Hoe bewijzen dat je kind werkt en niet meer naar unief

Fore

Re: Hoe bewijzen dat je kind werkt en niet meer naar unief

#16 , 22 mei 2012 19:55

als je niet komt opdagen op een examen, zonder geldige reden, kan je zelfs van de opleiding gegooid worden. Verder kan je ook vakken hebben met permanente evaluatie (ik denk bv aan praktijkvakken zoals labo's), bij afwezigheden dienen deze ook gewettigd te worden.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 23 mei 2012 09:16

om terug te keren naar de uitleg van Werner:
(ik heb het me nog eens laten uitleggen door een unifstudent:
Als je een richting aanvat en dat jaar géén examens doet (omdat je géén itneresse meer hebt in de richting bijvoorbeeld en er over denkt om het volgende jaar iets totaal anders te studeren) worden er omdat je dus geen examens doet gigantisch veel studiepunten uit je creditrugzakje gehaald.
Daarom is het belangrijk dat je - als je overweegt om het volgende jaar iets totaal anders te doen- toch je jaar netjes af te werken, lessen bij te wonen en examens af te leggen.
dit om de eenvoudige reden dat een student die zijn studiejaar niet echt benut (om resultaten te behalen) en het einde van het jaar niksend afwacht, eigenlijk de plaats inneemt van een mogelijke student die WEL, zou willen studeren.

WP002

#18 , 23 mei 2012 14:25

dit om de eenvoudige reden dat een student die zijn studiejaar niet echt benut (om resultaten te behalen) en het einde van het jaar niksend afwacht, eigenlijk de plaats inneemt van een mogelijke student die WEL, zou willen studeren.
Dat laatste is niet helemaal waar, want voor de meeste richtingen is er geen numerus clausus (behalve een paar, kinesitherapie bijv.). Het is niet omdat student Jan zijn examen niet komt afleggen dat dit de kansen van student Piet op de één of andere manier zou hypothekeren (alleen krijgt de prof het danig op zijn zenuwen van studenten als Jan voor wie er tijd wordt uitgetrokken in het examenrooster en die uiteindelijk zijn kat stuurt). Buiten het feit dat Jans studiepunten in zijn rugzakje inderdaad smelten als sneeuw voor de zon, zal de prof ook niet geneigd zijn om bij afwezigheid nog trachten een klein tekort recht te trekken. Als student Piet regelmatig in de les te zien is, alleen ergens tussen zijn cijfers een 9/20 haalt, zou het kunnen dat *op het einde van de opleiding* die vlek door de vingers wordt gezien. Daar zijn wel enkele voorwaarden aan gekoppeld: het aantal studiepunten dat Piet mist, mag niet meer dan 10% van de opleiding bedragen, dus 18 sp voor een bachelor en 12 sp voor een master, en over cijfers onder een 8 wordt er meestal niet gedelibereerd. Wel is het dan zo dat de vakken waarvoor Piet gebuisd was, niet op zijn getuigschrift komen. Let wel, dat is de situatie nu. We evolueren meer en meer naar een zuiver creditsysteem, t.t.z. waarin ook 8/20 en 9/20 niet langer gedelibereerd worden.

Reclame

WP002

#19 , 23 mei 2012 14:26

Verder kan je ook vakken hebben met permanente evaluatie (ik denk bv aan praktijkvakken zoals labo's), bij afwezigheden dienen deze ook gewettigd te worden.
Dat hangt van vak tot vak af, en dat moet normaal gezien bij het begin van een opleiding in de studiegids beschreven staan. Voor sommige vakken, zoals seminaries, zijn zelfs hoorcolleges verplicht, daar worden aanwezigheidslijsten van bijgehouden. De vraagsteller doet er daarom goed aan om even de studiegids van de student in kwestie te doorpluizen.

eylis

#20 , 23 mei 2012 15:08

@werner: wat ik bedoelde met "de plaats innemen van een andere mogelijke student": het gaat hier inderdeed niet om een specifieke regel (numerus clausus etcetera) maar om de principiele instelling: beeld je een jaar in met 200 studenten waarvan er maar effectief 50 opdagen vanaf maart. De onderwijsinstelling moet zich jaarlijks wel organiseren (qua middelen, lokalen en docenten) om aan die zogezegde 200 studenten les te geven. Het creditrugzakje vergroot bij afhakende studenten iets meer de drempel om zomaar weg te blijven zodat het ingeschreven aantal ook effectief het jaarprogramma afwerkt.

Fabi
Topic Starter

#21 , 23 mei 2012 17:16

Hallo, dank voor de uitvoerige berichtjes! Ik snap het ook wat beter nu! De opleiding is bussinessmanagement en entrepreneurschap. Redelijk zware kost denk ik! Voor volgend jaar zal 't waarschijnlijk richting tolk gaan (is van horen zeggen...)
De antwoorden naar de vader toe blijven tot nu toe uit, geen reactie, maar 't kan nog komen hé!

Bedankt!

