Ja maar alles hangt af van wat er gescheiden is. Is de woning uw eigendom of een onverdeeldheid met uw echtgenote? In elk geval geniet de gezinswoning speciale bescherming, ongeacht het HVS.
We huren, we hebben geen 1 van de 2 een eigendom. Wel is het zo dat ze het ons huidig appartement slechts alleen kan betalen als ze terug voltijds aan het werk gaat, waarna 2/3 van haar loon zou gaan naar de huur.
Wat met al uw andere goederen? Ik ben zelf gehuwd onder scheiding van goederen en mijn echtgenote en ik hebben elk eigen eigendommen maar onvermijdelijk eindig je toch met een heleboel zaken die in onverdeeldheid zijn, het is niet makkelijk om elke factuur, kassabon, eigendomsbewijs, betaling...bij te houden.
Van de "grote" elektronica (tv, PC's, ...) heb ik facturen, op 1 videorecorder na is alles gekocht op mijn naam.
De meubels, het gros komt van de kringloop, van al wat nieuw gekocht is (de grote dingen toch) bestaan facturen. Tenzij ze de mappen waar al die dingen inzitten weggooit... Een aantal van die zaken staan op haar naam, een aantal andere op die van mij.
De auto staat op mijn naam (zowel factuur als de DIV. inschrijving), hij is ook gekocht op mijn BTWnr.. De betaling ligt ingewikkelder. Eind 2013 had ik een vrij zwaar auto-ongeluk, ik kwam er gelukkig met een gekneusd ego van af, maar de auto was verloren. Onze huidige auto is gekocht met het geld dat we van de verzekering hebben gekregen voor onze oude wagen. Hoewel alles van de auto op mijn naam staat, staat de verzekering op mijn echtgenote haar naam (ik heb mijn rijbewijs iets meer dan 4 jaar). De betaling is als gevolg hiervan gebeurd met een bankcheque die op haar naam stond.
De huisraad is van haar, das eenvoudig.
De huisdieren staan op haar naam, maar ik vermoed dat ze minstens 1 bij mij zou laten.
Het enige waar discussie over kan bestaan is de inhoud van de bibliotheek, videotheek en de kleerkasten.
Ik ben niet geneigd om te vechten over boeken, dvd's, kleren of de huisdieren.
Zeker niet de huisdieren, of die nu bij mij of bij haar zijn.... ze zullen in beide gevallen goed verzorgd worden, als verantwoordelijk eigenaar is dat voor mij de belangrijkste factor.
En dat staat los van wat de rechter kan beslissen over eventuele alimentatie.
Bestaan hier geen richtlijnen voor? Welk zijn de factoren die in mijn geval kunnen meespelen?
Anderen hebben het al gezegd en het zijn mijn zaken niet en ik vel geen oordeel over u maar in uw plaats....zou ik de minnares dumpen, eventueel met een deal zodat ze erna niet de 'nucleaire' optie kiest. Indien u toch besloten mocht hebben om te scheiden: waarom niet volledig schoon schip maken? Het hierboven aangehaalde spreekwoord over gras dat groener lijkt aan de andere kant van de heuvel is m.i. correct. Uw soort situatie = in de grote meerderheid van de gevallen eindigt het in grote miserie. U kan denken dat u de statistieken kan verslaan maar Vegas ligt vol daklozen die dat ook dachten.
Ik heb geen illusies of plannen over het verslaan van de statistieken. Zuiver mathematisch gesproken lijkt uw oplossing momenteel zelfs geen mogelijkheid, tenzij ik ze niet op zijn minst gedeeltelijk een vaste plek geef in mijn leven gaat ze zo goed als zeker voor de 'nucleaire' optie kiezen.
Hoe vreemd het ook kan klinken, ze neemt het mij kwalijk dat ze al meer dan 4 jaar 2de viool moet spelen en een kind heeft moeten afstaan hierdoor. Geen 1 van de 2 waren ooit mijn bedoeling, ik zie ze gewoon zo graag dat ik altijd gevochten heb voor haar liefde te behouden.
En laat het nu juist dat zijn dat ze mij kwalijk neemt nu...