Dading - Akte

DMike
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dading - Akte

#1 , 21 feb 2025 05:34

Hallo,

Ik zit al bijna twee jaar in een vechtscheiding. Ik heb het huis overgelaten aan de tegenpartij.

Onlangs heeft de tegenpartij een dading opgesteld die me in eerste instantie redelijk leek, omdat ik dit hoofdstuk wil afsluiten en snel mijn deel van de woning wil ontvangen. Ik stelde echter een aanpassing voor: een duidelijke termijn van enkele maanden waarin het verschuldigde bedrag moest worden betaald, én een huurvergoeding van ongeveer €250 per maand tot de akte werd getekend. De tegenpartij weigerde dit.

De reden waarom ik een termijn wilde vastleggen, is dat de tegenpartij al bijna twee jaar lang voor minder bleef weigeren. Toch heb ik uiteindelijk de dading ondertekend, zonder een huurvergoeding vanaf januari en zonder uiterste termijn. Met andere woorden, ik heb water bij de wijn gedaan in de hoop dat de kwestie snel opgelost zou zijn.

Nu heb ik enkele vragen:

Hoe lang kan de tegenpartij het proces na het ondertekenen van de dading nog uitstellen? Is het mogelijk dat dit meer dan bv. zes maanden wordt gerekt?
In de dading is bepaald dat bepaalde materiële zaken aan mij toekomen. Moeten deze vóór het ondertekenen van de akte al in mijn bezit zijn?
Wat als deze goederen beschadigd, niet origineel of zelfs niet meer in het bezit van de tegenpartij blijken te zijn?
Stel dat ik na het ondertekenen van de akte mijn goederen niet (volledig) ontvang, wat kan ik dan ondernemen?
Kan ik de notaris vragen om een gerechtsdeurwaarder in te schakelen bij de ophaling als ik zeker wil zijn dat ik pas na het ondertekenen van de akte mijn gerief kan ophalen?
Of moeten de goederen al vóór het tekenen van de akte aan mij zijn overgedragen?
Mag ik de akte ondertekenen als dit nog niet in orde is?
Alvast bedankt voor het advies!

Reclame