Fore

#22 , 23 mei 2012 18:29

Verder kan je ook vakken hebben met permanente evaluatie (ik denk bv aan praktijkvakken zoals labo's), bij afwezigheden dienen deze ook gewettigd te worden.
Dat hangt van vak tot vak af, en dat moet normaal gezien bij het begin van een opleiding in de studiegids beschreven staan. Voor sommige vakken, zoals seminaries, zijn zelfs hoorcolleges verplicht, daar worden aanwezigheidslijsten van bijgehouden. De vraagsteller doet er daarom goed aan om even de studiegids van de student in kwestie te doorpluizen.
Bij ons zijn het ECTS fiches

Heb ik eigenlijk nog nooit verplichte hoorzittingen gehad, nooit in de professionele, als nu in de academische (departement IWT)
enkel labo's zijn verplicht en de uitzonderlijke lezingen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

WP002

#23 , 24 mei 2012 15:08

beeld je een jaar in met 200 studenten waarvan er maar effectief 50 opdagen vanaf maart. De onderwijsinstelling moet zich jaarlijks wel organiseren (qua middelen, lokalen en docenten) om aan die zogezegde 200 studenten les te geven.
Ik ben zelf maar al te bekend met het probleem... :D

Fabi
Topic Starter

#24 , 31 mei 2012 14:09

Het antwoord van de moeders advocaat was er gisteren, er staat vermeld,dochter studeert nog, attest van unief bijgevoegd, wil geen contact meer met vader en ze werkt niet, ook niet als student!!!
Ik ben zelf gaan kijken vorige week, zelfs de buren hebben haar zien werken, tja, hopelijk kan de advocaat iets opvragen bij de dimona! Terug afwachten!

eylis

#25 , 31 mei 2012 16:44

Er is ook nog een wettekst ivm de eerbied en respect dat elk kind tov zijn/haar ouders verplicht is. Ook mag een ouder die onderhoudsplichtig is tov zijn (meerderjarig) kind redelijkerwijs vragen (en zelfs eisen) op de hoogte gehouden te worden door dat kind over de voortgang der studietresultaten. Dat wil dus zeggen dat het kind niet zomaar géén contact meer wil met de "sponsorende" ouder.De vader mag verwachten dat er bijvoorbeeld per trimester een gesprek is tussen vader en dochter, er dokumenten worden voorgelegd waaruit de stand van zaken bklijkt;
dus de advocaat probeert er zich vanaf te maken met een attestje van de unif;
Wel de vader kan rustig inzage eisen in de studieresultaten als ze persé vragen dat hij verder de studies betaalt....

Fabi
Topic Starter

#26 , 09 jun 2012 11:31

Via deurwaarder kan men nagaan of ze idd ergens is ingeschreven, de advocaat zelf heeft hier geen bevoegdheid! Dus via deze weg zal hij het zeker weten. Een eerste jaar slabakken op unief mag , maar volgend jaar opnieuw blijk van niet willen/geen capabel student zijn zal de vader niet meer moeten betalen, en ze is verplicht haar cijfers door te geven, we zien wel.....Studentenjob mag, vader moet blijven betalen.

octopus

#27 , 19 jun 2012 07:53

eylis, "Wel de vader kan rustig inzage eisen in de studieresultaten als ze persé vragen dat hij verder de studies betaalt....
"; mijn kind studeert dokter, en wil (mag van andere ouder!)met mij geen contact meer.
Ik betaal onderhoudsgeld alhoewel ik denk dat hij intussen stage loopt en een loon heeft.
Bij navraag op de unief zegt men mij telkens dat ik omwille van de privacy van het kind geen info kan bekomen (hij is meer dan 18 j), tenzij na goedkeuring van dat kind.
Zo eenvoudig lijkt het dus niet te zijn. Zelfs via mijn advocaat lukt het me niet om info te krijgen, noch van de moeder, noch van de unief, en mijn kind kan niet verplicht worden ze info te verstrekken.

duma

#28 , 20 jun 2012 13:48

Ze mogen u inderdaad geen informatie geven zodra het kind ouder is dan 18. Dit is trouwens ook niet langer aan de moeder. Het KIND heeft de plicht om zijn ouders geïnformeerd te houden zolang ze voor hem of haar betalen.

=> Laat aan het kind weten (best schriftelijk en best aangetekend) dat u inzage wenst in de schoolresultaten. Ook: Laat uw advocaat daarover een brief sturen met daarin duidelijk vermeld dat u indien nodig verdere stappen zult ondernemen. In het aanzicht van een rechtszaak (en de kosten die dat met zich mee zal brengen), zijn mensen soms wel geneigd mee te werken.
=> Als het kind dit weigert, stap naar de rechtbank om via deze weg de informatie te bekomen.
=> Indien het kind dan nog weigert, vraag voor stopzetting alimentatie

Kinderen kunnen niet langs de ene kant profiteren van een ouder, maar langs de andere kant deze ouder compleet negeren. Zie eylis hierboven.

Terug naar “Echtscheiding”