Indexaanpassing onderhoudsgeld

Madeleine
Topic Starter

Indexaanpassing onderhoudsgeld

#1 , 17 okt 2006 13:38

Een vraagje,

In de EOT akte (november 1994) staat dat het onderhoudsgeld moet worden ge?ndexeerd volgens de gezondheidsindex, en dan verder :

"Het basisindexcijfer is dat van de maand die de ondertekening van deze overeenkomst voorafgaat, dit is de maand oktober 1994, hetzij 158,6 punten (basis 1981). Verhoging of verlaging zal volgens een strikt evenredige regel worden toegepast jaarlijks in de maand januari volgens de schommelingen van het indexcijfer van de maand die daaraan voorafgaat, vergeleken met het basisindexcijfer en voor de eerste maal in 1996"

1. het cijfer 158,6 is het consumptieindexcijfer van de maand januari 1994
2. basisjaar 1981 slaat ook op de consumptieindex, want een basisjaar 1981 voor gezondheidsindex bestaat niet !

Omdat mijn ex nooit indexaanpassingen heeft gedaan, wil ik die nu tot 5 jaar ver terugvorderen. Ik heb dus een brief geschreven en daarin de berekening gemaakt met de cijfers die in akte EOT vermeld staan :

bedrag alimentatie vermenigdvuldigd met consumptieindexcijfer december , basisjaar 1981), gedeeld door : 158,6

dit voor de jaren 2001, '02, '03, '04, '05, '06 (totaal bedrag € 1425)

De advocaat van mijn ex heeft al gereageerd en betwist dit bedrag. Hij komt met een bedrag dat € 200 lager ligt en berekend is volgens de gezondheidsindex. Ho? hij die berekening heeft gemaakt, staat er niet bij.

Nu is er natuurlijk verwarring omdat in EOT het woord 'gezondheidsindex' wordt gebruikt, maar de cijfers waarmee de indexering moet worden berekend duidelijk consumptieindexcijfers zijn.

Welke berekening is dan de juiste ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2006 14:35

Om de index basis 81 om te zetten naar basis 88 moet je het indexcijfer van 81 vermenigvuldigen met 0,7392 zie: http://www.statbel.fgov.be/indicators/cpi_nl.asp

158,6 x 0,7392 = 117,237 of 117,24

Het gezondheidsindexcijfer van oktober 94 (maand voorafgaand aan afsluiten van de overeenkomst) basis 1988 is ... 117,24

Zou het dus niet de bedoeling zijn om het gezondheidsindexcijfer te nemen met als basisindexcijfer 117,24?

scorpioen

Madeleine
Topic Starter

#3 , 17 okt 2006 15:18

Zou het dus niet de bedoeling zijn om het gezondheidsindexcijfer te nemen met als basisindexcijfer 117,24?

scorpioen
Ik weet het niet, scorpioen. 't is in ieder geval heel verwarrend.
'k heb ondertussen eens de berekening gemaakt met de gezondheidsindexen en dan kom ik aan een bedrag van € 1217. Het zou dus inderdaad kunnen dat de advocaat van mijn ex die berekening heeft gemaakt.

Nog even ter info,
Ik heb mijn advocaat geraadpleegd ivm verhoging van het onderhoudsgeld, en de argumenten aangehaald die ik hier via jullie gekregen heb. Maar hij geeft mij weinig tot geen kans om het te halen. De vrederechter is blijkbaar gekend als iemand die dit zowiezo al uitsluit als er een clausule in de akte EOT staat dat onderhoudsgeld enkel kan gewijzigd worden bij 'nieuwe en onvoorzienbare omstandigheden die de toestand van de kinderen ingrijpend wijzigt'
Hogere studies en het opgroeien van kinderen hoort daar dus niet bij.

E?n lichtpuntje ! De studietoelagen voor volgend schooljaar worden gewijzigd en daardoor zou zowel de oudste zoon als de jongste in aanmerking komen voor een toelage. De overheid zal dan bijdragen in de passende opleiding van de kinderen en de vader kan vrolijk verder met zijn luxueuze levensstijl. Hij voelt alleszins niet aan zijn bankrekening dat hij twee grote kinderen heeft en als top of the bill, heeft hij vlak voor de oudste meerderjarig werd en hij nog volmacht op de spaarrekening had, de rekening leeggehaald, w?g spaarcentjes van verjaardagen, nieuwjaar, communie, etc... Hij heeft het geld op "een speciale rekening" gezet..vertelde hij onze oudste zoon. Op wiens naam, bij welke bank en hoeveel juist ? Geen idee.

Hij is bereid om €900 achterstallige index terug te betalen...in maandelijkse stortingen van €100.

Iets waar ik uiteraard niet mee akkoord ga.

Ik heb mijn kinderen verteld dat ze goed moeten onthouden hoe hij hen nu behandelt...en als de dag ooit komt dat hij oud en hulpbehoevend zou worden...dat ze hem dan met gelijke munt terugbetalen. Dat hij dan ook maar bij vadertje staat gaat aankloppen voor hulp.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”