Eot van 1996,is deze nu verjaard?

Moraelin

Re: Eot van 1996,is deze nu verjaard?

#16 , 18 jan 2012 15:25

Ik hoop het ook voor u want dat is maar rechtvaardig. Zoals ik zei, door het sturen van de GD in 1999 hebt u in ieder geval al meer om op te staan alhoewel ik idd denk dat dit in principe om de 5j dient te gebeuren om dit in leven te houden alhoewel de 15jaar in het oorspronkelijke vonnis waarsch. ook voldoende zijn. Een goeie advocaat is idd wat u nu nodig heeft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josi
Topic Starter

#17 , 24 jan 2012 11:29

Brief gekregen van de rechtbank van eerste aanleg,tegenpartij heeft procedure opgestart voor de beslagrechter.
Natuurlijk moet ik nu weer provisie storten,mijn advocaat zegt dat tegenpartij deze moet terug betalen.Zit wel met een bang hartje want indien mijn zaak in mijn nadeel zou uitgesproken worden(mijn advocaat zegt dat dit onmogelijk is) zou in nooit de door zijn advocaat gemaakte kosten kunnen terugbetalen.Ik heb alleen een invaliditeitsuitkering!

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 jan 2012 12:13

mijn advocaat zegt dat dit onmogelijk is
Vraag hem toch maar eens waarom de vijfjarige verjaringstermijn niet van toepassing zou zijn.

Reclame

scorpioen

#19 , 24 jan 2012 12:18

zou in nooit de door zijn advocaat gemaakte kosten kunnen terugbetalen.Ik heb alleen een invaliditeitsuitkering!
De verliezende partij kan veroordeeld worden tot betaling van een tussenkomst in de kosten van de advocaat van de andere partij. Dit gebeurt door de betaling van de rechtsplegingsvergoeding. Dit is een forfaitair bedrag. Voor de tarieven zie K.B. 26/10/2007.
Belangrijk voor u is dat er een basisbedrag is, maar de rechter kan ook beslissen dat maar het minimumbedrag van toepassing is. Dit kan bijvoorbeeld omwille van moeilijke financiële toestand. U moet het ook zelf vragen. Bezorg bewijs van uw invaliditeitsuitkering aan uw advocaat.

josi
Topic Starter

#20 , 24 jan 2012 13:15

Er zijn voordien al vormingen van terugvordering geweest tijdens de volledige periode voor de verjaring.
Aanmaningen,herinneringsbrieven of afbetalingsplannen zorgen ervoor dat er geen verjaring kan plaatsvinden.
EOT van 1996 is ook een contractuele afspraak met afgesproken bedragen gedurende afgesproken periode,kapitaalschuld.Voor de nieuwe wet van 10 juni 1998 was de termijn van verjaring 30 jaar.Wat het overgangsrecht betreft,bepaalt art 10 vd wet 10 juni dat de nieuwe verjaringstermijn slechts begint te lopen vanaf de inwerkingstreding vd nieuwe wet(27 juli 1998),zonder dat de totale duur meer dan 30 jaar mag bedragen.
Aangezien er overgegaan is tot gedwongen uitvoering van een persoonlijke schuldvordering,betekening bevel20/11/1998 en uitvoerend beslag op 15/06/1999 dit is voor het verstrijken van de 10 jarige verjaringstermijn is de schuldvordering nog niet verjaard.
Nadien,2005 ook aanmaningen gestuurd door advocaat.
Volgens mijn huidige advocaat volstaat dit alles om verjaring onmogelijk te maken.
Laatst gewijzigd door josi op 24 jan 2012 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen

#21 , 24 jan 2012 13:58

Aanmaningen (tenzij een bevel tot betalen van een gerechtsdeurwaarder), herinneringsbrieven stuiten de verjaring niet.
Een aanmaning van uw advocaat in 2005 helpt u niet verder voor wat de verjaring betreft.
Een afbetalingsplan wel. Maar van wanneer is dat? Wanneer moest er betaald worden?

josi
Topic Starter

#22 , 24 jan 2012 14:23

Heb zojuist mijn bovenstaande topic bewerkt met hetgeen mijn advocaat me heeft gezegd.
Afbetalingsplan begon te lopen van januari 1996 tot december 2005.Het gaat over een zeer hoog bedrag.

scorpioen

#23 , 24 jan 2012 14:52

De vijfjarige verjaringstermijn is voor onderhoudsgelden. Ik begrijp nu dat het blijkbaar niet gaat om maandelijks te vervallen onderhoudsgelden, maar om één som, waarvan het kapitaal in de akte EOT vermeld staat.

Dan is de verjaringstermijn tien jaar.

