is dit ook overspel?

KENNES
Topic Starter

is dit ook overspel?

#1 , 13 nov 2009 11:37

Ik ben nu pas teweten gekomen dat mijn man tijdens ons huwelijk elke maand voor zeer veel geld belde en sms'te naar zo een soort sexlijnen en sexdates.Ik heb nu pas de facturen ontvangen van mobistar waar alle gegevens netjes op vermeld staan,kwa datum,gebelde telefoon of bericht .We zijn momenteel feitelijk gescheiden.
Kan ik deze gegevens eventueel gebruiken om een grove fout aan te kaarten als het tot echtscheiding komt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Peterken

#2 , 13 nov 2009 14:17

Beetje vergaand vindt ik, vermits hij virtueel bezig was denk ik niet dat je kan spreken van overspel. Maar ja, tegenwoordig met ons rechtsysteem weet je nooit.

hendrik1

#3 , 13 nov 2009 16:02

Hoi
overspel in het algemeen wordt niet meer als grove fout aanzien, men gaat er van uit dat er al een duurzame ontwrichting van het huwelijk zal geweest zijn die geleid heeft tot dit overspel.
mvg

Reclame

Wi

#4 , 13 nov 2009 16:51

Hi,

Als het zeer hoge kosten betreft kan je die documenten bijhouden en proberen ze terug te vorderen van je man op het ogenblik van de scheiding.

Let wel dat met het nieuwe systeem er geen "grove fouten" moeten zijn om te scheiden. Het feit dat je 6 of 12 maanden elks op een ander adres woont is voldoende om te scheiden.

Met de rest word normaal gezien geen rekening meer gehouden.

Als het natuurlijk heel grote bedragen zijn, kan je aan je advocaat vragen van die op te nemen in zijn besluiten om terugvordering.

roharro

#5 , 13 nov 2009 17:02

Onwaarschijnlijk dat deze gegevens enige invloed zullen hebben. Het zijn tenslotte consumptieuitgaven. Misschien zelfs betaald met eigen inkomsten...

j.demoor

#6 , 15 nov 2009 11:19

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.”(B.W.).

‘De getrouwheid blijft voor ieder echtgenoot verplicht zolang het huwelijk duurt;dus ook zolang de verbreking van het huwelijk niet is bewerkt‘(Cass. 4 januari 1960,R.W. 1960-61, 689;Pas. 1960,I,494).

Het niet-nakomen van die getrouwheidsplicht KAN een zware fout zijn in de zin van art.301 B.W.

‘Man en vrouw hebben,tijdens het huwelijk,de verplichting zich van iedere geslachtelijke omgang met een ander dan de medeëchtgenoot te onthouden:geslachtverkeer met derden(a fortiori prostitutie,partnerruil e.d. die ontuchtige handelingen zijn-zie Cass.,2 oktober 1973,R.W.1973-1974,1050) is hun niet geoorloofd. Ook het aan derden voorbehouden van andere lichamelijke liefdesblijken,in omstandigheden die door het lichtzinnig of gewaagd gedrag opspraak zouden kunnen verwekken,kan niet geduld worden’(vgl. Kluyskens,VII,nr.387)’,(DELVA,W.,Personen- en Familierecht,Gent Story 1978, 2A,103).

Of ‘belde en sms'te naar zo een soort sexlijnen en sexdates‘ de getrouwheidsplicht schendt zal uiteindelijk de rechter moeten uitmaken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 nov 2009 13:25

Of dit al of niet overspel is, is voor een echtscheidingsprocedure die ingesteld wordt na 1 september 2007.

De fout is enkel van belang voor het onderhoudsgeld. Men kan deze feiten beschouwen als een zware fout die de voortzetting van de samenleving onmogelijk heeft gemaakt, waardoor degene die de fout beging geen aanspraak kan maken op onderhoudsgeld.

Of je dit dan al dan niet beschouwt als overspel is van geen belang.

Het feit dat je dit nu pas te weten komt, terwijl je blijkbaar al feitelijk gescheiden bent, doet wel de vraag rijzen of deze feiten de voortzetting van de samenleving onmogelijk hebben gemaakt.

scorpioen

lydi

#8 , 08 dec 2009 20:25

Het systeem van overspel en de politie aan uw bed om 5 uur ´s morgens dat wordt niet meer toegepast en nu moet ge geen reden meer opgeven om te scheiden. Het probleem bij een echtscheiding is altijd over hetzelfde: geld!
En tussen echtgenoten bestaat geen diefstal , dus??? de man kan telefoneren naar wie hij wil.

roharro

#9 , 08 dec 2009 20:31

Het systeem van overspel en de politie aan uw bed om 5 uur ´s morgens dat wordt niet meer toegepast en nu moet ge geen reden meer opgeven om te scheiden. Het probleem bij een echtscheiding is altijd over hetzelfde: geld!
En tussen echtgenoten bestaat geen diefstal , dus??? de man kan telefoneren naar wie hij wil.
Ik ken geen wet die dit voorrecht voorbehoudt voor mannen alleen...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Echtscheiding”