Achterstallig onderhoudsgeld

Kelly T
Topic Starter

Achterstallig onderhoudsgeld

#1 , 07 jun 2008 14:40

Hallo,

mijn naam is Kelly en ik zit met een vraag. Hopelijk kan ik op dit forum mijn antwoord vinden.
Mijn ouders zijn al 9 jaar gescheiden en er was beslist dat er co-ouderschap ging zijn voor mij en mijn zus. Ik was op dat moment 9 jaar (ben geboren in 1990) en mijn zus was er 3 (zij is geboren in 1996).
Vanaf 2000 heeft mijn vader echter geen onderhoudsgeld meer betaald, nog voor mij, nog voor mijn zus.
Kort daarna heb ik ook besloten om voltijds bij mijn moeder te wonen. Vanaf 2004 heb ik ook geen enkel contact meer met mijn biologische vader.
Ik ben van plan om vanaf het moment dat ik 18 wordt (binnen 2 maand) om mijn vader aan te klagen en al het achterstallige onderhoudsgeld terug te vorderen.
Nu is mijn vraag of ik wel een kans maak dat al dat geld terug krijg.
Kan het niet zijn dat de rechter beslist dat de feiten verjaard zijn en dat mijn moeder of ikzelf dat al veel langer moest gedaan hebben?
Ook zou ik willen weten om hoeveel geld het hier ongeveer gaat.
Ik weet dat er dertijd beslist is om 175 euro te betalen per maand voor mij en mijn zus samen. Maar ik weet ook wel dat dit bedrag om de zoveel jaar aangepast wordt aan onze leeftijd.
Mijn vragen zijn dus:
- maak ik een kans dat ik al het achterstallig onderhoudsgeld terug krijg?
- om hoeveel geld zou het hier ongeveer gaan?
Hopelijk kan er iemand mij helpen.
PS ik ben ook van plan om binnekort naar een advocaat te gaan om nog meer uitleg.
Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
citroentje

#2 , 08 jun 2008 04:45

Ik vrees voor u dat u geen recht heb op die allimentatie.Als je dat geld wil moet u moeder de nodige stappen doen om het te krijgen of loonbeslag te laten doen.Pas op als je naar een deurwaarder gaat moet je die wel voorbetalen.
De aanpassing gebeurt niet via leeftijd maar via de index.
Je zou moeten kijken in de scheidingsakte op hoeveel dat de index staat en dan kan je het berekenen.
Als ik zo eens kik zou u pa nu zo ongeveer een 210 euro moeten betalen dit jaar.
Maar u maak geen kans om dit bedrag te eisen aan u pa en zelf klacht indienen is nuteloos al ben je dan meerderjarig.
Dat is een zaak dat tussen u moeder en u vader gaat.Als u moeder er niets wil aan doen is dat haar goed recht.En eindelijk mag je tros zijn op je moeder dat ze al die jaren u beiden heeft kunnen grootbrengen.

Rebel-with-a-cause

#3 , 09 jun 2008 23:21

Alimentatie is een vergoeding van de ene ouder aan de andere ouder (ten behoeve van het kind!). Ze wordt door de rechtbank toegekend aan de ouder die in hoofdzaak de kosten voor het levensonderhoud draagt, en opgelegd aan de ouder die dit in mindere mate doet.

Wanneer een kind - ook een meerderjarige - alleen woont, kan de alimentatie aan het kind zelf worden toegekend. In dat geval kan het kind, zolang het voldoet aan de voorwaarden om alimentatie te krijgen (geen eigen inkomen genieten en doorgaans niet ouder zijn dan 26 jaar), deze zelf uitbetaald krijgen.

Daardoor zal jij weinig kans maken op dit toegekend te krijgen. Jouw moeder kan wel een aanvraag indienen om de achterstallige alimentatie te krijgen.

Reclame

witchqueen

#4 , 10 jun 2008 22:45

Vergeet niet dat je een kei niet kan stropen.
Mijn ex heeft in 13j niet meer omgekeken naar onze zoon en er nooit voor betaald ook. Hij heeft geen vaste verblijfplaats en geen officieel werk.
Wat kun je dan beginnen :( ?

Terug naar “Echtscheiding”