Mijn broer en ik hebben jaren geleden een huis gekocht, met beding van aanwas zodat de langstlevende erft.
Zeven jaar geleden ben ik getrouwd onder het wettelijk stelsel en zijn mijn vrouw en stiefzoon bij ons (ik en mijn broer) ingetrokken.
Mijn partner had een woning dewelke ze na de trouw verkocht heeft.
Na de afbetaling van haar hypotheek en een persoonlijke lening hield ze hierdoor een bedrag van ongeveer 80 000 euro over, dewelke op een gemeenschappelijke rekening gestort is.
Samen is er daarna beslist om een deel te verbouwen en de tuin te laten aanleggen, waarvoor ongeveer 50 000 euro van haar winst is gebruikt. Niets hiervan staat op papier en alle facturen van de werken staan op mijn naam.
Vorige maand heeft mijn vrouw besloten een time-out nodig te hebben en sindsdien huurt ze een huis waar zowel zij als haar zoon hun domicilie hebben.
Mocht het nu op een scheiding uitdraaien, kan mijn vrouw dan afdwingen dat ik die 50 000 euro die ze in de verbouwing gestoken heeft direct te betalen?
Wens het beste voor haar, maar een bijkomende lening is voor ons onhaalbaar en als ik goed gelezen heb kan ik hiervoor geen wederopname gebruiken.
Is het mogelijk dat ik dit bedrag terugbetaal in termijnen?