Een vraagje,
In de EOT akte (november 1994) staat dat het onderhoudsgeld moet worden ge?ndexeerd volgens de gezondheidsindex, en dan verder :
"Het basisindexcijfer is dat van de maand die de ondertekening van deze overeenkomst voorafgaat, dit is de maand oktober 1994, hetzij 158,6 punten (basis 1981). Verhoging of verlaging zal volgens een strikt evenredige regel worden toegepast jaarlijks in de maand januari volgens de schommelingen van het indexcijfer van de maand die daaraan voorafgaat, vergeleken met het basisindexcijfer en voor de eerste maal in 1996"
1. het cijfer 158,6 is het consumptieindexcijfer van de maand januari 1994
2. basisjaar 1981 slaat ook op de consumptieindex, want een basisjaar 1981 voor gezondheidsindex bestaat niet !
Omdat mijn ex nooit indexaanpassingen heeft gedaan, wil ik die nu tot 5 jaar ver terugvorderen. Ik heb dus een brief geschreven en daarin de berekening gemaakt met de cijfers die in akte EOT vermeld staan :
bedrag alimentatie vermenigdvuldigd met consumptieindexcijfer december , basisjaar 1981), gedeeld door : 158,6
dit voor de jaren 2001, '02, '03, '04, '05, '06 (totaal bedrag € 1425)
De advocaat van mijn ex heeft al gereageerd en betwist dit bedrag. Hij komt met een bedrag dat € 200 lager ligt en berekend is volgens de gezondheidsindex. Ho? hij die berekening heeft gemaakt, staat er niet bij.
Nu is er natuurlijk verwarring omdat in EOT het woord 'gezondheidsindex' wordt gebruikt, maar de cijfers waarmee de indexering moet worden berekend duidelijk consumptieindexcijfers zijn.
Welke berekening is dan de juiste ?