Wijziging omgangsregeling sleept aan

April
Topic Starter

Wijziging omgangsregeling sleept aan

#1 , 08 sep 2010 15:42

Beste,
Mijn vriend is twee jaar geleden gescheiden met onderlinge toestemming. Hij is toen, overmand door verdriet, heel snel akkoord gegaan met een door haar advocaat opgesteld EOT (hij had geen advocaat...). Niet alleen betaalt hij vrij veel alimentatie, hij ziet zijn kindjes maar eens om de twee weken gedurende het weekend en van alle schoolvakanties heeft hij ze enkel twee weekjes tijdens de zomer. Zijn ex heeft er gedurende die twee jaar alles aan gedaan om een normale relatie tussen de kinderen en hun papa te bemoeilijken. Heel snel na de scheiding kwam een nieuwe vriend aanzetten die met papa diende aangesproken te worden, elk excuus was goed om te beknibbelen op de tijd tussen mijn vriend en zijn kindjes, mijn vriend werd niet op de hoogte gehouden na een hospitalisatie en nog heel veel meer.... Brave mens als hij is heeft mijn vriend veel geslikt in "het belang van de kinderen", zo stelde zij het ten minste voor. Toen begin dit jaar een dagvaarding van haar in de bus viel om meer geld en nog minder tijd met papa te eisen was voor hem de maat vol. Nu hebben we heel bewust co-ouderschap gevraagd, mijn vriend wou dit trouwens al voor de dagvaarding in de bus viel. Ik heb twee vragen voor u: ik begrijp dat zij met het EOT samen een contract afgesloten hebben maar zijn er geen redenen om dit toch te doorbreken? Los van het feit dan mijn vriend veel meer tijd met zijn kindjes wil doorbrengen denken we ook dat het in het belang is van de kindjes dat ze een goede band met hun papa behouden en dat de mama moet gestopt worden in haar poging om het verleden (= de papa van haar kinderen) uit te wissen. Zijn er voorbeelden van succes bekend? Tweede vraag: onze advocaat heeft na de bovengenoemde dagvaarding uitstel gevraagd om zich te kunnen voorbereiden. Kort daarna kwam de zaak weer voor waarop haar advocaat uitstel vroeg om zich voor te bereiden op onze tegeneis. De rechtzaak werd daarop voor 5 maanden uitgesteld. Ondanks al deze maanden heeft haar advocaat pas de avond voor de rechtzaak zijn besluiten ingediend waarop onze advocaat niets anders kon doen dan de zaak nog maar eens uitstellen, kwestie van zich ter dege voor te bereiden.... Kan dit zomaar? Ik bedoel, ik denk dat het duidelijk is dat haar advocaat heeft gewacht met zijn besluiten om onze advocaat tot uitstel te dwingen. Hoe lang kan zoiets nu aanslepen?
Hartelijk dank alvast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ovan

#2 , 09 sep 2010 00:18

"Je lijdt door de tijd"
Bij mij duurt het al MEER dan 5 jaar! Men wacht zo lang tot het kalf verdronken is. Zelfs dan, als oudervervreemding is vastgesteld, laat men het kind liever verder psychologisch mishandelen door de moeder dan het toe te vertrouwen aan het gezin van de papa. Justitie moet mij vandaag nog overtuigen dat de jeugdrechtbanken in het belang van de kinderen oordelen en werken. Momenteel nog één kans voordat ik naar Straatsburg ga.
Hoe oud zijn de kindjes? Zorg er voor dat je advocaat duidelijk maakt dat TIJD die verloren gaat, de schadelijkste factor is in dergelijke situaties, waar één ouder slechte intenties heeft om geen co-ouderschap te willen. Snel naar die co-ouderschap. De kinderen willen niet kiezen. En men mag in eerste instantie niet het signaal naar de kinderen geven dat mama en papa niet gelijk zouden zijn. Er zijn genoeg voorbeelden, genoeg studies.... waar het daardoor misgelopen is. Pas vanuit een gelijk verdeeld co-ouderschap kan men een degelijk sociaal onderzoek doen indien nodig. 't is niet zo dat het zowiezo zal mislopen als jullie geen co-ouderschap realiseren. Alles hang af van de intenties van de moeder maar ook van de caracters en de leeftijd van de kindjes.
Naast het juridische is er vooral het menselijk aspect. Het kind heeft één hartje maar twee huizen: http://www.hetbesteuitelkaar.be/boek/ee ... n_lees.php hier vind je veel info en advies over de situatie waar je in terecht gekomen bent. Succes, moed en vooral..koester elk moment samen met de kindjes.
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

eylis

#3 , 09 sep 2010 09:43

@april,
je vriend heeft sowieso wettelijk al co-ouderschap over zijn kinderen. Dat had zijn advocaat hem kunnen uitleggen.
Voor zover ik kan lezen, zondigt mevrouw bovendien nogal vaak tegen de basisregels van dan co-ouderschap.
En als z'n advocaat z'n werk goed deed, formuleerde hij al die "truken van de foor" van zijn ex in zijn argumentatie om te illustreren dat zij geen correct co-ouderschap toepast. Waardoor dat elke soort verblijfsregeling, verblijfsco-ouderschap (50/50) of wat dan ook sowieso fors gehinderd zal worden.
Er zou in de eisen geformuleerd moeten worden dat de voorwaarden voor goed co-ouderschap gerespecteerd moeten worden. En dat er geen objectieve redenen zijn om 50/50 verblijfsco-ouderschap te weigeren.

