vragen bij feitelijke scheiding

probleemke
Topic Starter

vragen bij feitelijke scheiding

#1 , 13 sep 2006 15:29

:(

bij een feitelijke scheiding zijn de ouders reeds enkele jaren uit elkaar - kind is gedomicilieerd bij mama die aldus normaliter het kindergeld ontvangt. Evenals onderhoudsgeld voor het kind - de papa betaalt maandelijks een bedrag . Gezien de grote afstand naar school verblijft het kind nu bij de papa .
Vraag is - wat met 't kindergeld
- wat met onderhoudsgeld

:?

andere kwestie - zelfde gezin (?) - loon van de papa wordt op zijn rekening gestort (idem voor de mama) ;
Vraag is : blijven deze gelden sowieso gemeenschappelijk ???
?n wat als de een of de andere ouder iets koopt , bvb de mama koopt een computer voor het kind. Van wie is de computer - de papa of de mama of van beiden ( waarvoor bij de echte echtscheiding een verrekening dient te gebeuren )

:P

dank voor je reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert

#2 , 13 sep 2006 19:14

1 Indien het kind full-time bij de vader verblijft, dan wordt het tijd om de domicilie aan te passen, het kindergeld aan de vader toe te wijzen, het fiscaal ten laste zijn van het kind bij de vader te plaatsen, en tenslotte zou de moeder een onderhoudstoelage moeten betalen.
Vermits dit in de "periode feitelijke scheiding" is er een rechtszaak nodig.

2. De gelden blijven apart, elk zijn rekening.
De computer is van het kind.

Maar : Vanaf het aanslagjaar 2005 kan, in geval van feitelijke scheiding van de echtgenoten, kan fiscaal niets meer worden ingevorderd op het inkomen van de andere echtgenoot of op de goederen die deze met dat inkomen heeft verworven.

probleemke
Topic Starter

#3 , 14 sep 2006 08:15

Robert
dank voor je antwoord.
uw "MAAR" .... is mij totaal onbekend. Kan je mij doorverwijzen naar een artikel waar ik hierover meer kan lezen . Dit lijkt mij een serieus punt waarmee zal moeten rekening gehouden worden in de toekomst. (Maw: mag ik het zo stellen - elk doet met zijn centen/ zijn inkomen wat hij/zij wil. ) . vb; als ??n van de ouders een auto koopt met geld uit zijn inkomen - dan wordt daar vanaf aj 2005- geen rekening meer mee gehouden dat er een verrekening moet gebeuren bij de echte echtscheiding ?

* mag ik efkes terugkomen op de aankoop v/d computer door de mama. De aankoopfaktuur staat op naam van de mama; is het dan niet logisch dat de computer eigenlijk haar computer is (en blijft) die het kind mag gebruiken ?? Hoe kan zij anders bewijzen dat zij de computer betaald heeft ?

Reclame

Lex

#4 , 14 sep 2006 08:33

In het 'Wetboek Inkomsten Belasting'(WIB92, kan U alle info vinden!
Ga daartoe naar www.fisconet.be (Directe belastingen-->Wetgeving)

Lex

#5 , 14 sep 2006 08:35

De aankoopfaktuur staat op naam van de mama; is het dan niet logisch dat de computer eigenlijk haar computer is (en blijft) die het kind mag gebruiken ?? Hoe kan zij anders bewijzen dat zij de computer betaald heeft ?
Een factuur is GEEN bewijs van BETALING!

probleemke
Topic Starter

#6 , 15 sep 2006 12:52

:lol:

Beste Lex ,

dank voor je antwoord. Omtrent "faktuur" waarvan sprake weet ik dat een faktuur geen bewijs van betaling is. Maar - ik meen te weten dat (een betaalde faktuur) een bewijs is van eigendom van de koper.

maw een faktuur opgesteld op naam x , betaald door x of y , is in mijn ogen een bewijs van eigendom van de goederen van x . Of ben ik verkeerd ?

:?:

Terug naar “Echtscheiding”