Ik vermoed dat einde 2011 opnieuw een deurwaardersexploot betekend werd. De aflossingen die meer dan 10 jaar voor dit exploot dienden te gebeuren zouden kunnen verjaard zijn.

josi
Topic Starter

#24 , 24 jan 2012 17:00

Ben op internet gaan zoeken naar dezelfde zaken en heb dit gevonden,zou dus kunnen dat het niet verjaard is als ik dit artikel goed begrepen heb: Plaats van uitspraak: Gent
Datum van de uitspraak:
din, 17/03/2009
Publicatie
tijdschrift:
Rechtskundig Weekblad
Uitgever:
Intersentia
Jaargang:
2009-2010
Pagina:
1527
In bibliotheek?:
Dit item is beschikbaar in de bibliotheek van advocatenkantoor Elfri De Neve

Wat betreft de verjaring van de schuldvordering en de actualiteit van de titel

3.2. De kern van het dispuut tussen partijen betreft de vraag of de schuldvordering van appellante nog niet verjaard is en of appellante nog gerechtigd is over te gaan tot de gedwongen tenuitvoerlegging door betekening van een bevel voorafgaand aan roerend en onroerend beslag op 18 en 27 september 2007 krachtens twee notariële akten, die reeds dateren van 6 augustus 1980 en 18 november 1981, en welke tot stand kwamen voorafgaand aan de echtscheiding door onderlinge toestemming tussen appellante en eerste geïntimeerde.

Door de gedwongen uitvoering beoogt appellante betaling te verkrijgen van een bedrag van 14.829,05 euro, waaronder een hoofdsom van 14.576,14 euro, samengesteld als volgt: «7.000 fr. per maand gedurende 7 jaar = 7.000 x 84 maanden = 588.000 fr. of 14.576,14 euro».

De gedwongen uitvoering is gebaseerd op een clausule in de notariële akte, waarin onder meer aan appellante werd «toebedeeld» om haar gerechtigheden te voldoen: «een bedrag van zevenduizend frank (7.000 fr.) dat haar gestort zal worden door de heer J.C. binnen de eerste vijf dagen van elke maand te rekenen vanaf de maand augustus 1980 en dit gedurende zeven jaar, dit wil zeggen tot de maand juli 1987».

Het staat vast dat appellante tijdens de betrokken zeven jaar van augustus 1980 tot juli 1987 en ook in de twintig daaropvolgende jaren nooit op betaling heeft aangedrongen. Voorts blijkt ook dat eerste geïntimeerde na de uitspraak van het echtscheidingsvonnis is uitgeweken naar de U.S.A. (Californië), waardoor een gedwongen executie op verzoek van appellante ernstig werd bemoeilijkt.

De omstandigheid dat eerste geïntimeerde zich steeds heeft gekweten van zijn onderhoudsverplichtingen ten aanzien van zijn kinderen en met hen goede contacten is blijven onderhouden, doet geen afbreuk aan de vraag die thans ter discussie staat.

3.3. De vraag of de schuldvordering van appellante al dan niet verjaard is, hangt meer bepaald af van de beoordeling van de aard van haar schuldvordering. Indien deze schuldvordering moet worden beschouwd als een periodieke schuldvordering in de zin van art. 2277 B.W. geldt een verkorte vijfjarige verjaringstermijn en is verjaring ingetreden, bij gebrek aan schorsing of stuiting van de verjaringstermijn, waardoor de uitvoerbare titel zijn actualiteit heeft verloren en de gedwongen uitvoering onrechtmatig is.

De kortere verjaringstermijn van art. 2277 B.W. wordt verantwoord door de bijzondere aard van de schuldvorderingen die zij beoogt: het gaat erom, wanneer de schuld betrekking heeft op de uitkeringen van inkomsten die «bij het jaar of bij kortere termijnen» betaalbaar zijn, ofwel de kredietnemers te beschermen en de schuldeisers tot zorgvuldigheid aan te zetten, ofwel te vermijden dat het totaalbedrag van de periodieke schuldvorderingen voortdurend aangroeit. De kortere verjaring maakt het ook mogelijk de schuldenaars te beschermen tegen de opeenstapeling van periodieke schulden (zie: Grondwettelijk Hof 17 januari 2007, arrest nr. 13/2007, R.W. 2007-08, 1711, noot C. Lebon).

De wetgever bedoelde met deze bepaling alle periodiek weerkerende schulden die van dezelfde aard zijn als die opgesomd in dit artikel en die het karakter hebben van inkomstenschulden, in tegenstelling tot kapitaalschulden (zie: Cass. 6 februari 1998, Arr. Cass. 1998, nr. 75). Ten aanzien van dit doel vertoont bijvoorbeeld de schuld met betrekking tot de levering van mobiele telefonie volgens het Grondwettelijk Hof gelijkenissen met de schulden bedoeld in art. 2277 B.W. (arrest nr. 13/2007, 17 januari 2007, hierboven vermeld).

