nietigverklaring huwelijk

patrice
Topic Starter

nietigverklaring huwelijk

#1 , 12 okt 2006 12:26

Ik ben gehuwd in Suriname, met een man met Surinaamse nationaliteit, ikzelf ben Belgische. Ik ben altijd in Belgie gevestigd geweest en hij in Suriname. Ik heb het huwelijk in Belgie laten inschrijven op de burgerlijke stand van mijn woonplaats. Ik heb toen een visum voor mijn man aangevraagd, visum voor gezinshereniging. Dat visum werd hem toegekend en hij zou zich bij mij komen vestigen. Hij is aangekomen in SChiphol en is in Nederland gebleven voor 3 weken, zonder mij te bezoeken en nadien weer naar Suriname vertrokken. Hij heeft zich in Belgie uiteraard niet aangemeld en ik hoor nadien van hem niets meer.
Kan ik op grond van deze feiten mijn huwelijk nietig laten verklaren hier in Belgie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 12 okt 2006 18:27

Om iets nietig te verklaren moet er een inbreuk zijn op de vormvoorwaarden of schending 'vrije wil' (bedrog, geweld, benadeling)

Het internationaal privaatrecht is vrij ruim naar huwelijksrecht toe, precies om zoveel mogelijk huwelijken geldig te maken.

concreet kunt u het Surinaamse echtscheidingsrecht inroepen. En wellicht ook het Belgische (gezien uw nationaliteit = aanknopingspunt Belgisch recht) waarbij vooral de mogelijkheid van scheiding op grond van feitelijke scheiding langer dan 2 jaar voor u interessant is.

Dit is niet echt notari?le materie - wellicht volgen nog andere antwoorden - zoniet raadpleeg een advocaat of (gratis) nabijgelegen justitiehuis. (bel voor lokatie uw lokale griffie van de rechtbank).

patrice
Topic Starter

#3 , 12 okt 2006 19:02

KAn ik mij niet beroepen op het feit van "bedrog" dan? Met een visum gezinshereniging voor BELGIE, er gebruik van maken om Nederland te bezoeken???
Normaal gezien zou je toch minstens de moeite doen om je in Belgie aan te melden.
Verder is het visum gezinshereniging ook bedoelt om je bij je familie of partner te voegen en toch niet om een toeristisch of vriendenbezoek aan Nederland te brengen, waar hij dan ook illegaal was gedurende 2 weken.
Is dit nog geen bewijs genoeg van bedrog dan??

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”