De Vlaamse Belastingen maken een fout...

VerpleegkundigeSTVV
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

De Vlaamse Belastingen maken een fout...

#1 , 26 feb 2025 21:00

Inleiding:

Ik ben een grote 8 jaar geleden gescheiden met EOT en met een soort van co-ouderschap. In 2020 ben terug gelukkig getrouwd.
Uit mijn vorig huwelijk zijn er 2 kinderen uit voort gekomen. In het begin verbleven de kinderen bij mij volgens het EOT.
Ondertussen zijn zij groot genoeg en zijn zij vanuit hun vraag langer bij mij mogen verblijven. Een volwaardig co-ouderschap, zijnde officieus.

Ondanks het feit dat de officiële scheiding als jaren achter de rug is, is het nog steeds Koude Oorlog tussen mijn ex-vrouw en mijzelf. Ikzelf heb al geprobeerd dit op een fatsoenlijke manier uit te praten, maar mijn ex-vrouw blijft een wrok hebben. Voorbeelden hiervan zijn legio: ik moet van de logopediste van mijn zoontje vernemen dat hij volgende maand een afspraak heeft bij collega van haar, een oud collega-verpleegkundige van mij vertelde me onlangs dat mijn dochter volgende week een afspraak heeft bij de orthodontie waar zij werkt, ... Ik word steeds door mijn ex-vrouw op alle mogelijke manieren buitenspel gezet. En de kinderen dienen als wapens, een idee waar ikzelf van walg.

Mijn vraag:

Ik heb bij de Vlaamse Belastingen een vermindering aangevraagd voor het kadastraal inkomen. Ik heb hiervoor mijn EOT moeten uploaden. Nadat de Vlaamse Belastingen dit bekeken hebben, kwamen zij tot een besluit dat in het EOT staat de kinderen 35% bij mij zijn, en 65% bij mijn ex-vrouw. Hierop is dan een korting op het kadastraal inkomen berekend. En dit ook voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2023. Ik heb hiervan een officieel document ontvangen dat mijn bezwaar ontvankelijk is verklaard.

Nu heb ik vandaag in mijn brievenbus 3 enveloppen gehad waarop staat dat er een onmiddellijke inning dient te gebeuren van de 3 eerder ontvangen bedragen. Geen enkele woord van uitleg hierover, gewoon koud en onbeschoft. Na een telefonisch gesprek met de Vlaamse Belastingdienst, blijkt dat zij een fout hebben gemaakt. Ik heb dit telefoongesprek ook opgenomen.
Uit dit telefoongesprek blijkt ook dat mijn ex-vrouw op de hoogte is gebracht van mijn aangevraagde korting op mijn kadastraal inkomen. Iets wat ik niet goed begrijp waarom de Vlaamse Belastingdienst dit doet. Is dit geen schending van mijn GDPR?

Volgens de Vlaamse Belastingdienst zou ik een document moeten opmaken waarop staat dat mijn ex-vrouw en ik bevestigen dat de kinderen 50% bij elk verblijven. Iets wat mijn ex-vrouw mij nooit zal gunnen.

Iemand die mij kan helpen aub? Kan ik deze inning aanvechten omdat ik niet de fout gemaakt heb?

Sorry voor mijn last, en iedereen nog een fijne dag toegewenst.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 26 feb 2025 21:16

Dit wordt sowieso aan beide partijen gecommuniceerd, omdat 1 partij meer en de andere minder gaat moeten betalen.

Inhoudelijk zie ik de fout niet meteen, er is een EOT dat over een 65/35 verdeling spreekt. Als dit naar 50/50 moet worden gewijzigd, gaan alle partijen daar uiteraard mee moeten instemmen. Of heb ik uw bezwaar verkeerd begrepen?

VerpleegkundigeSTVV
Topic Starter

#3 , 27 feb 2025 06:52

U heeft mijn bezwaar niet goed begrepen denk ik.
Ik verwijs hiervoor naar het onderwerp. De Vlaamse Belastingdienst maakt een geldelijke fout en deze wordt op mij verhaald om dit terug recht te zetten.
Gegeven is gegeven, en ik vind niet dat ik verplicht kan worden om een ander zijn fout recht te zetten.
In mijn beroep dien ik ook zelf mijn eigen fouten recht te zetten, en ik zou dit van andere mensen ook verwachten. Tot mijn spijt zet ik maandelijks s veel fouten recht van huisartsen, ziekenhuizen, apothekers, etc.