De vijfjarige verjaringstermijn van artikel 2277 B.W. is van toepassing op alle periodieke prestaties die bij het jaar of op kortere periodieke termijnen betaalbaar worden gesteld.

Periodieke schulden waarop de korte verjaring van art. 2277 B.W. van toepassing is, zijn die welke elementen bevatten die kunnen worden gelijkgesteld met de schulden van termijnen en van renten, huren en interesten van geleende sommen. Zij vertonen het kenmerk dat zij na verloop van tijd toenemen en de schuldenaar kunnen ruïneren. Zij onderscheiden zich van de kapitaalschulden, waarvan het bedrag reeds bij het begin duidelijk is vastgesteld, ook wanneer deze in periodieke schijven betaalbaar zouden zijn, en waarvan het totaalbedrag niet verandert naarmate de tijd verstrijkt (zie: R. Dekkers en E. Dirix, Handboek Burgerlijk Recht, II, Antwerpen, Intersentia, 2005, p. 568, nr. 1353).

Art. 2277 B.W. is bijgevolg niet van toepassing op kapitaalschulden, ook niet wanneer deze betaalbaar zijn gesteld bij het jaar of bij kortere termijnen.

3.5. De feitenrechter beoordeelt op onaantastbare wijze of periodiek weerkerende schulden al dan niet het karakter van een inkomen hebben.

In tegenstelling tot de eerste rechter, is dit hof van oordeel dat de schuldvordering van appellante het karakter heeft van een vast bepaalde kapitaalschuld van 14.576,14 euro, betaalbaar in periodieke schijven van 173,52 euro over een periode van zeven jaar, waarvan het totaalbedrag niet toeneemt naarmate de tijd verstrijkt. Het gaat niet om een schuld die door het verstrijken van de tijd ongemerkt zou aangroeien tot een grote kapitaalschuld.

Zoals blijkt uit de formulering in de notariële akte, werd aan appellante, naast de helft van de meubels en twee obligaties, ook een bedrag toebedeeld van 14.576,14 euro terug te betalen over een periode van zeven jaar eindigend in juli 1987, door 84 maandelijkse stortingen van 173,52 euro.

De omstandigheid dat het totaalbedrag van 14.576,14 euro niet expliciet in de akte wordt vermeld, belet niet dat door de duidelijk omschreven verplichting van eerste geïntimeerde om gedurende een vaste periode van zeven jaar iedere maand 173,52 euro te betalen, een kapitaalschuld aan eerste geïntimeerde werd opgelegd ten belope van 14.576,14 euro, betaalbaar in maandelijkse schijven.

Eerste geïntimeerde heeft zich bij de ondertekening van de akte met kennis van zaken verbonden tot de betaling van deze vaste en onveranderlijke kapitaalschuld.

Dat het bedrag blijkens de bewoordingen van de akte verdeeld werd over 84 maandbedragen van 173,52 euro gedurende zeven jaar, doet niets af aan het karakter van de kapitaalschuld. Deze betaling heeft niets te maken met enige alimentatieverplichting, omdat appellante en eerste geïntimeerde in de notariële akte wederzijds afstand deden van hun onderhoudsvorderingen.

3.6. De verkorte verjaringstermijn van art. 2277 B.W. kon geen toepassing vinden op de schuldvordering van appellante, maar wel de algemene regels inzake verjaring.

Vóór de wet van 10 juni 1998 was de gemeenrechtelijke verjaringstermijn de dertigjarige termijn. Thans verjaren alle persoonlijke rechtsvorderingen alsook de actio judicati door verloop van tien jaar (art. 2262bis, § 1, B.W.). Wat het overgangsrecht betreft, bepaalt art. 10 van de wet van 10 juni 1998 dat de nieuwe verjaringstermijn slechts begint te lopen vanaf de inwerkingtreding van de nieuwe wet (d.i. op 27 juli 1998), zonder dat de totale duur meer dan dertig jaar mag bedragen.

