glas en houten profielen. Dus niet het nieuwste maar zeker geen enkel glas. Qua geluids- en thermische isolatie niet helemaal top maar ook niet alsof er geen ramen inzaten 😅

De ketel was al vrij ok, maar we hebben hem moeten vervangen omdat hij stuk was gegaan. Maar als je een nieuwe laat plaatsen kies je automatisch voor een betere…

Renovaties zijn ongeveer 3 jaar geleden gedaan.

Ik denk dat de vraag misschien eerder is: in hoeverre hebben de investeringen bijgedragen tot meerwaarde huis. En welk deel van meerwaarde is door de prijsstijging/daling huizenmark?

Bedankt al voor de feedback!

Terug naar “Echtscheiding”