Ex komt EOT niet na

Vero1978
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ex komt EOT niet na

#1 , 13 mar 2025 09:30

Ik ben wettelijk gescheiden sinds december 24. Tot over een week geleden had ik een heel goed contact met mijn ex voor de regeling verblijf van ons zoontje. Wou hij hem extra zien , maakte ik daar geen probleem van of eens een andere dag wat as afgesproken in de EOT. We gingen samen naar oudercontacten. In de EOT staat ook vermeld dat wij als ouders steeds in overleg dienen te gaan over vakanties en dergelijke. Hij heeft nu een nieuwe relatie en alle contact met mij verbroken zonder enige aanleiding. Hij heeft mij geblokkeerd op zijn gsm. Mijn zoontje wil soms met hem bellen maar ook dat lukt niet meer. Hij wil enkel nog contact met mij via mijn zoon om verdere regelingen te treffen rond verlof, ophalen en brengen van ons zoontje. Ik wil mijn kinderen niet betrekken in regeling van ons zoontje. Heb hem hierover gemaild maar hij reageert niet. Weet echt niet gaat hij mijn zoontje nu afhalen van school, wanneer komt hij hem halen of terugbregen? In de Eot stat dat hij hem op maandag en donderdag naar school dient te brengen en na school naar mij dient te brengen. Hij komt hem nooit ophalen en respecteert ook de uren niet van het brengen . Staat soms al aan de deur om 15u40 terwijl in de EOT staat 17u30. Hij dient ook zijn kind bij te houden om de 14dagen van vrijdag na school tot en met zondag 17u. Nu komt hij er al enkel de zaterdag om rond 10u30 en brengt hem terug op het uur dat hem uitkomt.
Welke stappen kan ik verder ondernemen dat er wel nog contact kan zijn voor ons zoontje want nu is er geen enkel contact en dat hij zijn afspraken rond opvang nakomt?
Alvast bedankt
Vero

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2025 10:04

Start met hem een Aangetekende Schrijven te sturen ( in 2-voud of als er partijen zijn - Datum plaats en melding aangetekend op de X exemplaren - een exemplaar is voor u en houdt u bij zodat familierechter het kan lezen)
U verstuurd het AS met een Antwoord / Reponse kaart zo hebt u een bewijs van aangenomen (via de handtekening of via de niet afgehaalde teruggestuurde brief). Deze nooit openen maar gesloten overhandigen aan rechter
In de brief schrift u dat u deze ook via gewone post zal bezorgen ...In de gewone brief schrijft u dat u ook een AS hebt verstuurd. Stuur de gewone brief enkele dage, later op . U kan de gewone brief zelfde tekst ook naar uzelf versturen en gesloten laten voor de rechter.

Wat de inhoud van de brief betreft
U meldt dat de EOT (echtscheiding onderlinge toestemming) een overeenkomen van partijen inhoud.
Dat de echtscheidingsakte tussen partijen kracht van wet heeft en het niet navolgen eventueel burgerlijke en strafrechtelijke gevolgen kan hebben.
Dat wanneer ouders niet overeenkomen de EOT aangeeft hoe men moet handelen naar de letter. Het niet naleven 'kan' al een inbreuk van dit recht zijn.
Dat de EOT tussen de ouders is en dat een kind niet de go-between kan en mag zijn tussen de ouders.

(Hopelijk hebt u die uitspraken van hem over hoe alles moet geregeld worden via zoontje op een schriftelijke wijze of opgenomen gesprek).

Dat hij zich aan de opgegeven data / uren en plaatsen dient te houden en daar niet kan van afwijken.

U kan en dat mag u ook schrijven dat u wanneer hij zich niet aan de EOT houdt de nodige juridische stappen zal nemen.
Geef hem het voordeel om vb 14 dagen nog fout te reageren ..niet schrijven.
U kan voor het niet naleven van de EOT steeds de politie in kennis stellen door ofwel aangifte te doen wegens niet naleven van de voorwaarden (terugbrengen op de aangegeven uren) ofwel daarvoor een melding ( de niet strafbare feiten - het niet ophalen) te laten opstellen.
Geef hier ook een academische 15 ' en doe dan aangifte / melding.
Wanneer hijzelf niet niet op tijd komt ophalen ==>melding politie. U hoeft na die 15 min. niet thuis te blijven omdat hij iet is komen ophalen. Wel melding bij politie.

https://www.elfri.be/artikel/niet-afgev ... -de-andere
https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=54989
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... en#p745557

In de brieven schrijft u zeker dat hij gerust juridisch advies kan inwinnen en u dan antwoorden.
Wordt er alimentatie betaald voor het kind en wordt dat op tijd betaald ...dat is een ander misdrijf als dat niet gebeurd.

Op de familierechtbank is er ook een bemiddelingskamer.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”