Aangezien appellante is overgegaan tot gedwongen uitvoering van een persoonlijke schuldvordering op 18 september en 27 september 2007, d.i. vóór het verstrijken van de tienjarige verjaringstermijn, die is ingegaan op 27 juli 1998, was haar schuldvordering nog niet verjaard op het tijdstip van de gedwongen uitvoering. Zij beschikte nog steeds over een uitvoerbare titel, die nog niet was tenietgegaan door betaling en evenmin was verjaard, zodat haar gedwongen uitvoering rechtmatig was.

scorpioen

#25 , 24 jan 2012 18:25

Ik begrijp niet goed wat u met dit arrest wil zeggen. Wat is de relevantie ervan voor uw zaak?

josi
Topic Starter

#26 , 25 jan 2012 09:52

Sorry indien ik verkeerd ben maar dacht dat dit ook over verjaring van een kapitaalsaflossing ging waar de uitspraak dan bevestigde dat de zaak niet verjaard was.
Ben ook geen rechtsgeleerde,probeer alleen me te informeren over de mogelijke afloop van mijn procedure.
Ik ben jullie hier op het forum heel dankbaar voor jullie antwoorden!

josi
Topic Starter

#27 , 12 jul 2012 08:23

Heb zojuist uitspraak gekregen van rechtbank en alles is verjaard,nog erger ik moet hem 2000 euro betalen wegens tergend en roekeloos gedrag en al de gerechtskosten!!Hoe is dit in godsnaam mogelijk.De verjaring van de bedoelde schuldvordering is ingetreden op 15 juni 2009!Ik heb hier nochtans brieven liggen van mijn vorige advocaat(pro-deo) waarin duidelijk staat dat mijn zaak ging behandeld worden op de zitting van 6 januari 2005.Blijkbaar heeft hij dit toen niet gedaan!
Hoe ben ik zo dom kunnen zijn om te denken dat hij me het aan hem gegeven geld ooit zou terug betalen.Zie zelf niet hoe ik al deze kosten nu ga kunnen betalen.Mijn geloof in rechtspraak is er niet meer!!!Heb een invaliditeitssuitkering en geen eigendom behalve mijn inboedel.
Hij heeft het altijd tegengehouden op alle manieren en nu is het verjaard daar mijn eerste bevel tot betalen dateerd van 20 november 1998 en een vergeefs proces-verbaal van uitvoerend beslag op roerend goed van 15 juni 1999.
Begrijp er niks meer van!

Moraelin

#28 , 20 jul 2012 14:03

Neem de uitspraak met je advocaat door en beslis wat je zal doen. In jou geval zou ik beroep aantekenen indien alles is zoals je hebt vermeld en met deze uitspraak kan je zeker niet slechter uitkomen. Vooral dat tergend en roekeloos gedrag versta ik niet, sinds wanneer is eisen waar je recht op hebt en niet gekregen tergend en roekeloos ? Uw advocaat heeft de eis toch in stappen gesteld ? Bv. in eerste instantie alles wat zeker nog niet verjaard is, in tweede instantie ook het stuk wat ter discussie van verjaring staat.

josi
Topic Starter

#29 , 20 jul 2012 15:32

Had op het advocatenkantoor gevraagd om me te bellen toen ik de betekening kreeg maar heeft dit tot op heden niet gedaan en toen ik deze voormiddag zelf belde was hij er niet,moet volgende week terug proberen.Kan een verzoekschrift voor het bekomen van kosteloze rechtsbijstand dat ingediend is bij de rechtbank van eerste aanleg en goedgekeurd is (heb dat in 2004 gedaan) ook zorgen voor stuiting van verjaring?In de EOT stond een clausule dat indien ik zou hertrouwen,zwanger worden of samenwonen hij niet meer zou moeten terugbetalen.Ik ben op 1 december 2000 hertrouwd met mijn terminaal zieke vriend,die de dag nadien overleden is.Ik kon zijn laatste wens niet weigeren .Dus de beslagrechter oordeelde dat de verschuldigde bedragen verjaard zijn tot aan mijn 2de huwelijk en dat door mijn hertrouwen de rest van het bedrag niet meer verschuldigd is..Mijn advocaat had ter zitting gepleit dat het niet meer verschuldigd zijn van afbetalingen bij een nieuw huwelijk een onrechtmatig karakter vertoont maar volgens scorpioen van dit forum heeft hij dit niet juridisch onderbouwd en ook niet in zijn conclusies ontwikkeld.De beslagrechter zag dus niet in waarom dit een onrechtmatig zou zijn.Ik had een copie van het vonnis opgestuurd naar scorpioen en deze was zo vriendelijk me meer uitleg te geven want ik begrijp er niet veel van.Hetgeen ik ook raar vind is dat het voor de rechtbank in Gent is afgehandeld,zijn adres stond daar ineens,maar ik weet dat hij nog steeds op zijn vorig adres woont.

scorpioen

#30 , 20 jul 2012 17:27

Vooral dat tergend en roekeloos gedrag versta ik niet, sinds wanneer is eisen waar je recht op hebt en niet gekregen tergend en roekeloos ?
Het vonnis veroordeelt niet tot betaling van een schadevergoeding voor tergend en roekeloos geding.

Terug naar “Echtscheiding”