Reclame

VerpleegkundigeSTVV
Topic Starter

#4 , 27 feb 2025 09:14

Eerst geld teruggeven om het vervolgens via de post op een dreigende en boertige manier terug te vragen, is maar de gewone gang van zaken dan? Ik heb wel eBox, Doccle, ... Maar dat telt niet. Een simpel en beleefd telefoontje is ook niet aan de orde dan? Beleefdheid en respect is niet belangrijk, enkel wat er op al die schermpjes te zien is. Als dat de samenleving is tegenwoordig...

Als men in de supermarkt bij het afrekenen u teveel cash geld teruggeeft, dan belt de supermarkt u toch ook niet thuis op met de vraag het teveel terug te geven? Als een minister geld verduistert van de samenleving, dan wordt dit ook niet terug gevraagd.

LeenW

#5 , 27 feb 2025 09:24

Een brief is in veel gevallen nog steeds de wettelijke procedure, dus dat lijkt mij geen argument.

De supermarkt kan dat geld in principe terugvorderen, ook al wordt dit in de praktijk vaak niet gedaan omwille van klantenbinding. Zie https://www.elfri.be/artikel/onverschuldigde-betaling

VerpleegkundigeSTVV
Topic Starter

#6 , 27 feb 2025 13:31

Dus volgens de wet ben je wél gescheiden, maar eigenlijk niet. De vrouw mag haar man met alles buitenspel zetten, de man moet overal maar achteraan lopen als een schoothondje, maar als de man een aanvraag doet over zijn kadastraal inkomen; dan moet de ex-vrouw hier ook van af weten.
Wat een klasse qua gelijkheid tussen man en vrouw.

EscalatorCrow

#7 , 27 feb 2025 15:47

Een proportionele verdeling over co-ouders door de Vlaamse Belastingdienst kan pas vanaf aanslagjaar 2023 en alleen als de co-ouders beiden in het Vlaams Gewest wonen. Bron: https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... e-kinderen

Voor de aanslagjaren 2021 en 2022 bent u inderdaad foutief geïnformeerd geweest, waardoor een terugvordering gerechtvaardigd is. Voor het aanslagjaar 2023 en de daaropvolgende jaren zou u, op basis van het voorgelegde EOT, daadwerkelijk in aanmerking kunnen komen voor een proportionele vermindering 65/35.

Vermoedelijk is uw ex-partner hier nu over geïnformeerd geweest, aangezien zij mogelijk tot op heden de volledige vermindering heeft toegeëigend. Vanaf aanslagjaar 2023 is dit voor haar niet langer mogelijk als gevolg van uw verzoek tot een proportionele verdeling van de vermindering. Indien u voor de aanslagjaren 2021 en 2022 alsnog een vermindering wenst op basis van een 50/50-verdeling en niet volgens het voorgelegde EOT, is hiervoor inderdaad de goedkeuring van uw ex-partner vereist.

Het lijkt niet meer dan logisch dat een kind van gescheiden ouders niet tot een grotere vermindering kan leiden dan een kind van ouders die niet gescheiden zijn.

LeenW

#8 , 27 feb 2025 15:51

Dit heeft ook niets te maken met man/vrouw. Voor twee gescheiden vrouwen was het ook onmogelijk geweest om samen boven de 100% uit te komen.

Zoals overal geldt het principe "wie eist, moest bewijzen". U wil afwijken van de vastgelegde EOT 65/35? Dan is het aan u om aan te tonen dat beide ouders akkoord zijn met deze afwijking.

VerpleegkundigeSTVV
Topic Starter

#9 , 02 mar 2025 13:41

Beste LeenW,

Tot mijn spijt bemerk ik weinig empathie in uw antwoorden. Mijn vraag gaat niet over 65/35. Mijn vraag gaat over het feit dat de Vlaamse Belastingen zomaar als een ongelikte boer het geld kunnen terugeisen, en dit op een onbeschofte manier. Het zijn de Vlaamse Belastingen die een fout hebben gemaakt, maar ik moet als onwetende dit maar uitzweten.

Als ik terugtrek van de belastingen elk jaar, heb ik dan ook het recht dit op een onbeschofte manier sneller terug te eisen dan wanneer men verkiest terug te betalen?

Dus nogmaals: als men geen respect of beleefdheid kan opbrengen in een samenleving, en enkel het belachelijke computerschermpje telt. Dan hoeft dit niet meer voor mij.

LeenW

#10 , 02 mar 2025 13:51

Nogmaals, een brief sturen is niet onbeschoft, maar wettelijk correct.

Uw belastingaangifte staat los van de Vlaamse Overheid, dat is een federale materie. Maar voor de volledigheid: met uw belastingaangifte heeft men tijd tot 30/06 AJ+1 om terug te betalen, daarvoor kan u niets eisen.

mava105

#11 , 02 mar 2025 18:18

En iets dat je onwettelijk hebt verkregen, moet teruggegeven worden

Terug naar “Echtscheiding”