mijn echtgenoot en ik zijn gehuwd zonder huwelijkscontract en wonen in een appartement dat mijn eigendom is. Voor de aankoop ervan heb ik een lening afgesloten vóór we gehuwd zijn, deze lening staat dus enkel op mijn naam, en heb ik steeds alleen afgelost, ook na ons huwelijk.
Financiële afspraken zijn niet veranderd sinds we gehuwd zijn, we hebben steeds onze eigen (spaar)rekeningen gehad, en een gezamelijke rekening waar we maandelijks een bedrag naar overschrijven voor de kosten. Ik ben steeds spaarzaam geweest, en naast mijn lening, heb ik altijd geprobeerd zoveel mogelijk nog opzij te zetten, terwijl mijn echtgenoot 'zijn' geld langs ramen en deuren buiten gooide...
Ik realiseer me dat al 'mijn' spaargeld, dat ik sinds ons huwelijk gespaard heb, gezamelijk is en dat hij bij echtscheiding recht heeft op de helft hiervan.
Kan ik met mijn spaarcenten die ik gespaard heb sinds ons huwelijk, een deel van mijn lening aflossen zonder dat ik hiervoor een vergoeding aan hem moet betalen, maw hoe zit het met het afgeloste deel van mijn lening, kan hij hier ook nog de helft aanspraak op maken?
En kan ik op één of andere manier ervoor zorgen dat hij geen aanspraak kan maken op het geld dat ik gespaard heb tijdens ons huwelijk?
bedankt voor de hulp!