Kan een ex nog een deel verkoop woning opeisen

j.demoor

Re: Kan een ex nog een deel verkoop woning opeisen

#16 , 04 mei 2012 08:34

“Art.1.Alle akten onder de levenden, om niet of onder bezwarende titel, tot overdracht of aanwijzing van onroerende zakelijke rechten...worden , de dag van ontvangst geheel overgeschreven in een daartoe bestemd register, op het kantoor van bewaring der hypotheken van het arrondissement waar de goederen zijn gelegen. Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen derden die zonder bedrog gecontracteerd hebben. Deze bepaling is ook van toepassing op de in kracht van gewijsde gegane vonnissen die gelden als overeenkomst of als titel voor de overdracht van die rechten, alsook op de akten van afstand van die rechten...”(16 DECEMBER 1851. - HYPOTHEEKWET).

‘Ik heb destijds mijn vrouw haar deel uitbetaald van de woning’

Ik leid hieruit af dat u hiervan een akte bezit die overgeschreven is in het daartoe bestemd register, op het kantoor van bewaring der hypotheken. Indien dit niet meer het geval is vraag dan een kopie van die akte aan het hypotheekkantoor. Daaruit moet blijken dat u ENIG eigenaar bent van uw woning zodat uw gewezen echtgenote hierop geen aanspraken meer kan laten gelden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DominicG
Topic Starter

#17 , 04 mei 2012 14:08

Het bedrag van uitbetaling met vermelding van de cheque nummers zijn opgenomen in de scheidingakte. En mijn hypotheek is destijds ook (notarieel) gewijzigd, dus moet inderdaad ingeschreven zijn bij de hypotheek bewaarder.

eylis

#18 , 04 mei 2012 14:13

trouwens, ik vraag me toch af: hoe zou je ex-vrouw te weten kunnen komen aan welke prijs je JOUW huis verkocht hebt?
Dat is toch vertrouwelijke informatie tussen de notarissen en de betrokken (ver)kopers?
Zelfs al leest ze de prijs die op de verkoopspubliciteit geafficheerd staat, dan weet ze toch niet aan welke prijs het goed effectief verkocht wordt?
Of wordt dat openbaar gemaakt?
Vind ik een tamelijk eng idee....

Reclame

Moraelin

#19 , 15 mei 2012 12:51

Rond het huis is de zaak afgelopen. Er was een overeenkomst over uitkoopbedrag, akte staat op uw naam, ze heeft daar geen enkel verhaal. Over die andere zaken: ik zou me er niet teveel druk over maken. Het is soms zielig dat mensen zaken niet kunnen lossen en dan maar vanalles uitvinden om die andere persoon er ook terug in te trekken. Laat u niet doen, zeg duidelijk dat hetgeen zij beweert na navraag niet klopt en dat u ook niet van plan bent daarop in te gaan en sluit dan de communicatie af.

Terug naar “Echtscheiding”