uit elkaar en aankoop wagen

anne27
Topic Starter

uit elkaar en aankoop wagen

#1 , 26 jul 2009 21:58

Beste,

Mijn man en ik leven sinds een maadn gescheiden. We zijn zonder huwelijkscontract getrouwd.
We hadden naast een gezamenlijke spaarrekening ook elk een individuele spaarrekening (die we al hadden van voor ons huwelijk).

Nu heb ik voor mijn job een wagen en pc nodig. Ik heb deze gekocht met het geld dat ik had op mijn persoonlijke spaarrekening.

Heeft mijn man recht op deze wagen en pc? Of kan ik hem iets laten tekenen dat hij hierop geen aanspraak kan maken tijdens de scheiding?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mr

#2 , 27 jul 2009 09:10

ben je gehuwd met scheiding van goederen dan behoren deze goederen jou toe als jij ze met je persoonlijke gelden hebt gekocht

ben je gehuwd onder wettelijk stelsel dan zijn deze goederen gemeenschappelijk bezit tenzij de facturen op jouw naam staan

wanton

#3 , 27 jul 2009 17:11

tenzij de facturen op jouw naam staan
De wagen is van U persoonlijk , als je duidelijk kan bewijzen dat je deze goederen betaald hebt met eigen gelden van voor jullie huwelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 28 jul 2009 11:14

In het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract geldt : “Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :...2.de vruchten,inkomsten,interesten van eigen goederen.”(Burgerlijk Wetboek).

Het saldo van uw ‘persoonlijke spaarrekening’ is geen eigen vermogen om de enkele reden dat die rekening op uw naam staat. Dat geldt dus ook voor wat u ermee kocht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”