Reclame

April
Topic Starter

#4 , 09 sep 2010 10:55

Hoe oud zijn de kindjes?
Dag Ovan, het doet me pijn te lezen wat je overkomt. De kindjes van mijn vriend zijn 6 en 7. Ik heb zelf twee kindjes uit een vorig huwelijk maar ik zal nooit nooit nooit ontkennen wie hun papa is. Ondanks een heel pijnlijke scheiding hebben we een manier gevonden waarop onze kindjes zowel papa als mama op weekdagen zien. We gaan onze advocaat er zeker nog eens op wijzen dat we geen tijd te verliezen hebben. Jij ook veel moed hé, ik heb gezien hoe mijn vriend (veel te vaak in stilte) verdriet heeft om het grote gemis.

April
Topic Starter

#5 , 09 sep 2010 11:02

En dat er geen objectieve redenen zijn om 50/50 verblijfsco-ouderschap te weigeren.
Hier knelt het schoentje... wat onze advocaat zegt, en wat ik hier en daar al menen te lezen heb, is dat zo een EOT maar heel moeilijk open te breken is, los van alle objectieve redenen, en dat de criteria voor openbreken vrij strikt vastgesteld zijn. Wat ik nog nergens heb kunnen lezen zijn voorbeelden van mensen in dezelfde situatie die succesvol een weekendregeling binnen een EOT hebben kunnen ombuigen tot een de 50/50 regeling. Bedankt voor je berichtje hé!

j.demoor

#6 , 10 sep 2010 10:49

“Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2°(=gezag) en het 3°(onderhoudsbijdrage) van het voorgaande lid na de echtscheiding(door onderlinge toestemming) worden herzien door de bevoegde rechter.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Die bevoegde rechter is in uw geval de jeugdrechter van de plaats waar de kinderen wonen.

“Art.747...Afhankelijk van de datum van de pleitzitting...bepaalt de rechter het aantal conclusies en de uiterste datum waarop de conclusies ter griffie moeten worden neergelegd en toegezonden aan de andere partij...Wanneer de zaak naar de rol is verwezen, of werd verdaagd naar een latere datum, kan iedere partij, door middel van een gewoon schriftelijk verzoek neergelegd ter of gezonden aan de griffie, om de instaatstelling van de zaak verzoeken, overeenkomstig het eerste tot het vierde lid...Onverminderd...worden de conclusies die na het verstrijken van de termijnen ter griffie worden neergelegd of aan de tegenpartij gezonden, ambtshalve uit de debatten geweerd...”(Ger.W.).

Bij mijn weten passen vooral de jeugdrechtbanken voornoemde bepaling zeer ‘elastisch’ toe en de Hoge Raad voor de Justitie staat erbij en kijkt ernaar,op grond van de “Art.151.§1.De rechters zijn onafhankelijk in de uitoefening van hun RECHTSPREKENDE bevoegdheden’(Grondwet 17 februari 1994),even ‘elastisch’ uitgelegd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ovan

#7 , 10 sep 2010 12:16

Bij mijn weten passen vooral de jeugdrechtbanken voornoemde bepaling zeer ‘elastisch’ toe en de Hoge Raad voor de Justitie staat erbij en kijkt ernaar,op grond van de “Art.151.§1.De rechters zijn onafhankelijk in de uitoefening van hun RECHTSPREKENDE bevoegdheden’(Grondwet 17 februari 1994),even ‘elastisch’ uitgelegd.

Ik heb dat al aangekaart bij de Hoge Raad... met 10-tallen feiten, argumenten voorvallen...etc... finaal antwoord... "we hebben de rechter in kwestie daar over geïnterpelleerd en die kan zich niks herinneren"...case closed." Hoge Raad...individueel kan je NIKS beginnen.
Ik denk dat het nog averechts werkt en ik heb al dik spijt dat ik daar ooit moeite heb in gestoken.
Zolang men de essentie en prioriteiten niet kan ordenen zal het nooit lukken.
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

lucgescheiden

#8 , 20 sep 2010 16:44

(door onderlinge toestemming)

Welke ouder gaat zijn toestemming verlenen tot een herziening van een voor hem/haar gunstige regeling?
Nochthans zou een EOT net hèt instrument moeten vormen om de belangen van de kinderen te dienen.

"we hebben de rechter in kwestie daar over geïnterpelleerd en die kan zich niks herinneren"...case closed."

Blijkbaar moet het als onmogelijk worden beschouwd; om rechters te overtuigen van fouten gemaakt door detoch collega's.
De rechtvaardigheid, die zou moeten uitstralen van onze rechtspraak, wordt daarmede ferm ondergraven,
dat kan men er en der lezen op dit forum...

Zoals de fortuinlijke advocaat van mijn ex het zo mooi formuleerde: een echtscheidingeis moet, van bij aanvang, een degelijke basis kennen...
Ook al moest deze rekel daarvoor gaan fantaseren, liegen en bedriegen... wat een rechtbank beslist, daar wordt niet meer op terug gekomen, hoop en al afgezwakt.
Handige documenten voor Personenrecht

ingeh

#9 , 06 okt 2010 20:10

Hou moed bij ons duurt het nu al 7 jaar en hebben net vernomen dat het weer zal uitgesteld worden?
Zolang een van beide partijen met nieuwe argumenten komt aandraven heb je prijs?
Als je ex dan tegendraads en (excuseer de woordenschat) een bitch van een wijf is, dat wel altijd iets nieuws vind heb je pech

Het enigste dat ik hier kan op zeggen is niet opgeven, hou moed??

lucgescheiden

#10 , 06 okt 2010 23:57

Inge,
Je berichtje zet niet dadelijk veel moed bij mensen die 'nog maar' drie jaren worden gegijzeld door een scheidingseis.
In vele gevallen zal een verlenging met vier jaren deze gijzeling alleen maar verergeren, het ergste hierbij is dat:
je al die tijd, in 'samenwerking' met de rechtbanken, onthouden wordt van een verdere samenleving met je bloedeigen kinderen.
Wanneer dit op basis is van de oneerlijkheid van een ex of, erger nog, door de oneerlijkheid van de advokaat van je ex,
dan is dit in al deze gevallen een grove belediging vanwege het rechtssysteem aan het individu van de niet-eiser, het ophemeling van juristen die een ouder-kind-relatie verwoesten uit persoonlijk gewin en eigenbelang.
Dat noch rechters, noch het parket, noch onze wetten-makers dit zelf niet willen inzien maakt het des te erger.
Dit grenst aan pure waanzin in mijn ogen... niets waar je je moed bij volhoud.
Toch bedankt voor je reactie.

ovan

#11 , 07 okt 2010 09:02

........en we laten het maar allemaal gebeuren?
Het is schrijnend te moeten lezen , 3 jaar, 7 jaar, 5 jaar, 2 jaar ,...over dingen die eigenlijk in enkele weken moeten en kunnen geregeld worden.....
Heel gezond voor de kinderen, heel goed voor de opvoeding en uiteindelijk heel goed voor de maatschappij.... :roll:
Men leert de mensen niet meer met elkaar te praten, men leert om juist niet te communiceren en de slechtste dingen in de tegenpartij te zoeken..die dan eigenlijk de andere ouder is van je kind (!!!), omdat je dan kan "winnen" en zo zelf "beter" voor je kind kan zorgen... en tussen al die situaties en zaken waar gezond verstand van in het begin al veel zou oplossen, zitten de echte probleemgevallen waar ECHT slechte mensen de hele zaak willen verzieken...maar die ziet men niet meer en laat men alles ook aanslepen...met alle gevolgen vandien.......
Schandalig...en WIE is daar de oorzaak van....de ouders? , de kinderen?.....

ovan

#12 , 07 okt 2010 11:24

... De kindjes van mijn vriend zijn 6 en 7...... ik heb gezien hoe mijn vriend (veel te vaak in stilte) verdriet heeft om het grote gemis.....
iedereen zal het begrijpen die in of met die situatie geconfronteerd wordt.
@april: het sleept aan en mogelijks zal de zaak nog heel lang kunnen aanslepen. Jij vormt een belangrijke schakel om mee alles recht te houden. Zonder mijn echtgenote zou ik er nu al totaal onderdoor zitten. Maak tijd om er over te praten, maar maak ook tijd om er juist niet aan te denken en alles opzij te zetten.... dat is makkelijker voor jou dan voor je vriend. Daar kan jij hem bij helpen en daar door ook de kindjes. sterkte!

April
Topic Starter

#13 , 15 nov 2010 12:33

We zijn een volgende etappe begonnen: onze zaak is eindelijk voorgekomen maar omdat de verhalen van moeder en vader zover uit elkaar liggen werd er een maatschappelijk onderzoek bevolen. Volgens onze advocaat een goed teken: de rechter hecht niet meteen geloof aan de lasterlijke praat van de moeder. Heeft hier iemand ervaring mee? Is dit inderdaad een goed teken? Waaraan kunnen we ons verwachten? vriendelijke groeten,

April
Topic Starter

#14 , 15 nov 2010 12:33

En vooral, hoelang zou het nu nog kunnen duren?
vriendelijke groeten,

lucgescheiden

#15 , 15 nov 2010 12:55

Ik ben overtuigd dat dergelijke waanzin (al dan niet moedwillig) kan blijven aanslepen tot de kinderen meerderjarig zijn.
Het is dus eerder in het belang van de kinderen dat u tegenpartij kunt overtuigen, niet de rechtbank alleen.
Zoniet zal een vonnis de onmin tussen de ouders nooit ongedaan maken...

Terug naar “Echtscheiding”